به گزارش ایرنا سید دانیال محبی چهارشنبه شب در شورای برنامه ‌ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان که با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: دولت تدبیر و امید طرح های بسیار زیادی برای توسعه و عمران این استان در دست اجرا دارد.
وی بیان کرد: اولویت دهی در تخصیص ویژه اعتبارات برای تسریع در پروژه های عمرانی سیستان و بلوچستان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: با وجود تمام توجهات نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا کنون به ویژه در 10 سال اخیر به سیستان و بلوچستان از لحاظ شاخص های توسعه ای، این استان همچنان از عقب ماندگی های تاریخی رنج می برد که تخصیص اعتبارات می تواند به توسعه این منطقه از ایران اسلامی شتاب بخشد.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با توجه به پهناوری و گستردگی کمترین تراکم جمعیتی در کشور را دارد و این امر سبب شده است تا قیمت تمام شده خدمات در این استان سه برابر شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تنها ۳۴ درصد راههای روستایی این استان آسفالت است که این امر تاثیر زیادی در افزایش تصادفات جاده ای دارد.
وی با بیان اینکه پروژه های بزرگی از جمله طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، اجرای طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از زمین های دشت سیستان و پروژه انتقال گاز در حال اجراست، تاکید کرد: از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انتظار داریم با اختصاص اعتبارات ویژه در تسریع و اتمام این پروژه ها به استان کمک کند.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان با مشکل کم آبی درگیر است و باید هر چه سریعتر برای حل این معضل فکر اساسی کرد.
باقر کرد اظهار داشت: میانگین بارندگی در سیستان و بلوچستان 18 میلی متر بوده آن هم به طور پراکنده به عنوان مثال در سراوان تنها سه میلی متر بارندگی گزارش شده است.
وی بیان کرد: تنها 2 میلیارد متر مکعب آب در پشت سدها و ذخیره گاههای سیستان و بلوچستان وجود دارد که آن هم با وجود گرمای بالا در حال تبخیر است و در مهر ماه آب این استان تمام می شود.
وی افزود: نبود آورد رودخانه هیرمند در سیستان امسال سبب شده است تا کشاورزان و دامداران این منطقه متضرر شوند.
وی ادامه داد: گندمزارهای سیستان به دلیل بی آبی به طور کامل از بین رفتند و به دلیل شوری حتی قابل استفاده برای حیوانات هم نیست.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از 11 بحران شناخته شده در کشور 9 بحران از جمله طوفان، سیل، سونامی، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی در این استان وجود دارد.
کرد اظهار داشت: با وجود خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به سیستان و بلوچستان در بحث طرح های عمرانی اما همچنان برخی از طرح ها نیمه تمام در این استان وجود دارد که نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است.
وی بیان کرد: ارتقای بندر شهید بهشتی چابهار از 8.5 میلیون تن فعلی به 86 میلیون تن هدف گذاری شده که این امر نیازمند توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی و جاده ای است.
وی اختصاص بودجه به طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین دشت سیستان، بزرگراه چابهار - میلک و راه آهن چابهار - زاهدان - زابل - بیرجند - سرخس را از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواستار شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان بر اساس سرشماری سال 95 دارای بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت است که 51.5 درصد آن در مناطق روستایی ساکن هستند.
غلامرضا مالکی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با 76 هزار خانوار حدود سه درصد خانوارهای کشور را در خود جای داده است.
وی بیان کرد: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان جوان ترین استان کشور محسوب می شود اما نرخ رشد جمعیت در این استان 2درصد است.
وی ادامه داد: ضریب شهر نشینی در سیستان و بلوچستان 48.5 درصد بوده در حالی که ضریب کشوری 74 درصد است.
وی تصریح کرد: کمترین تراکم جمعیت کشور با 15 نفر در کیلومتر مربع متعلق به سیستان و بلوچستان است که این امر قیمت تمام شده خدمات را به سه برابر افزایش می دهد.
مالکی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در سیستان و بلوچستان 9 درصد است که این امر نشان از فرار سرمایه از این استان دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نرخ بیکاری در جمعیت بالای 24 سال در این استان بالای 20 درصد است.
وی بیان کرد: 6 هزار کلاس درس با 12 هزار معلم در سیستان و بلوچستان کمبود داریم و نرخ باسوادی در این استان 76 درصد است.
به گزارش ایرنا اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه به منظور بازدید از خط راه آهن و بزرگراه چابهار - زاهدان، مناطق حاشیه شهر زاهدان و حضور در شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان وارد زاهدان مرکز این استان شدند.
3213**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.