به گزارش ایرنا بیمارستان ها و مراکز درمانی از مهمترین سرمایه های اقتصادی و اجتماعی کشور و جزو ثروت های ملّی محسوب می شوند که پس از تکمیل و تجهیز تا سال های متمادی و به صورت شبانه روزی محل مراجعه مردم و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به آنان هستند.
به گفته کارشناسان استانداردهای ساخت مراکز درمانی و بیمارستانی با استانداردهای ساختمان های معمولی تفاوت دارد به طوری که برای ساخت یک بیمارستان 32 تختخوابی دولتی بسته به نوع کاربری آن اعتباری بین 16 تا 32 میلیارد تومان مورد نیاز است به همین دلیل ساخت بیمارستان های جدید و اضافه کردن تخت های بیمارستانی بر اساس اصول و ضوابط مشخص و پس از اطمینان از امکان تامین اعتبارات سنگین مربوط به ساخت آنها و مهمتر از همه، اطمینان از تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز انجام می شود.
بیمارستان ها به عنوان سرمایه هایی ارزشمند و گرانقیمت همچون هر وسیله خدماتی دیگر به طور مستمر در معرض فرسودگی و یا آسیب دیدگی قرار دارند به همین دلیل بازسازی و بهسازی مستمر آنها یکی از ضرورت های اجتناب ناپذیر و از وظایف روزمره دانشگاه های علوم پزشکی است.
در گذشته نه چندان دور بیمارستان های دولتی دارای ساختمان هایی بی روح، فرسوده و فاقد هرگونه جذابیت بصری و عینی بودند که این امر تاثیرات نامناسب روحی و روانی داشته و حتی منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت درمان بیماران نیز می شده است.
با آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت، یکی از وظایف اصلی دانشگاه های علوم پزشکی بهبود و بهسازی فضای فیزیکی، زیباسازی و تسهیل امکانات اقامتی بیماران و همراهان آنان در بیمارستان ها اعلام و اعتبارات مورد نیاز آن در قالب یکی از بسته های هشت گانه طرح تحول نظام سلامت با عنوان بسته هتلینگ تامین و ابلاغ شد.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سیستان و بلوچستان گفت: در سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شمار بیمارستان ها و تخت های بستری در استان رشد چشمگیری داشته به طوری که سال 1357 تنها هشت باب بیمارستان وجود داشت که این تعداد در ابتدای سال 1397 به 26 باب رسید.
دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: بزودی 6 بیمارستان دیگر که در مراحل مختلف ساخت، تجهیز و راه اندازی قرار دارند به این مجموعه اضافه خواهند شد و شمار بیمارستان های سیستان و بلوچستان با بیش از چهار برابر رشد از ابتدای انقلاب به 32 باب خواهد رسید.
وی ادامه داد: علاوه بر ساخت بیمارستان های جدید در بیمارستان های قبلی نیز به طور مستمر اقداماتی به منظور ساخت بخش های جدید و اضافه شدن تخت های بیمارستانی انجام می شود به همین دلیل شمار تخت های بیمارستانی از 335 تخت در سال 1357، هم اینک به 2 هزار و 745 تخت رسیده است.
وی افزود: با وجود رشد 2 برابری تخت های بیمارستانی نسبت به رشد جمعیت، هنوز هم متوسط شاخص شمار تخت های بستری به جمعیت در سیستان و بلوچستان با متوسط کشوری تفاوت دارد به طوری که این شاخص در این استان معادل 9/0 تخت به ازای هر هزار نفر و متوسط کشوری 8/1 تخت به ازای هر هزار نفر است.
وی تصریح کرد: علاوه بر بالا بودن ضریب اشغال تخت در بیمارستان های سیستان و بلوچستان، قدیمی و فرسوده بودن فضاهای درمانی نیز از دیگر مشکلات بخش بهداشت و درمان است به طوری که از مجموع هشت بیمارستان باقی مانده از قبل از انقلاب، تنها 2 بیمارستان در خاش و چابهار از چرخه خدمت خارج شده اند و 6 بیمارستان دیگر همچنان با سازه های قدیمی در کنار بیمارستان های جدید در حال استفاده هستند.
