به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید ضیاء هاشمی در نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در راستای همدلی و هم افزایی، باید نقاط قوت و ضعف دولت، مجموعه ها و سازمان ها را مطرح و رسالت رسانه ای خود را حفظ کنیم.
مدیرعامل ایرنا یادآور شد: نقد دستگاههای مختلف، نه با هدف تضعیف، بلکه وظیفه از سر شفقت و رفاقت آثار و برکات ارزشمندی در پی دارد.
وی اظهار داشت: اکنون که در قرن 21 و در دنیای اطلاعات و ارتباطات بسر می بریم، استراتژی کتمان حقایق جواب نمی دهد بلکه باید به سمت جلب مشارکت پیش برویم و اگر رسانه ای ضعف ها را برجسته کند در واقع موقعیتی را در اختیار نقد شونده قرار داده تا ضعف های خود را برطرف و آنها را تبدیل به فرصت کند.
هاشمی ادامه داد: اگر نقدها را با دید مثبت نگاه کنیم، بدگمانی ها برطرف می شود؛ ما باید صدای مردم را بشنویم و برای پیگیری خواست مردم، از طرح نقدها استقبال کنیم و اینجاست که روابط عمومی ها با رسانه ها به یک تعامل مثبت می رسند.
وی از اعتماد عمومی به عنوان یکی از ضرورت های جامعه امروز یاد کرد و افزود: اعتماد اجتماعی مستلزم تعامل و گفت وگو است و وظیفه روابط عمومی ها نیز، ارتقای اعتماد اجتماعی است که امروز بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم.
هاشمی ادامه داد: اعتماد اجتماعی منجر به انسجام می شود و انسجام، مقدمه اقتدار است.
وی افزود: در شرایطی بسر می بریم که مجموعه ای در بیرون مرزها به دنبال نقض اقتدار ما هستند از این رو، به جامعه ای مبتنی بر اعتماد نیازمندیم؛ جامعه مقتدری که حرکت رو به جلو را تامین کند.
مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه اگر اعتماد اجتماعی باشد، امید در جامعه بیشتر می شود، افزود: جامعه ای که از امید برخوردار نباشد، نسبت به آینده بدبین است و بدبینی، نارضایتی و بی اعتمادی را در جامعه افزایش می دهد.
وی بر لزوم ایجاد نشاط در جامعه تاکید کرد و افزود: ایجاد اعتماد نیازمند مقدمات لازم یعنی مشارکت جویی است، به این معنا که سازمان های مختلف باید انگیزه کافی و زمینه مناسب برای مسئولیت پذیری و ایفای آن داشته باشند زیرا که اگر مسئولیت اجتماعی نباشد، یک سازمان مقبولیت نخواهد داشت.

** روابط عمومی حلقه اتصال بین سازمان و جامعه است
مدیرعامل ایرنا، روابط عمومی ها را حلقه اتصال بین سازمان و جامعه دانست و افزود: روابط عمومی باید بتواند متناسب با نیازهای جامعه مسئولیت پذیری را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد اما این مسئولیت پذیری، بدون مشارکت میسر نخواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه آگاهی بخشی و شفاف سازی، بستر شایعات را از بین می برد و زمینه اعتماد اجتماعی را فراهم می کند، افزود: البته این اعتماد اجتماعی به صورت یک سویه به نتیجه نمی رسد و نیازمند تعامل دو جانبه است تا امکان گفت و گو مهیا شود.
هاشمی نقد را یک فرصت مطلوب برای سازمانها دانست و افزود: روابط عمومی به نمایندگی از سازمان و به عنوان سخنگوی آن، باید از نقد استقبال کند تا بستر را برای تعامل ایجاد کند.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم دیگران به ما اعتماد داشته باشند یا جامعه به مدیریت سازمان، اعتماد داشته باشد، باید اعتماد کنیم چرا که اعتماد، اعتماد و بدگمانی بی اعتمادی می آورد.
مدیرعامل ایرنا، بر لزوم تعامل رسانه ها و روابط عمومی ها تاکید کرد و در عین حال گفت: روابط عمومی نباید جای رسانه را بگیرد، رسانه نیز نباید جای روابط عمومی را بگیرد زیرا نقش هرکدام متفاوت است؛ روابط عمومی متصل به سیستم مدیریت و زبان و ویترین مدیریت است و می خواهد تصویر درستی از مدیریت ارایه دهد اما نباید در این راه، اعتماد اجتماعی را از دست بدهد.
هاشمی بر تعاملی بودن نقش روابط عمومی ها تاکید کرد و افزود: روابط عمومی با شناسایی ضعف ها و اشکالات، باید راهی برای رفع مشکل و حل مساله پیدا کند، باید پاسخگوی مردم باشد و صدای مردم را به گوش مسئولان برساند؛ یکی از کانال هایی که می تواند این مهم را انجام دهد، رسانه است.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: روابط عمومی باید به حوزه مسئولیت خود اکتفا کند و تنها داده های لازم را در اختیار رسانه ها قرار داده و اجازه دهد رسانه ها با خلاقیت خود داده ها را پردازش کنند تا بتوانند پیوند خود را با افکار عمومی و مخاطبان حفظ کنند.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: اگر رسانه بخواهد نقش روابط عمومی را ایفا کند و سخنگو و مبلغ سازمان ها باشد، جایگاه خود را در میان مخاطبان از دست خواهد داد و تبدیل به یک رسانه تشریفاتی می شود.
هاشمی انتقال مطالبات مردم را وظیفه رسانه ای ایرنا دانست و تصریح کرد: ایرنا یک خبرگزاری رسمی ملی با نگاه ملی است و کارکرد این رسانه بیان واقعیت ها است تا بتواند به رسالت حرفه ای خود به عنوان حلقه واسط مردم و مسئولان، عمل کند و صدای مردم و دولت باشد.
وی انعکاس اخبار صحیح را موجب جلب اعتماد و افزایش امید و نشاط در جامعه دانست و افزود: نقد ابزار رسانه است و ایرنا باید نقش انتقادی خود را حفظ و با نقد صحیح، امید را در میان مردم تقویت کند.

