محمداکبر چاکرزهی سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اعضای شوراهای اسلامی روستاهای هامون، نادرآباد پشت کمال، چکل، چاهوک، اسکندرآباد، گزدانان، خان بی بی، پشت گیابان، میرزآباد حومه، حاجی خان محمد کرد، شهید قلنبر، حاجی آباد، غریب آباد، نراپ پدگی، تیاب، گرز، محمدآباد، محمدآباد پشت کمال، طایف، میرزآباد روتک، گورچان و افضل آباد با برگزاری انتخابات درون شورایی 22 نفر از بانوان را به عنوان رئیس شوراها انتخاب کردند.
وی افزود: در دولت یازدهم نگاهی ویژه به بانوان شد و در دولت جدید نیز به نقش بانوان درعرصه های مختلف جامعه بیش از پیش اهمیت داده می شود.
فرماندار خاش بیان کرد: رئیس جمهوری، استاندار و تمام ارکان دولت در سطح کلان کشوری و استانی به توان بانوان اعتقاد دارند و قطعا در دولت دوازدهم بانوان بعنوان نیمی از جمعیت کشور حضوری فعال و تاثیرگذار در صحنه خواهند داشت.
بخشدار مرکزی خاش نیز اظهار داشت: در این بخش هزار و 235 نفر برای عضویت در 191 شورا (3 شورای 5 نفره و 188 شورای 3 نفره) و تصاحب 579 کرسی شورایی ثبت نام کردند که رتبه نخست در تعداد ثبت نام کنندگان در بین بخشهای سراسر استان را بدست آورده است.
مجتبی شجاعی افزود: از این تعداد 347 نفر بانو و بقیه مرد بودند که بخش مرکزی از نظر شمار بانوان ثبت نام کننده رتبه نخست کشور را در بین تمامی بخشهای کشور به خود اختصاص داد.
وی ادامه داد: با رای مستقیم مردم در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی، برای نخستین بار 79 نفر از بانوان بخش مرکزی به 40 شورای اسلامی راه یافتند که از این تعداد در 17 شورا از سه منتخب، 2 نفر خانم هستند و روستای افضل آباد تمامی اعضای شورا را بانوان تشکیل می دهند.
بخشدار مرکزی خاش گفت: در بین بانوان منتخب شوراها استاد دانشگاه، فرهنگی، دانشجو، کشاورز و خانه دار حضور دارند و الحمدلله انتخابات در سطح 191 حوزه شورایی بدون حتی یک مورد شکایت به هیاتهای نظارت و بازرسی انجام شد.
وی افزود: بخش مرکزی خاش به لحاظ اجتماعی مرکز ثقل عمده طوایف بلوچ استان است.
شجاعی یادآور شد: علل افزایش نرخ مشارکت بانوان در بخش مرکزی خاش، ایجاد جریان بکارگیری بانوان فرهیخته توانمند از سوی دولت به ویژه استاندار سیستان و بلوچستان در انتصاب بانوان در سمت های معاون استاندار، فرماندار، بخشدار، مدیرکل، شهردار و غیره و الگوسازی برای بانوان توانمند و تقویت اعتماد بنفس بانوان بومی با رعایت باورها و احترام به سنتهای بومی و محلی و نیز ارتقای سطح علمی و تحصیلی بانوان با تقویت مراکز آموزش عالی در دورترین نقاط استان است.
وی گفت: فعالیتهای اثرگذار رسانه ها به ویژه صدا و سیمای استان و نیز عملکرد خوب و تاثیر گذار بانوان مدیر از جمله دهیاران خانم که در بخش مرکزی خاش شمار زیادی دهیار خانم منصوب شده اند در کنار تغییر باور جامعه نسبت به نقش آفرینی بانوان سبب ورود این قشر توانمند به حوزه شورایی و مسئولیت پذیری در جامعه شده است.
وی با اشاره به اینکه حضور بانوان سیستانی و بلوچ در حماسه ها و اتفاقات مهم جامعه ریشه تاریخی دارد، بیان کرد: حمایت جامعه مردان و معتمدان و سران طوایف و همچنین فتاوا و توصیه های علمای شیعه و سنی مبنی بر عدم ایراد حضور بانوان در مسئولیتهای اجتماعی عاملی تاثیرگذار در موضوع نقش آفرینی بانوان در عرصه اجتماع بوده است.
بخشدار مرکزی خاش افزود: امید و احساس امنیتی که در سالهای اخیر به برکت نظام و دولت تدبیر و امید در خصوص حضور بانوان در جامعه شکل گرفته این قشر را برای پذیرفتن مسئولیتها دلگرم کرده است.
وی بیان کرد: بخش مرکزی خاش قطب تولید محصولات کشاورزی است که دارای 25 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که سالانه 100 هزار تن محصول تولید می کند.
شجاعی ادامه داد: بزرگترین واحد صنعتی استان کارخانه سیمان خاش با تولید سالانه یک میلیون تن و صادرات 35 درصدی در این بخش واقع شده است.
بخش مرکزی خاش با 10 هزار کیلومتر مربع وسعت نیمی از گستره شهرستان خاش را به خود اختصاص داده و دارای 80 هزار نفر جمعیت، پنج دهستان، 600 آبادی، 191 شورا و 73 دهیاری و 124 کیلومتر مرز با پاکستان است.
به گزارش ایرنا خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310**6081 خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.