علی ملاشاهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکرو گرم بر مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به 364 میکروگرم بر متر مکعب یعنی افزون بر 2 برابر شرایط عادی گزارش شده است.
وی ادامه داد: وزش باد شدید که از دیروز شروع شده تا روز چهارشنبه ادامه دارد و امروز و فردا بر شدت آن افزوده خواهد شد.
وی افزود: تحت تاثیر این پدیده، کاهش دید افقی و کیفیت هوا به ویژه در شهرستان های هیرمند و زهک رخ خواهد داد.
به گزارش ایرنا بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال این استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد هستند.
این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آنها به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت در نوار شرقی و غربی وزش باد با شدت کمتر پیش بینی می شود.
وی خاطر نشان کرد: حداقل دمای هوای سیستان و بلوچستان در شبانه روز گذشته با 10 درجه سانتیگراد مربوط به زاهدان و حداکثر دما با 43 درجه مربوط به زرآباد کنارک در جنوب این استان بوده است.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی زیاد (11.5 درصد گستره کشور) و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی از جمله استانهایی است که احتمال وقوع چندین مخاطره طبیعی بطور همزمان در آن وجود دارد، در شمال این استان تندبادها و دمای زیاد هوا، در مرکز سیل و زلزله و در جنوب نیز احتمال وقوع سونامی همواره وجود دارد.
7316**3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.