دراین مطلب آمده است: سواحل سیستان و بلوچستان از بکر ترین سواحل ایران به شمار می رود و ظرفیتی فراهم کرده است تا استان بتواند در رشته های آبی و ساحلی خود را به بالاترین سطح کشور برساند، اما با وجود همه ظرفیت های نهان و آشکار منطقه هنوز رشته های آبی و ساحلی در استان نتوانسته است رونق قابل دفاعی داشته باشد که یکی از آن ها فوتبال ساحلی است.
مدتی است فوتبال ساحلی در سواحل جنوب استان رونق بیشتری پیدا کرده است و افراد بیشتری به این رشته جذب شده اند اما گویا برخلاف علاقه بومیان و جوانان متولیان ورزش استان یا شهرهای ساحلی چون کنارک و چابهار خیلی تمایلی به ورود در این عرصه نداشته و حتی برای ایجاد مکانی برای انجام ورزش های ساحلی اقدام مناسبی انجام نداده اند.
هرچند مدتی است در منطقه دریا بزرگ چابهار مراحل ساخت یک زمین فوتبال ساحلی شروع شده است اما گویا نظر مسئولان فوتبال ساحلی کشور از زمین ایجاد شده چندان مطلوب نبوده است و حتی با میزبانی استان در رقابت ها مخالفت کردند.
در کنار جوانان چابهاری در نقاط دیگر از جنوب استان مانند بریس و دشتیاری هم جمعی از جوانان به صورت خودجوش تیم فوتبال ساحلی تشکیل داده اند و تمرینات این رشته را انجام می دهند، اما این تمرین ها در زمین های ماسه ای غیر استاندارد انجام شد در حالی که به گمان بسیاری از مرکز نشینان ایران، سیستان و بلوچستان به دلیل بهره بردن از بهترین سواحل ایران بهترین زمین های فوتبال ساحلی کشور را هم باید داشته باشد که چنین نیست. مشکلات حوزه ورزش های ساحلی و در راس آن فوتبال ساحلی سبب شده است تا برخی مسئولان استان این موضوع را پیگیری کنند و سرانجام دبیر کمیته فوتبال ساحلی هیئت فوتبال استان برای بررسی بیشتر شرایط این رشته در استان، مهمان تحریریه روزنامه سیستان و بلوچستان شد.
شهر ساحلی چابهار بدون زمین فوتبال ساحلی
«برکت نصیریان» می گوید: در استان و به ویژه جنوب سیستان و بلوچستان سواحلی وجود دارد که ماسه آن بهترین نوع ماسه در کشور محسوب می شود و نه تنها مسافران، بلکه ورزشکاران استان هم بر این باور هستند که سواحل ماسه ای این منقطه از ایران بهترین ظرفیت برای توسعه ورزش های آبی و ساحلی است، اما استان از وجود این ظرفیت بهره لازم را نبرده است. وی می افزاید: چند سالی است که رشته های فوتبال و والیبال ساحلی توانسته است در ایران موفق عمل کند و به پشتوانه این موفقیت علاقه مندان بسیاری را هم به خود جذب کرده است، به همین دلیل تعدادی از دانشگاه ها و ادارات ورزش و جوانان حتی شهرهای مرکزی ایران برای ایجاد زمین های ساحلی دست به کار شدند و برخی از شهرستان ها نیز بیش از 70 میلیون تومان برای خرید ماسه مورد نیاز هزینه کرده اند، در حالی که استان به خودی خود بهترین ماسه کشور را برای ورزش های ساحلی دارد. وی بیان می کند: با وجود ظرفیت های ساحلی، هنوز متولیان ورزش نتوانسته اند سالن یا مکان ورزشی ساحلی استاندارد را برای استان ایجاد کنند در حالی که سال گذشته ساخت یک زمین فوتبال ساحلی در کنار دریا بزرگ چابهار آغاز شد اما این مکان هم در ابتدا نمی توانست برای میزبانی تنها نماینده استان رقابت های لیگ برتر فوتبال ساحلی باشد. وی می افزاید: پس از پیگیری های فراوان سرانجام جمعی از مسئولان کمیته کشوری از سالن ایجاد شده در چابهار بازدید کردند و بنابر اعلام آن ها تنها فضای ایجاد شده در چابهار استانداردهای لازم را ندارد و جایگاهی که برای داوران و رختکن تیم ها در نظر گرفته شده است مناسب برگزاری رقابت های سطح بالای لیگ برتر نیست. به گفته وی، سرانجام پس از پیگیری های فراوان کمیته فوتبال ساحلی کشور به میزبانی تیم منطقه آزاد چابهار از حریفان لیگ برتری خود در خانه رضایت داد و هرچند دو دیدار به میزبانی چابهار برگزار شد اما مشکلات موجود همچنان به قوت خود باقی است و باید برای رفع آن اقدام کرد.
