یوسف ریگی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشت نشایی ذرت در چهار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان انجام شده است اظهار داشت: به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نخستین کشت نشایی ذرت در این استان با رویکرد صرفه جویی در مصرف آب انجام شد.
وی افزود: کوتاهی دوره رشد، گسترش یک نواختی رشد در مزرعه و افزایش عملکرد در واحد سطح از دیگر اهداف اجرای این کشت در سیستان و بلوچستان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به خشکسالی های پی در پی در این استان و در نتیجه کاهش نزورات آبی اجرای این گونه کشت ها که مصرف آب در دوره کشت را از حدود چهار هزار متر معکب در هکتار به 10 متر مکعب می رساند از اهمیت زیادی برخودار است.
وی با بیان اینکه کشت ذرت نشایی در سیستان و بلوچستان تا پایان مرداد ادامه دارد افزود: برداشت این محصول نیز در آبانماه آغاز خواهد شد.
ریگی بیان کرد: همه ساله کشت ذرت در هفت هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان انجام می شود که به طور متوسط تولید 6 تن دانه و 50 تن علوفه را در هر هکتار به همراه دارد.
وی تاکید کرد: تاکنون اقدامات فراوانی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان انجام شده که یکی از فعالیت ها توسعه کشت نشایی برخی محصولات است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.