به گزارش ایرنا، از ازل که خداوند دست به خلقت هستی زد در ظرفیت آن فردی همچون علی (ع) را قرار داد، آن شیر عرب خود معجزه گری بود همسنگ عیسی و موسی نبی (ص)، او بود که در هنگام نماز چنان از خود بی خود می شد که درد تیر را حس نمی کرد و او بود همان کسی که انگشتر پادشاهی را در رکوع صدقه داد.
در وصف مولایمان علی(ع) آن حیدر کرار و خفته در جایگاه پیامبر و آن فاتح خیبر نمی توان از کلمات و بیان آنچنان که باید استفاده کرد.
امام علی (ع) نخستین مردی بود که به تبعیت از پیامبر رحمت (ص) به اسلام گروید و تنها کسی بود که در سال سوم بعثت هنگام دعوت اقوام و آشنایان به ندای حضرت محمد(ص) لبیک گفت و پیامبر رحمت در آن زمان نیز از جانشینی امام علی(ع) سخن گفت.
در زمانی که مشرکان قصد به شهادت رساندن پیامبر (ص) را داشتند تنها علی (ع) بود که در بستر ایشان خفت و جان خود را در راه حفظ اسلام در کف گذاشت و علی(ع) بود که در حدیث جابر در ابتدای نام های ذکر شده توسط پیامبر (ص) به عنوان ولی بعد از خودشان نقل شد و باز هم علی(ع) بود که در آیه تطهیر در جمع اهل بیت پیامبر(ص) قرار داشت.
در جنگ خندق تنها یک جوان برومند بود که با توکل بر خدا و بدون ترس به مقابله با مشرکی که از خندق رد شده بود رفت و آنقدر ایمانش قوی بود که ابتدا عصبانیت خود را فروکش کرد و سپس آن دشمن راه خداوند را به درک فرستاد و بازهم او؛ علی (ع) بود.
فاتح خیبر، حیدر کرار و باب شهر علم پیامبر و پدر امت به نقل از پیامبر رحمت، علی (ع) است، چه عظمتی در وجود علی (ع) بود که خداوند به پیامبر رحمت فرمان داد تا ایشان را به ولایت و جانشینی خود معرفی کنند و اگر چنین نکند رسالت وی کامل نخواهد شد.
در حقانیت امام علی(ع) مباحث فوق تنها اشاره ای بود به بخشی از وقایع تاریخی که در تمام آن ها پیامبر(ص) به ولایت امام علی(ع) بعد از خود تاکید کرده اند اما عظیم ترین رخداد در آخرین سال زندگی پیامبر(ص) در مکانی به نام غدیر خم رقم خورد.
در 18 ذی الحجه سال 10 هجری قمری، در آخرین حج پیامبر(ص) که به حجة الوداع معروف است، در مکانی میان مکه و مدینه به نام غدیر خم بر پیامبر ندایی آمد که «امروز روز کامل کردن رسالت توست» و این نشانه ای است از اینکه خداوند تعیین کننده امامان است و بنابراین در آن روز پیامبر(ص) تنها اجرا کننده فرمان خدا بود.
اینگونه بود که مبدا امامت به دست پر برکت پیامبر رقم خورد و برای پیروان فرمان پیامبر(ص) عید غدیر پدید آمد، عید غدیر خم در میان مسلمانان دنیا به ویژه تشیع به عید ولایت معروف است چرا که در این روز رسالت پیامبر (ص) بنا بر فرمان خداوند با اعلام ولی و جانشین بعد از وی کامل و کسی که لایق این جایگاه بود معرفی شد.
عید غدیر در ایران اسلامی با آذین بندی مساجد و معابر و اماکن عمومی و خصوصی و برپایی جشن و سرور از سوی مردم گرامیداشته می شود و عاشقان و شیفتگان ولایت در این روز تاریخی و به یادماندنی شادی و سرور خود را به نمایش می گذارند.
سیستان و بلوچستان به عنوان مرکز وحدت نیز در روز عید غدیر شاهد جشن و سرور مردم شیعه و سنی به ویژه اهل تشیع است که برای گرامیداشت این مناسبت دینی و مذهبی شهرها را آذین بندی می کنند و با پخش شربت و شیرینی در خیابان ها شادی خود را ابراز می دارند، در این روز که روز عید سادات نیز نام گرفته، سادات بزرگوار به رسم تبرک به مردم عیدی می دهند.
