سرهنگ یداله ستوده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت در حوزه راههای جنوب سیستان و بلوچستان به طورمتوسط روزانه یک نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و 6 نفر نیز مصدوم و مجروح شده اند.
وی ادامه داد: تجزیه و تحلیل تصادفات نشان می دهد که 60 درصد تصادفات در طول روز و 40 درصد در شب رخ داده است.
وی افزود: وقوع 61 درصد تصادفات در کیلومترهای 30 به بالا بیانگر ویژگی های خاص معابر برون شهری جنوب استان از جمله قوس ها و پیچ های فراوان است که در این زمینه ضروری است ایمن سازی، آرام سازی و آشکارسازی این قوس ها، پیچ ها و حواشی پل ها و پرتگاه ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در این مدت 33 درصد تصادفات از نوع واژگونی بوده که بیانگر توجه نداشتن به جلو و سرعت زیاد است.
سرهنگ ستوده افزود: همچنین 13 درصد تصادفات این مدت به برخورد با عابر پیاده اختصاص دارد که این امر نیز نشان دهنده کم توجهی رانندگان به جلو و استفاده نکردن عابران از پل های هوایی، زیرگذرها و گذرگاهها است.
وی 2 درصد تصادفات این مدت را مربوط به برخورد وسایل نقلیه با احشام ذکر کرد و گفت: در کنار کم توجهی به جلو رها کردن احشام به ویژه شتر توسط ساربانان و مالکان آنها در شب در معابر یکی از علل برخورد رانندگان با احشام است.
وی افزود: 41 درصد تصادفات نیز ناشی از برخورد 2 وسیله و بیشتر از 2 وسیله نقلیه با هم گزارش شده است که علت اغلب این سوانح نیز سبقت های غیرمجاز و تجاوز و انحراف به چپ بوده است.
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین وسایل نقلیه مقصر در تصادف های این مدت در جنوب استان پژو با 57درصد، وانت بار 17 درصد، انواع موتور 16 درصد، انواع کامیون 6 درصد و ناوگان حمل مسافر کمتر از یک درصد بوده است.
ستوده افزود: سن رانندگان مقصر در تصادف 30 درصد تا 25 سال، 39 درصد تا 35 سال، 15 درصد تا 45 سال، 6 درصد 45 سال به بالا و 10 درصد نیز نامعلوم ذکر شده است.
سیستان و بلوچستان با گستره حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و بیش از دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت و داشتن 19 شهرستان و حدود شش هزار روستا و آبادی پهناورترین استان کشور محسوب می شود که از شمال به خراسان جنوبی از جنوب به دریای عمان از شرق به کشور افغانستان و پاکستان و از غرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود شده است.
این استان به سبب گستردگی راههای ارتباطی دارای 2 قرارگاه پلیس راه و 2 اداره کل راه و شهرسازی در شمال به مرکزیت زاهدان و جنوب به مرکزیت ایرانشهر است که شهرستانهای شمالی و مرکزی شامل زابل، هیرمند، زهک، نیمروز، هامون، زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران و مهرستان زیر پوشش قرارگاه شمال و شهرستانهای جنوبی ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار زیرپوشش قرارگاه پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارند.
به گفته کارشناسان قاچاق سوخت و انسان، خواب آلودگی رانندگان ناشی از طولانی بودن مسیرها و مشکلات فنی راهها از جمله علل مهم در افزایش تصادفات رانندگی در سیستان و بلوچستان است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.