**رییعی: از نظارت های مرکزی گریز از مرکز نباشیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست بر لزوم شفاف سازی در روابط عمومی های تابعه این وزارتخانه تاکید کرد و گفت: پیرامون ما ابهامات زیادی وجود دارد اما راه حل رفع ابهام، فرار از آن نیست بلکه باید اطلاع رسانی روشن و شفاف داشته باشیم.
«علی ربیعی»افزود: فرار از ابهام ها و مشکلات به نفع سازمانها نیست و اگر مشارکت جمعی را تقویت کنیم و کنار هم قرار بگیریم، می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.
وی بر لزوم ارتقای ظرفیت روابط عمومی ها تاکید کرد و افزود: دو کارکرد برای روابط عمومی ها تعریف می شود که شامل کارکرد داخلی و کارکرد بیرونی است؛ در کارکرد داخلی باید روی تعصب سازمانی و روحیه پرسنل کار کنیم و در کارکرد بیرونی باید نگاه مردم را نسبت به وزارتخانه مثبت کنیم اما به نظر می رسد که کارکرد بیرونی روابط عمومی ها تقلیل پیدا کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزایش داریی های سازمانی را یکی از جنبه های کار روابط عمومی ها برشمرد و افزود: با نگرش جمعی، تبلیغات مناسب و تلطیف دیدگاهها می توان این هدف را عملیاتی کرد اما اکنون ضمیر فعالیت روابط عمومی ها فردی شده است.

** آیین‌نامه چگونگی انتشار اطلاعات تهیه می شود
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز در این نشست با اعلام اینکه آیین‌نامه چگونگی انتشار اطلاعات در دولت در دست تهیه است، بر لزوم تعامل با ذینفعان، شفافیت و پاسخگویی به عنوان ارکان سیاست اطلاع رسانی روابط عمومی ها تاکید کرد.
«علیرضا معزی» تمایل دو سویه مردم و مسئولان، شفافیت و پاسخگویی را از مولفه های اصلی ارتباطی دولت عنوان کرد و افزود: نباید ارتباط مسئولان با مردم فقط از طریق رسانه‌ها برقرار شود بلکه با برنامه‌ریزی مناسب می توان زمینه را برای پرسش و پاسخ مردم و مسئولان فراهم کرد.
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: شفافیت نقش مهمی در ساماندهی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور دارد.
معزی افزود: انتظار افکار عمومی از مسئولان، اعتمادسازی است و اعتمادسازی زمانی ایجاد می‌شود که اطلاعات را حق مردم بدانیم.
وی تاکید کرد: اطلاع از آنچه در کشور رخ می‌دهد، جزو حقوق اصلی مردم است و از این رو شفاف سازی باید به درستی انجام شود.
وی پاسخگویی را رویکرد دیگر دولت در عرصه اطلاع‌رسانی دانست و افزود: پاسخگویی فقط دادن جوابیه نیست بلکه فراتر از آن باید قادر باشیم درباره فعالیت‌های خود به مردم، کارشناسان و ذینفعان اطلاع‌رسانی صحیح و جامع انجام دهیم.
نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیست و سوم اردیبهشت ماه در محل این وزارتخانه برگزار شد.
اقتصام**1070**2025
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.