به گزارش ایرنا جشن های عید سعید غدیر از روز گذشته در سراسر سیستان و بلوچستان آغاز شد و مردم مومن و خداجوی این استان با پخش شربت و شیرینی در میادین، مساجد و خیابان های اصلی شهر عید الله الاکبر را جشن گرفتند.
نصب پرچم های رنگین در معابر عمومی، سر در مساجد و ادارات و اماکن خصوصی و عمومی، آذین بندی شهرها، برپایی ایستگاههای صلواتی، برگزاری ویژه برنامه های شاد همراه با ساز و دهل محلی و چوب بازی و نورافشانی گوشه ای از جشن و سرور مردم ولایت مدار سیستان و بلوچستان در شب و روز عید غدیر خم است.
جشن های ویژه روز عید غدیر خم در جای جای سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است و بسیاری از جوانان این روز مبارک را برای آغاز زندگی مشترک خود انتخاب کرده اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان گفت: سه بقعه سید مهدی، سید باقر در ایرانشهر و بی بی دست زابل همزمان با روز عید غدیر(18 ذی الحجه) میزبان جشن ولایت علوی هستند.
حجت الاسلام اسماعیل تدینی اظهار داشت: امروز در روز عید غدیر ویژه برنامه های مختلفی شامل قرائت دعای ندبه، مدیحه سرایی، خطبه خوانی و رقابت کتاب خوانی غدیر در بقاع متبرکه در حال برگزاری است.
وی افزود: همچنین به مناسبت این روز همایش بانوان ولایی در زاهدان برگزارشد.
وی تشریح و تببین واقعه غدیر را به عنوان زیربنای فرهنگ غنی اسلامی در جامعه ضروری دانست و گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه امامت و ولایت در آموزه های اسلامی و دینی جشن های این روز با هدف نهادینه کردن فلسفه غدیر در حال برگزاری است.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه غدیر مرکز ثقل وحدت مسلمانان است، گفت: بازسازی صحنه هایی از حجه الوداع پیامبر اعظم(ص) و واقعه غدیرخم همزمان با عید سعید غدیر در 11 شهرستان و 6 منطقه این استان در حال برگزاری است.
سردار سرتیپ پاسدار حسین معروفی غدیر را ضامن امنیت امت اسلامی دانست و اظهار داشت: غدیر تنها متعلق به یک مذهب شیعه یا سنی نیست بلکه به همه مسلمانان تعلق دارد.
وی افزود: اگر چه شیعیان استحکام قلبی بیشتری با غدیر دارند اما حقیقت غدیر چون برخواسته از روح حقیقی اسلام است به تمامی مسلمانان تعلق دارد.
وی تاکید کرد: بازسازی واقعه غدیر خم از سال 92 در کشور و سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که ابتدا در سیستان با محوریت زابل و بلوچستان با محوریت دلگان برگزار شد.
فرمانده سپاه سلمان ادامه داد: با توجه به دلدادگی و ارادت مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان به اهل بیت (ع) که نمونه بارز آن را می توان در استقبال و پذیرایی اهل سنت از زوار شیعه پاکستانی مشاهده کرد، گسترش برنامه های غدیر در قالب سه هدف اصلی تبیین فلسفه غدیر، توسعه آموزه های عملی امیرالمومنین(ع) و گسترش فرهنگ ولایت و هویت دینی در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: ولایت فقیه در ایران برگرفته از فلسفه غدیر و پیروزی و استمرار انقلاب نیز استمرار غدیر است.
وی ادامه داد: همزمان با عید سعید غدیرخم این واقعه مهم در 215 نقطه کشور از جمله سیستان و بلوچستان در حال بازسازی است.
سردار معروفی ارائه خدمات عمومی به مردم در حوزه سلامت و بهداشت توسط نیروهای مردمی و راه اندازی ایستگاه های صلواتی مردمی را از جمله برنامه های حاشیه ای آیین بازسازی واقعه غدیر در استان برشمرد.
وی با اشاره به ولایت مداری مردم سیستان و بلوچستان گفت: مردم شیعه و سنی این خطه از ایران اسلامی در همه دوران ها از جمله دفاع مقدس با نثار جان و مالشان پایبندی خود را به پایه و اصول انقلاب اسلامی به زیبایی نشان داده اند.
وی افزود: توجه و همراهی مردم سیستان و بلوچستان با انقلاب و رهبری با وجود همه مشکلات، بسیار عالی است به گونه ای که بر اساس پژوهش های علمی صورت گرفته جزو سرآمدترین استان ها در این زمینه هستند.
وی تقدیم 400 شهید اهل سنت بعد از دفاع مقدس در استان را نشان دهنده وفاداری مردم این استان به نظام، رهبری و میهن اسلامی دانست.
به گزارش ایرنا برنامه بازسازی حجه الوداع پیامبر اعظم (ص) و واقعه عید غدیر خم صبح امروز در شهرستان دلگان برگزار شد و عصر امروز نیز در شهرستانهای زاهدان، زابل، خاش، ایرانشهر، بزمان و چابهار به صورت متمرکز در حال برگزاری است.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: زنان نقش موثری در ماندگاری واقعه غدیر در بین جوانان و نسل های آینده دارند و به خوبی در جامعه به ایفای نقش خود پرداخته اند.
مریم پویا در همایش تبیین نقش بانوان در واقعه غدیر در زاهدان با بیان اینکه واقعه غدیر از اهمیت خاصی در تاریخ اسلام برخوردار است اظهار داشت: از آنجایی که وظیفه آحاد مردم کوشش در زنده نگه داشتن عید غدیر است زنان به عنوان قشر تاثیر گذار جامعه همواره در این مسیر تمام همت خود را بکار گرفته اند.
وی ادامه داد: انس با غدیر سبب علاقه، مودت به امامت، ولایت و قرار گرفتن در مسیر کمال و سعادت می شود.
واقعه غدیرخم در سال دهم هجری (632 میلادی) در محلی به همین نام در 68 کیلومتری شهر مکه اتفاق افتاد و پیامبر مکرم اسلام با احضار تمامی حجاجی که در حجه الوداع شرکت داشتند پس از سخنانی ارزشمند با بالا بردن دستان حضرت علی (ع) در مقابل مسلمانان، آن حضرت را جانشین و وصی خود معرفی کردند.
در این آیین حضرت ختمی مرتبت (ص) فرمودند حاضران به غایبان و پدران به فرزندان خود این واقعه مهم را منتقل کنند.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.