دراین مطلب آمده است: در هفته های اخیر و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان بود که به کارمندان ادارات دولتی استان (سیستان و بلوچستان)اعلام شد، ساعت رسمی کار در فصل تابستان از ساعت 6 صبح تا یک بعد از ظهر می باشد. در پرس و جوی و گفت و گویی که با برخی از کارمندان داشتیم، بیشتر آنها به این تصمیم مقامات عالی اعتراض داشتند و آن را تایید نمی کردند.
معمولا کارشناسان مدیریت دولتی در مورد زمان آغاز و پایان کار ادارات و شرکت های خصوصی، نکات متعددی را مورد نظر قرار می دهند که رضایت ارباب رجوع و پیشرفت بهینه کارها در صدر این شاخص ها قرار دارد. البته رعایت باورهای فرهنگی و عادت های اجتماعی مردم در کشورهای گوناگون یکی از پیش نیاز های مهم این تصمیم سازی محسوب می شود. مردم بیشتر کشورهای جهان بنا بر موقعیت جغرافیایی و ساعت رسمی محل سکونت خود، قبل از 9 صبح از منزل خارج نمی شوند و به همین دلیل در این کشورها، ساعت کار اداری هم با عادت های مرسوم مردم هماهنگ می باشد.
از طرفی علاوه بر رضایت ارباب رجوع، در نظر گرفتن شرایطی که موجب بالا رفتن سطح پویایی و بازده کاری نیروی شاغل و در نهایت رضایت آنان می شود از مواردی است که الزاما بایستی در زمینه ی تعیین ساعت کار اداری مورد عنایت مدیران تصمیم ساز قرار گیرد. در کشور ما هم بیشترمردم برای انجام امور اداری خود زودتر از ساعت 8 به دوایر دولتی مراجعه نمی کنند، به ویژه در این روزها که مسابقات فوتبال جام جهانی در جریان است، بیشتر مردم و نیز کارمندان دولت با کسری خواب مواجه بوده و دیرتر از خواب برمی خیزند. در اوایل انقلاب و مقارن تفکیک وظایف وزارتین جهاد و کشاورزی یک روز برادران جهاد در ماه مبارک رمضان دستور دادند که کارمندان پس از صرف سحری به اداره بیایند. اولین جلسه را هم مدیران جهاد سحر همان روز برگزار کردند. شخصا شاهد بودم که بیشتر حاضرین که با معده پر و کسری خواب به جلسه آمده بودند، با چهره ای کسالت بار توجه چندانی به مطالب سخنران نداشتند و اغلب چرت می زدند. از جنبه علمی هم این تصمیم با شرایط جسمی انسان ناسازگار و تا حدودی مضر به سلامت کارکنان بود. دو روز بعد مدیران ارشد دریافتند که این تصمیم از میزان کارایی نیروی کار می کاهد و در نتیجه دستور دادند که ساعت کاری به همان روال سابق اجرا شود.
تصمیم اخیر هم به دلایل علمی و کارشناسی سازگار با عادت های اجتماعی و فرهنگی مردم نیست و بیشتر کارمندان استان و مراجعین به دوایر دولتی، از جناب سید دانیال محبی استاندار محترم، درخواست تجدید نظر در آن را دارند.
8006 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.