معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان وبلوچستان گفت: جشنواره گردشگری سفره ایرانی ،فرهنگ گردشگری ۹الی ۱۲اسفند ماه در زاهدان برگزار می شود.

مجتبی میرحسینی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: امروزه در سفره گردشگری غذای محلی ارزش ویژه‌ای یافته است و ما با مفهوم جدید گردشگری غذا مواجه هستیم که بعد از اسکان دومین اولویت را در طراحی بسته های سفر به خود اختصاص داده است.

این مسئول ادامه داد:با توجه به اینکه بسیاری از آیین ها ،آداب،سنت‌ها و رسوم رفته‌رفته در حال فراموشی هستند با برگزاری این گونه جشنواره ها از نشستن غبار فراموشی بر میراث ماندگارمان جلوگیری خواهد شد و راهی برای آشنایی با خوراک اقوام ایجاد می شود. 

وی اظهار کرد:پخش زنده موسیقی محلی و استفاده از لباس‌های سنتی شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران درکناراهداف فرهنگی و آموزشی مانند برگزاری رایگان کلاس‌های آشپزی،بیان ویژگی‌های غذا، پیش غذاها و دسرهای مختلف نیز از دیگر بخش‌های جذاب و پرطرفدار این جشنواره است.

 مجتبی میرحسینی بیان کرد:شرایطی را فراهم می کنیم تا اقوام مختلف از استانهای کرمان ،یزد و سیستان و بلوچستان خوراک‌های بومی، نان‌های محلی، پیش‌غذاها و نوشیدنی‌ها، میان‌وعده‌ها و شیرینی‌های ویژه فرهنگ خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار ‌دهند.

معاون گردشگری اعلام کرد:با عنایت به اینکه استفاده از وسایل و ظروف سنتی و دست‌ساز برای آشپزی و ارائه غذا به تدریج در حال منسوخ شدن است در این جشنواره فرصتی برای جوانان کم سن و سال‌تر  ایجاد شده تا باشرایط پخت غذا که در قدیم از آن‌ها بهره می‌برده‌اند، آشنا شوند.

میرحسینی گفت :برگزاری این جشنواره در برند سازی و شناسنامه دار شدن غذاهای محلی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری سیستان و بلوچستان کوثر است.

وی خاطر نشان کرد: در تلاشیم تا با توجه به هم‌مرز بودن و همسایگی و اشتراکاتی که با کشورهای افغانستان،پاکستان،عمان و هندوستان داریم امکان عرضه غذای محلی و سوغات این کشورها به همراه اجرای موسیقی محلی آنان را فراهم آوریم.

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد :انتخاب آشپز نمونه یکی دیگر از بخش‌های مهم جشنواره‌ غذا است که در روز پایانی جشنواره و باحضور هیات داوران مطرح ملی انجام خواهد شد.

مجتبی میرحسینی بیان کرد :این جشنواره با حضور استان‌های یزد و کرمان در محل هتل جهانگردی زاهدان۹ الی  ۱۲ اسفند ماه برگزار می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.