به گزارش ایرنا مردم خداجوی سیستان و بلوچستان در دومین شب قدر، شب نزول قرآن ، شب تقدیر مقدرات و شب نزول ملائکه با قرآن به سر کردن و ندای آسمانی ˈ بک یاالله ، بک یاالله ˈ به راز و نیاز با معبود خویش پرداختند.
قرآن خوانی، قرآن به سر گذاشتن، خواندن دعاهای جوشن کبیر، مجیر، افتتاح و دعاهای مستحبی و نمازهای قضا و نماز 100رکعتی از آیین های این شب بود که مردم موحد و خدا جوی سیستان و بلوچستان به جا آوردند.
گویا عاشورای دیگری برپا شده است؛ مردم سیاهپوش از آغازین ساعات بعد از اذان مغرب و پس از اقامه نماز مغرب و عشا و صرف افطاری دسته دسته با قرآن و مفاتیح در دست به سمت مساجد حرکت کردند.
تمامی مساجد دیشب میزبان روزه داران عزادار امیر مومنان حضرت علی (ع) بودند و صوت دلنشین قرآن و دعا و نیایش فضای شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان را عطر آگین کرد و مساجد و معابر این استان معنویت و دلدادگی مسلمانان به معبود خویش را به نمایش گذاشتند.
عاشقان و شیفتگان مولای متقیان حضرت علی مرتضی (ع) در دومین شب قدر با حضور در مساجد و تکایای زاهدان به دعا و نیایش پرداختند و از هر سو ندای سبحانک یا لااله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب اوج معنویت و اخلاص شان را به نمایش گذاشتند.
حضور چشمگیر و با اشتیاق جوانان و نوجوانان این مرزوبوم در این آیین های معنوی و روحانی خودنمایی می کرد که در کنار سایر اقشار مختلف مردم تا صبحگاهان به انجام اعمال عبادی مشغول بودند تا مورد غفران و آمرزش الهی قرار گیرند.
شب قدر از شب های مقدس و متبرک اسلامی است که خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره ای نیز به نام سوره قدر نازل فرموده است و در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی رسد این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.
در آموزه های اسلامی شب قدر بافضیلت ترین شب سال و برابر با هزار ماه است و در آن شب فرشتگان و روح به زمین می آیند.
رایج ترین اعمال در شب قدر خواندن دعای جوشن کبیر و قرآن به سر گرفتن است.
آیین محوری احیا شب قدر در مصلای قدس زاهدان با حضور آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، مدیران و مسئولان و قشرهای مختلف مردم خداجوی این شهر برگزار شد.
قرائت دعای جوشن کبیر و مداحی و نوحه خوانی و سینه زنی از جمله برنامه های آیین شب احیا در مصلای قدس و مساجد متعدد این شهر بود.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان سه شنبه شب در جمع مردم عزادار در مصلای قدس زاهدان گوشه ای فضایل و مکارم اخلاقی امام علی(ع) را تشریح کرد.
آیت الله عباسعلی سلیمانی بیان کرد: حضرت علی (ع) شخصیتی است که حتی مخالفانش نیز در برابر ارزشهای آن حضرت تسیلم بودند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان با دعا برای پیروزی مسلمانان در مقابل صهیونیستها، جنایات این رژیم سفاک را محکوم کرد.
مردم مومن و ولایتمدار زاهدان آیین احیای شب قدر را با قرآن بر سر گذاشتن و دعا و نیایش و توسل جستن به ائمه اطهار (ع) به پایان رساندند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا، مردم مؤمن و خداجوی شهرستانهای زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار نیز با برگزاری آیین ویژه شب قدر و سوگواری امیرالمومنین حضرت علی (ع) به احیا و شب زنده داری و دعا و نیایش پرداختند.
3213**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.