به گزارش ایرنا حمید کارگر روز سه شنبه در همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان در سرسرای دانشگاه زابل افزود: قالی سیستان از قدمت تاریخی برخوردار است و کتاب ها، مقالات و پژوهش های متعددی که تاکنون برای آن به نگارش در آمده است نشان از مرزبندی، شاخص بندی و چارچوب گذاری خاص خود را دارد.
وی با بیان اینکه فرش دستباف سیستان دارای هویت مستقل است گفت: پس از ثبت جهانی فرش دستباف سیستان بدنبال تجاری سازی آن توسط تولیدکنندگان فرش دستباف در منطقه هستیم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: باید فروشندگان و تولیدکنندگان در فرآینده بازاریابی داخلی و جهانی از گواهی جهانی فرش دستباف سیستان در تجاری سازی آن در جهان استفاده کنند.
وی اظهارداشت: متولی فرش دستباف در استانها سازمان صنعت، معدن و تجارت است و توجه به مقوله فرش دستباف باعث ایجاد اشتغال، بسترهای فرهنگی و هنری و ارز آوری می شود.
کارگر توجه مراکز آموزش عالی، فنی و حرفه ای، نهادهای تبلیغاتی و رسانه ای در آموزش و معرفی فرش دستباف را ضروری دانست و گفت: فرش دستباف نیازمند همکاری تمامی دستگاههای اجرایی است.

** فرش بلوچ سال آینده ملی می شود
رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: فرش بلوچ سال آینده ثبت ملی می شود.
وی بیان کرد: برای بهره وری بیشتر از فعالان فرش دستباف کارگاههای آموزش فروشندگان و رنگرزان فرش در استان سیستان وبلوچستان برگزار می شود.
همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان امروز /سه شنبه/ با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان، امامان جمعه، فرمانداران، روسای دانشگاهها و اقشار مختلف مردم شهرهای شمالی استان سیستان بلوچستان و فعالان حوزه فرش سیستان در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد.
در این آیین از تمبر ثبت جهانی فرش دستباف سیستان نیز رونمایی شد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
7317 **6081 خبرنگار: حامد غلامی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.