رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 5 کشاورز سیستان و بلوچستان به‌عنوان بهره‌برداران کشاورزی نمونه در کشور معرفی شدند.

رضا نجفی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی و به منظور ایجاد رقابت سالم بین تولید کنندگان برای تولید بیشتر و الگو قرار دادن کشاورزان نمونه و بکارگیری آنها در اشاعه اطلاعات نوین، همه ساله مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی با همکاری بخش‌های اجرایی اقدام به شناسایی، انتخاب و معرفی آنان می‌کند.

وی افزود: ستاد انتخاب و معرفی تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی با حضور نمایندگان تمام بخش‌های مرتبط و با محوریت ترویج در سطح دهستان‌ها، بخش‌ها، شهرستان‌ها و استان تشکیل  می‌شود که براساس وظایف محوله و طی برنامه منظم واز پیش تعیین شده اقدام به شناسایی، گزینش و معرفی افراد برتر در هر رشته می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و به‌منظور بررسی ونظارت دقیق بر انتخاب نمونه‌های برتر، کمیته‌های فنی در بخش‌های تولیدات گیاهی، ترویج و تشکل‌های بخش کشاورزی، دام و آبزیان، صنایع و مکانیزاسیون، امور زیر بنایی، آب‌وخاک، تعاون و عشایری و منابع طبیعی و آبخیزداری تشکیل و با ستاد انتخاب ومعرفی نمونه‌ها همکاری داشته‌اند.

نجفی خاطرنشان کرد: در سال زراعی 96-95 تعداد 160 پرونده از شهرستان‌ها به استان رسیده که پس از تحقیق و بررسی و تایید ستاد انتخاب تعداد 38 پرونده در زمینه‌های زراعت و باغبانی، دام و طیور، آب و خاک، صنایع تبدیلی و غذایی، ترویج کشاورزی، امورزنان روستایی، شیلات، عشایری، تعاون روستایی و منابع طبیعی و آبخیزداری به ستاد انتخابات نمونه های ملی وزارت جهاد کشاورزی ارسال که خوشبختانه تعداد 5  نفرازتولید کنندگان وکشاورزان  استان به عنوان نمونه ملی برگزیده شده‌اند .

وی افزود: قاسم نارویی تولید کننده نمونه یونجه در اقلیم گرمسیری، حبیب آرزو پرورش دهنده نمونه میگو، عبد الغنی بلوچ صیاد نمونه ماهیان صنعتی، جمعه گرگیج مجری و محافظ نمونه مشارکت جنگل و مرتع غلام‌محمد ریگی مدیرنمونه بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع به‌عنوان 5 بهره بردار نمونه کشاورزی سیستان و بلوچستان معرفی شدند.

نجفی درباره شاخص‌های انتخاب و معرفی کشاورزان برتر گفت: رعایت اصول فنی و مصرف بهینه نهاده‌ها در فرایند تولید، رعایت اصل بهره‌وری از منابع پایه، مصرف بهینه انرژی، رعایت جنبه‌های زیست‌محیطی و کمیت و کیفیت محصول، کاهش ضایعات، توجه به ارزش افزوده، رعایت استانداردهای تولید و مشارکت در انتقال دانش به سایر کشاورزان از جمله شاخص‌های انتخاب کشاورزان بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.