به گزارش ایرنا سید حمید کلانتری روز چهارشنبه در کارگروه تخصصی اشتغال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف حمایت ویژه و افزایش جذب تسهیلات اشتغال روستایی در این استان در قالب هیات 12 نفره متشکل از مدیران و نمایندگان بانک ها و دستگاههای اجرایی مرتبط با محوریت شورای عالی اشتغال از 2 روز گذشته وارد این استان شدیم.
وی افزود: بازدید و گفت و گوهای بسیار خوبی با مدیران بانک های عامل، دستگاههای اجرایی و تعاونگران سیستان و بلوچستان انجام شد که مهمترین نتایج این سفر افزایش سطح انعقاد قرارداد در بانک های استان در چند روز اخیر بوده است و امیدواریم این روند با سرعت بیشتری ادامه یابد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: 12 هزار میلیارد تومان به طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری کشور تخصیص داده شده که از این میزان اعتبار، 650 میلیارد تومان وام قرض الحسنه به روستاهای مرزی و محروم سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.
کلانتری تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با وجود داشتن رتبه نخست در تخصیص اعتبارات طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، متاسفانه در جذب این تسهیلات نسبت به استان های دیگر عقب تر است که باید با افزایش همکاری بانک های عامل و دستگاههای اجرایی این فاصله کم شود.
وی افزود: بانک های عامل سیستان و بلوچستان باید فعال تر شوند و در جذب منابع شان موانع اداری را کاهش دهند، دستگاههای اجرایی در دادن استعلامات سریعتر عمل کنند و هماهنگی بیشتری میان دبیرخانه کارگروه اشتغال استان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با اجرای این طرح برقرار شود.
به گفته وی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت در کنار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان مجموعه های دخیل در اشتغال باید با همکاری فرمانداری های شهرستان های استان با برنامه ریزی مناسب حرکت موثری در جذب تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی روستایی تا پایان مهلت آن (شهریورماه) داشته باشند.
کلانتری اظهار داشت: در سطح ملی استقبال از این طرح خوب بود و در مجموع بیش از 50 درصد اعتبار تخصیص یافته معادل 6 هزار میلیارد تومان عملیاتی و درخواست برای 6 هزار میلیارد تومان بعدی هم ارائه شده است.
وی تصریح کرد: تا کنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان در سراسر کشور این تسهیلات به صورت قرارداد امضا و پرداخت شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: برنامه ریزی شده تا آگاهی لازم برای استفاده از تسهیلات این طرح به عنوان یک فرصت مناسب در مسیر بهره وری از ظرفیت های شهرستان ها با هدف توسعه اشتغالزایی به روستاییان و عشایر ارائه شود.
سید دانیال محبی افزود: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان را روستاییان و عشایر تشکیل می دهند باید زمینه استفاده بهینه آنان از تسهیلات مختلف اشتغالزایی فراهم شود.
وی اظهار داشت: دستگاههای اجرایی باید با همکاری فرمانداری ها در شهرستان های مختلف از جمله ایرانشهر و چابهار با هدف افزایش سطح استقبال روستاییان و عشایر به عنوان جامعه هدف در اجرای این طرح نشست های مختلفی را برگزار کنند تا در فرصت باقی مانده زمینه جذب بیشتر تسهیلات فراهم شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: از مجموع 650 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی در قالب طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری به این استان تا کنون 470 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
مهرداد جهاندیده افزود: 50 درصد این اعتبارات در اختیار بانک کشاورزی و 50 درصد باقی مانده در اختیار پست بانک، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرین امید سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: درخواست چهار هزار و 696 طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری از سیستان و بلوچستان در سامانه کارا ثبت شده که بیشترین آن از زابل و کمترین قصرقند بوده است.
وی تصریح کرد: 505 طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری به بانک های عامل سیستان و بلوچستان معرفی شده که 166 مورد برگشت خورده و 339 طرح نیز در دست بررسی بانک ها قرار دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان افزود: تا کنون 31 میلیارد تومان تسهیلات در قالب این طرح در استان میان متقاضی و بانک های عامل انعقاد قرارداد شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به تاکیدات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار سیستان و بلوچستان باید در 2 ماه باقی مانده تا زمان اتمام فرصت استفاده از طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری زمینه افزایش جذب این تسهیلات در استان فراهم شود.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.