شهر زاهدان در روزهای منتهی به عید غدیر شهری زنده، پویا و رنگارنگ می شود، در تمام نقاط این شهر آذین بندی ها و پلاکاردهای شادی بخش و شادی آفرین را می توان دید، در روز عید غدیر خم صدای ساز و دهل محلی و پخش سرودهای شاد از گوشه گوشه این شهر شنیده می شود و مردم نیز هر یک به رسم شادی در خیابان های مختلف شربت و شیرینی پخش می کنند.
علی تقوی نوجوانی حدودا 13 ساله است که به همراه پدر و عموهای خود در حال حجله بستن و آذین بندی یکی از خیابان های زاهدان برای عید غدیر خم است، وقتی از او درباره عید غدیر پرسیدم گفت: ما شیعه هستیم و غدیر یکی از اعیاد اصلی ماست و به این عید احترام خاصی می گذاریم.
وی ادامه داد: نام علی (ع) برای ما آرامش به همراه دارد و همیشه در خانه ما ائمه اطهار بویژه امام علی (ع) احترام و جایگاه بلند مرتبه ای دارند.
در کنار او مردی سفید مویی بود که می گفت: نام علی (ع) برکت زندگی همه اهل شیعه و دلدادگان به اهل بیت است.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در رابطه با اهمیت عید غدیر خم اظهار داشت: غدیر خم واقعه ای بسیار مهم محسوب می شود و جایگاه آن در متون تاریخ متبلور و منحصر به فرد است.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: اینکه پیامبر (ص) در شرایطی بسیار سخت و دشوار و در هوای بسیار گرم حکم به اجتماع مردم دادند نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این واقعه است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان تصریح کرد: هر حادثه مهم و با ارزشی که در دل تاریخ رخ می دهد به دنبال آن باید منتظر فرهنگ متناسب با آن باشیم مسائل مهمی همچون بعثت پیامبر(ص)، واقعه غدیر خم، واقعه کربلا و در عصر کنونی وقوع انقلاب اسلامی از این قبیل وقایع مهم و ماندگار دنیاست.
عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: هر حادثه مهمی پیام خاص خودش را دارد پیامی که ما از واقعه غدیر خم آن هم در شرایط بسیار دشوار می گیریم چیزی جز ولایت و حکومت حضرت علی (ع) نیست زیرا دغدغه پیامبر (ص) زنده نگه داشتن دین اسلام بود.
امام جمعه زاهدان اضافه کرد: از نگاه پیامبر (ص) پیام غدیر خم پیام ولایت بود ولی، نه ولایت به معنی علاقه مندی صرف بلکه ولایت به معنی پذیرش زعامت، یعنی داشتن علم و شعور یک حکومت تمام عیار که این ویژگی ها تنها در وجود نازنین حضرت علی (ع) نهفته بود.
آیت الله سلیمانی تصریح کرد: ماجرای غدیر خم در حالی اتفاق افتاد که پیامبر اسلام(ص) در مسیر بازگشت از حج پایانی شان بودند و افزون بر 80 هزار نفر جمعیت که از نمایندگان واقعی مردمان آن دوران به حساب می آمدند شاهد این ماجرا بودند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان تصریح کرد: امیدواریم جامعه ایرانی اسلامی ما با فرهنگ غدیر بیش از پیش انس پیدا کند.
عضو خبرگان رهبری بیان کرد: بدون شک معرفی سیره زندگی و حکومت داری حضرت علی (ع) یک ضرورت است و همه ما باید در این راستا تلاش کنیم.
امام جمعه زاهدان با اشاره به عشق و علاقه مردم سیستان و بلوچستان به مولای متقیان حضرت علی (ع) و اهل بیت پیامبر(ص) اظهار داشت: جشن های غدیر در این استان به شکل خودجوش مردمی و نه با سرمایه گذاری دولت بصورت بسیار گسترده و با شکوه برگزار می شود.
غدیر چشمه ای است جاری که برکات آن می تواند تمام مسلمانان را سیراب معرفت الهی کند و چه خوشبختند آنان که غدیر را درک کرده اند و علی (ع) را الگوی خود در زندگی و کار قرار داده اند و از این چشمه معرفت الهی به قدر توان جام برداشته اند.
7311 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.