معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان وبلوچستان گفت: با ثبت جهانی روستای کلپورگان سراوان در آذر ماه امسال، ایران مقام اول دنیا را در ثبت جهانی میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرها و روستاها به دست می آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی اصغر جمشید نژاد در نشست شورای راهبردی گردشگری استان که  در استانداری برگزار شد، گفت: جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ثبتی روستای کلپورگان سراوان، هفتم آذرماه  امسال با حضور مقامات بین المللی و ملی برگزار می شود.

 وی با اشاره به اینکه در سطح کشور روستاهای بسیاری وجود دارد که دارای شهرت و ویژگی های منحصر بخود هستند گفت: انتخاب روستای کلپورگان در رقابت با این روستاها حاصل توجه دولت به استان و مدیریت خوب استان است. 

وی با بیان اینکه سفال کلپورگان بدون استفاده از چرخ سفالگری و نقوش خاص خود با قدمت ٦هزار سال توسط بانوان روستای کلپورگان ساخته می شود، تصریح کرد: مطالعه در زمینه سفال کلپورگان از حدود ١٥٠ سال قبل آغاز شده است و همواره مورد توجه محققان و باستانشناسان قرار دارد.

 معاون سیاسی و اجتماعی استاندار با اشاره به ارزشمند بودن ثبت جهانی این روستا، اظهار داشت: نگه‌داشت ثبت جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است که دستگاه‌های مربوطه باید مراقبت و توجه لازم را در طرح‌های توسعه‌ای این روستا لحاظ کنند تا موجب خروج این روستا از فهرست آثار جهانی نشود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم خواستار همکاری همه  سازمان ها برای هرچه بهتر برگزارشدن این جشن شد.

 مازیار مشتاق گوهری از خوشحالی شهروندان سراوانی نسبت به ثبت جهانی روستای کلپورگان خبر داد و إبراز امیدواری کرد این روستا به عنوان قطب گردشگری، محل جذب گردشگران خارجی و داخلی قرار گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.