به گزارش ایرنا سکینه اشرفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای سفر هیات 11 نفره اقتصادی استان سیستان و بلوچستان به عمان که از 31 مهرماه به مدت پنج روز انجام شد اظهار داشت: تاکنون از ظرفیت های اقتصادی 2 کشور به ویژه سیستان و بلوچستان برای افزایش مبادلات اقتصادی استفاده نشده است در صورتی که زمینه های فراوانی برای افزایش مبادلات به دلیل نزدیکی فرهنگی و اجتماعی و ساکن بودن تعداد زیادی از هموطنان این استان در آن کشور وجود دارد.
وی افزایش ظرفیت بندر چابهار را گامی موثر و ارزشمند در منطقه ذکر کرد و گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر جایگزینی عمان به عنوان درگاه تجاری ایران بجای امارات، بندر چابهار می تواند با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن بستر ساز این اقدام شود.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کشور عمان که در دوره های مختلف تاریخی همواره پشتیبان سیاسی موثری برای ایران بوده امروز نیز می تواند در عرصه اقتصادی و غیره برای کشور و منطقه موثر باشد.
وی گفت: سیستان و بلوچستان با برخورداری از هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر 310 کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وشبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی اهمیت فراوانی دارد.
وی ادامه داد: همچنین معادن مختلف، اقلیم مناسب کشت محصولات سودآور صادراتی و اراضی و اقلیم مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیتهای شیلاتی و صیادی، اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه صنایع وابسته، وجود هشت بندر صیادی، بیش از 2 هزار فروند شناور صیادی، کارخانه های کنسروسازی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو و واحدهای شناورسازی از دیگر قابلیت های این استان پهناور است که می تواند در افزایش ارتباطات مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: سفر هیات اقتصادی استان به عمان بازدید از بنادر عمان، دیدار با سفیر و رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مسقط، ایرانیان مقیم و فعالان اقتصادی عمان از مهمترین برنامه ها بود که دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشت.
وی موافقت با تهیه تفاهمنامه برای راه اندازی صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و عمان و شریک ثالث که طرف عمانی کشور فرانسه را پیشنهاد داد، ایجاد دفاتر اتاق بازرگانی عمان و سیستان و بلوچستان، بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی استان نظیر کشاورزی، معدن و غیره، راه اندازی یکی از شعب بانک خصوصی صحار عمان (بزرگترین بانک عمان) در چابهار به منظور افزایش تبادلات مالی و بانکی، راه اندازی نمایشگاه اقتصادی سیستان و بلوچستان به صورت دایمی در مسقط، راه اندازی کنسولگری عمان در استان و استفاده از نیروهای تحصیل کرده استان در عمان با راه اندازی ادارات کار آفرینی بین المللی را از نتایج این سفر عنوان کرد.
وی توریسم درمانی و راه اندازی خط دریایی برای تبادلات کالایی و مسافری را از مسائل مورد تاکید دو طرف در کنار بهره مندی از دیگر ظرفیت های موجود این استان و کشور عمان ذکرکرد.
معاون استاندار با بیان اینکه سال گذشته حجم مبادلات اقتصادی ایران و عمان 500 میلیون دلار بود گفت: با بهره گیری از همه ظرفیت های این استان نظیر بخش کشاورزی، شیلات، معادن، گردشگری در راستای تامین کالاهای مورد نیاز عمان، ایران می تواند جزو پنج کشور برتر در مبادلات اقتصادی با این کشور باشد.
دکتر اشرفی اظهار داشت: در زمینه اشتغال نیز طرف عمانی از بکارگیری دانش آموختگان ایرانی در مناطق آزاد و صنایع آن کشور استقبال کردند و با توجه به اینکه در مناطق آزاد عمان صرفا صنایع تولیدی مستقر هستند می توان طرح صادرات مجدد را مورد توجه قرار داد.
وی افزود: با ایجاد واحدهای صنعتی در عمان یا صادرات برخی محصولات به آن کشور می توان پس از تبدیل یا بسته بندی کالاهای ایرانی مجددا این کالاها را از عمان به سایر کشورها صادر کرد.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستان یکی از زمینه های افزایش ارتباطات با کشور عمان را حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: با توجه به سکونت شمار زیادی از ایرانیان به ویژه بلوچ های سیستان و بلوچستان در کشور عمان می توان از این فرصت برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کرد.
وی افزود: بسیاری از بلوچ های ساکن عمان تمایل زیادی برای سفر به ایران به ویژه استان سیستان و بلوچستان دارند که در این زمینه می توان با ایجاد شرکت ها و تورهای گردشگری و تفریحی زمینه سفر مردم عمان به این استان را فراهم کرد.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به اهمیت اشتغال گفت: با توجه به اینکه اولویت استان و کشور اشتغال است طرح های اشتغالزایی نظیر طرح تکاپو، روستاییان و غیره هم اینک همزمان با سراسر کشور در استان مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است بنگاه های اقتصادی شکل گیرند گفت: 400 سهمیه امریه به استان اختصاص یافته که قرار شده 300 سهمیه در استانداری بکار گرفته شود.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.