هر زمین فوتبال ساحلی 20 میلیون تومان
دبیر کمیته فوتبال ساحلی هیئت فوتبال می افزاید: بر خلاف دیگر رشته های ورزشی احداث یک زمین فوتبال یا والیبال ساحلی چندان هزینه بالایی در بر ندارد و ایجاد فقط یک زمین ساحلی با به کار گیری حداقل استانداردهای مورد تایید فدراسیون حدود 20 میلیون تومان هزینه نیاز دارد و این کمترین مبلغی است که برای ساخت یک مکان ورزشی هزینه می شود. به گفته وی، عملیات ساخت چندین پروژه ورزشی در استان آغاز شده و با هزینه های بالایی در حال ساخت است که پس از تکمیل، آن گونه که تصور می شود مورد استفاده ورزشکاران قرار نمی گیرد چرا که برای ساخت این طرح ها در استان به طور کارشناسانه عمل نشده است و اقدام منطقی تر این است که در مرحله اول رشته های ورزشی فعال در استان و رشته های موفق منطقه شناسایی شود سپس برای این رشته ها مکان احداث شود. به عنوان مثال ساخت یک ورزشگاه تخصصی کریکت در چابهار اقدامی است که نمی تواند چندان مورد استقبال قرار گیرد، زیرا هند و پاکستان خاستگاه کریکت است و در ایران کمتر علاقه مند دارد و شاید پس از تکمیل چندان مورد استقبال مردم قرار نگیرد اما اگر برای ایجاد یک زمین ساحلی این اعتبار اختصاص می یافت، می توانستیم شاهد حضور بیشتر تماشاچیان در دیدارهای لیگ برتر فوتبال ساحلی ایران باشیم.
ظرفیت میزبانی از تیم های بزرگ دنیا
وی می گوید: ظرفیت های چابهار برای ورزش های آبی و ساحلی در کشور بی نظیر است و اگر متولیان ورزش استان و شهرستان حداقل یک زمین ساحلی متناسب با استانداردهای روز دنیا در چابهار ایجاد کنند، این منطقه ظرفیت آن را دارد تا از تیم های مطرح دنیا میزبانی کند. به گفته وی، بسیاری از رقابت های ساحلی کشور در تابستان برگزار می شود، در این زمان چابهار بدترین شرایط آب و هوایی را دارد اما اگر این رقابت ها به زمستان موکول شود جنوب شرق ایران بهترین مکان برای میزبانی رقابت های برتر کشور خواهد بود اما رسیدن به این امر نیازمند فراهم کردن فضاهای استاندارد منطقه است. وی می افزاید: اگر چنین مکان هایی ایجاد شود بدون شک در ماه های سرد سال باشگاه های مطرح کشور علاقه پیدا می کنند با توجه به آب و هوای بهاری چابهار و کنارک در زمستان اردوهای خود را به مناطق گرمسیری کشور انتقال دهند و اگر استان نه تنها در ورزش های آبی و ساحلی بلکه در هر رشته دیگر امکانت مناسبی داشته باشد می تواند از آن ها به شایستگی میزبانی کند.
بازی 300 ساحلی باز فوتبالیست
نصیریان اضافه می کند: در ورزش های ساحلی رشته فوتبال توانسته است علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کند و این سبب شده است تیم های مختلفی از شمال تا جنوب استان به کمیته فوتبال ساحلی معرفی شوند و تیم های منطقه آزاد چابهار، باهو دشتیاری، کنارک، دلگان، ایرانشهر و نیمروز در استان فعال هستند و به طور میانگین حدود 300 فوتبالیست در این تیم ها توپ می زنند. تیم های دیگری هم در استان برای فعالیت در این رشته آمادگی خود را اعلام کرده اند که از جمله آن می توان به سیب و سوران و سراوان اشاره کرد، حتی در مناطق صفر مرزی استان هم ورزش های ساحلی علاقه مندانی دارد که باید برای این مناطق زیرساخت های لازم ایجاد شود. به گفته وی، دو بازیکن استان در دو تیم لیگ برتری استان یزد توپ می زنند و از طرفی وجود این تعداد متقاضی حضور در رقابت های فوتبال ساحلی استان سبب شد امسال در زمینه استعدایابی برنامه های متفاوتی داشته باشم، بر این اساس در مدارس مناطق ساحلی استان در سه رده 7 تا 9 سال استعدادیابی انجام می شود و افراد مستعد بر اساس توانایی که مربیان استعدادیابی در آن ها کشف می کنند تمرین خواهند کرد. وی بیان می کند: بی توجهی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان به ورزش های ساحلی و آبی تا حدودی سبب کند شدن پیشرفت ورزش های ساحلی از جمله فوتبال ساحلی شده است و اگر از سوی این اداره حداقل یک زمین فوتبال ساحلی ایجاد می شد چابهار در ورزش های ساحلی حرف اول را در کشور می زد. وی اذعان می کند: متاسفانه ساحلی بازهای استان از وجود زمین ساحلی برای تمرین و مسابقه محروم هستند و اداره ورزش و جوانان چابهار هم نه تنها خود زمین ساحلی برای ورزش های ساحلی ندارد، بلکه حتی نتوانسته است زمین ایجاد شده در سال های گذشته را حفظ کند و این سبب شده است تا ساحلی باز های استان زمین ساحلی نداشته باشند.
8006**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.