وی ادامه داد: با توجه به این شرایط؛ ساخت سه بیمارستان جدید و بزرگ دیگر که هر کدام حداقل 500 تخت ظرفیت خواهند داشت در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و هم اینک مراحل اخذ مجوزهای قانونی، تامین اعتبار و زمین مورد نیاز برای ساخت آنها در حال انجام است و در آستانه کلنگ زنی قرار دارند.

**دسترسی به فضای استاندارد درمانی حق مردم و رسالت حاکمیت است
در سیستان و بلوچستان از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت اقدامات لازم برای بهسازی و زیبا سازی بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب بسته هتلینگ انجام شده است.
مواردی همچون نصب و تعویض کاشی دیوار، سرامیک کف، تعویض تخت های بستری، میزهای صرف غذای بیمار، کمد کنار تخت، نصب پرده، دیوار پوش، سقف کاذب، آسمان مجازی، فضای سبز، بهسازی موتورخانه، بازسازی آشپزخانه و تاسیسات از جمله این اقدامات است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: از ابتدای فعالیت دولت دوازدهم و آغاز دوره جدید مدیریتی در این دانشگاه تلاش برای اخذ مجوز و آغاز عملیات اجرایی سه بیمارستان جدید و افزایش سرعت تکمیل و تجهیز بیمارستان های در حال ساخت وارد مرحله جدیدی شده است.
هاشمی شهری افزود: علاوه بر این به دلیل نیاز مبرم مردم به تخت بستری، سرعت بخشیدن به ساخت و تکمیل بیمارستان جدید 320 تختخوابی زاهدان و بیمارستان جدید 200 تختخوابی سراوان با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین با تاکید بر اصلاح ساختار فیزیکی، بازسازی، بهسازی و زیباسازی بیمارستان ها در دستور کار روسای جدید 2 بیمارستان اصلی استان یعنی خاتم الانبیاء(ص) و علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان قرار دارد.
وی تصریح کرد: تجهیز و بهسازی بخش های ICU، CCU و PICU، انجام مراحل نهایی خرید و نصب آسانسور و هواساز در بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) و آغاز عملیات زیباسازی و ترمیم فضای سبز این بیمارستان، بازسازی و بهسازی مجموعه اتاق های عمل با آخرین استانداردهای روز دنیا و همچنین تجهیز و راه اندازی بخش ICU جدید بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) زاهدان، تکمیل، تجهیز و راه اندازی بخش های اورژانس جدید و بلوک زایمانی در بیمارستان امام خمینی (ره) خاش و بیمارستان رازی سراوان از جمله این اقدامات است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: خوشبختانه حمایت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پشتوانه گرانسنگی برای این اقدامات ارزشمند است.
دکتر هاشمی شهری افزود: موافقت با استمرار روند توسعه زیر ساخت های بخش بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان نشان دهنده توجه جدی وزیر بهداشت به کاهش فاصله میان این استان با نقاط برخوردار کشور است.
وی تصریح کرد: بدون تردید توسعه زیر ساخت های درمانی و بهسازی و استاندارد سازی بیمارستان ها مسیری طولانی و توقف ناپذیر دارد که موفقیت در آن علاوه بر اعمال مدیریت در حوزه بهداشت و درمان، نیازمند مشارکت و همکاری آگاهانه تمامی اقشار مردم، کنشگران اجتماعی، فعالان رسانه ای و خیران حوزه سلامت است.
وی خاطرنشان کرد: همانگونه که در تمام دنیا و سایر نقاط کشور بخش قابل توجهی از زیرساخت های درمان با کمک و مشارکت خیران تامین می شود، فعال سازی مجمع خیران سلامت سیستان و بلوچستان و ایجاد بستر مناسب برای حضور قانونمند و مفید این عزیزان در فعالیت های درمانی در دستورکار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار دارد.
وی افزود: بر این اساس اقشار مختلف مردم به ویژه فعالان رسانه ای می توانند علاوه بر برقراری ارتباط موثر در ایجاد بستر مناسب برای وقف و کار خیر از سوی خیران داخل و خارج از استان و حتی خارج از کشور به فعالیت های حوزه معاونت اجتماعی این دانشگاه کمک کنند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.