حسینعلی شهریاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خشکسالی های چند سال اخیر در شمال سیستان و بلوچستان مشکلاتی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده که راه اندازی منطقه آزاد سیستان می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه افغانستان به شدت مصرف گراست با ایجاد صنایع تولیدی در منطقه آزاد سیستان می توان این منطقه را به مرکز صادرات تبدیل کرد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: کالاهای لوکس و امکانات تشریفاتی در افغانستان وجود ندارد که از طریق منطقه آزاد سیستان وارد کشور شود بنابراین منطقه آزاد سیستان به درستی می تواند اهداف واقعی ایجاد مناطق آزاد را که همانا صادرات است، محقق کند.
دکتر شهریاری ادامه داد: برخلاف تصور بسیاری از افرادی که معتقدند مناطق آزاد به محلی برای ورود کالاهای لوکس تبدیل شده اند منطقه آزاد سیستان کاملا متفاوت از سایر مناطق آزاد خواهد بود و تنها جنبه صادراتی دارد.
وی بیان کرد: یکی از دلایل مخالفان ایجاد مناطق آزاد جدید این است که مناطق آزاد تا کنون نتوانسته اند به رسالت اصلی خودشان عمل کنند و به محلی برای واردات کالاهای لوکس تبدیل شده اند.
دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور افزود: تصویب منطقه آزاد سیستان برای فعال شدن خط ترانزیت چابهار - میلک و رونق منطقه آزاد چابهار بسیار موثر خواهد بود.
وی ادامه داد: تصویب منطقه آزاد سیستان قطعا رونق بخش اقتصاد و اشتغال سیستان و بلوچستان است و به توسعه این استان کمک می کند.
دکتر شهریاری اظهار داشت: از آنجایی که منطقه آزاد سیستان به معنی واقعی محقق کننده اهداف ایجاد مناطق آزاد در کشور است رایزنی های بسیار زیادی با سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شده و امیدواریم لایحه این منطقه آزاد هفته آینده در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در عین حال ما نگران کلیات لایحه مناطق آزاد هستیم زیرا در کلیات بجز مناطق آزاد پیشنهادی دولت تعداد زیادی مناطق ویژه اقتصادی نیز گنجانده شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مناطق آزاد فعلی تاکنون در چهار چوب اهداف تشکیل شده خود عمل نکرده اند فضای کلی مجلس شورای اسلامی و کشور راجع به مناطق آزاد فضای خوبی نیست و این موضوع ما را نگران کرده است.
دبیرکل مجمع خیران سلامت کشور اظهار داشت: لایحه منطقه آزاد سیستان حتی اگر جداگانه هم به مجلس شورای اسلامی می آمد باز اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مسائل خودشان را مطرح می کردند.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا کنون اتفاق نیفتاده که لایحه مناطق آزاد را دولت به مجلس شورای اسلامی بفرستد و در کمیسیون اقتصادی مجلس دست کاری نشود.
به گزارش ایرنا مناطق آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون در استان گلستان، مهران در ایلام، اردبیل در استان اردبیل، سیستان در استان سیستان و بلوچستان، بانه- مریوان در استان کردستان، جاسک در استان هرمزگان، بوشهر در استان بوشهر و منطقه قصر شیرین در استان کرمانشاه در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد، همچنین اصلاحاتی در خصوص نقشه های پیوست برخی از مناطق آزاد انجام شد.
در لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری و صنعتی، همچنین مناطق ویژه اقتصادی امیدیه، ابهر، ایرانشهر، آباده، انار، آمل، اورامانات، اشنویه، انرژی های نوع سربیشه، اسفراین، بیجار، بافق، بناب، بوکان، شاهرود، سراوان، مرودشت، گردشگری پارسه، معدنی بوانات و خرم بید، سپیدان، داراب، قزوین، سقز، ریلی زرند، شهر بابک، گل گوهر سیرجان، شهداد، کرمان، چمخاله، کوهدشت، نور، محمودآباد، سنگ محلات، گل و گیاه محلات، عایق های رطوبتی دلیجان، خیرآباد اراک، لاله جین، مهریز، مرند، شبستر، ملکان، ورزقان، میانه، خوی، کشاورزی چایپاره، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، نقده، چالدران، نایین، گلپایگان، میمه، برخوار، زرین شهر، شهید مدرس کرون، مبارکه، طالقان، طلا و جواهر تهران، چرم شهر ورامین، مهبندان، فردوس، گناباد، تربت حیدریه، شیروان، چغازنبیل و مسجد سلیمان گنجانده شده است.
3213**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.