به گزارش ایرنا، همایون امیرزاده روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت شاعر نام آشنایی سیستان و بلوچستان مرحوم «قادربخش آبسالان» در ایرانشهر اظهار داشت: این شهرستان با داشتن شاعران بزرگی همچون آبسالان، دارای فضای معنوی، فرهنگی و هنری قابل توجه ای است.
وی همچنین قول پرداخت وام سه میلیارد ریالی با سود هشت درصد را به متقاضیان ساخت کتاب فروشی در ایرانشهر داد.
امیرزاده تاکید کرد: تلاش می کنیم از مقام مرحوم آبسالان در تهران نیز تجلیل شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این آیین گفت: اگر به دنبال توسعه فرهنگ شعر و هنر در استان هستیم باید زندگی مفاخر را ملاک قرار دهیم و به نسل جوان معرفی کنیم.
حسین مسگرانی افزود: سیستان وبلوچستان بزرگان زیادی در عرصه شعر و هنر دارد.
وی خاطرنشان کرد: قادربخش آبسالان متولد سال 1319 بود که تحصیلات ابتدایی را در بمپور زادگاه خود آغاز کرد و در سال 1336 موفق به اخذ دیپلم شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: آبسالان در همان سال به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد و در شغل مقدس معلمی مشغول به کار شد.
مسگرانی گفت: مرحوم آبسالان فعالیت ادبی خود در زمینه سرودن شعر را قبل از انقلاب آغاز کرد و این هنر وی در زمان انقلاب به شکوفایی رسید.
وی افزود: اشعار آبسالان به 2 زبان فارسی و بلوچی است و مضمون ملی و مذهبی دارد. این مرحوم در بیشتر قالب ‌های شعری طبع آزمایی کرده، اما شهرت عمده او در سرودن غزل بود.
مسگرانی اظهار داشت: قادربخش آبسالان برای زبان و ادبیات بلوچی دست به تحقیق و پژوهش زد و در این زمینه موفق بود و در اشعار خود از گل، بلبل و بهار سخن گفته و با آوردن داستان‌ های دل‌ انگیز در اشعارش بذر محبت بلوچستان را در قلب‌ های مردم بلوچ کاشت و عشق به سرزمین و وطن را در ضمیر آنان شعله ‌ور ساخت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تخلص شعری این شاعر بزرگ «قادر» بوده، افزود: استاد آبسالان بیش از 450 سروده غزل و مثنوی به زبان بلوچی دارد و 2 کتاب به نام‌های «آوای نخلستان و نسیم کویر» نیز از وی به چاپ رسیده است.
به گزارش ایرنا، قادربخش آبسالان شاعر و محقق برجسته اهل سنت سیستان و بلوچستان دوم اسفند‌ 1393 در شهرستان ایرانشهر چشم از جهان فروبست.
در این آیین از کتاب مجموعه اشعار مرحوم آبسلان رونمایی و از 6 شاعر سیستان و بلوچستان تجلیل شد.
ایرانشهر با 40 کیلومتر مربع وسعت و بیش از 100 هزار نفر جمعیت در 335 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7314**3042 خبرنگار: محمد هادی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.