امان الله رخشانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به حساسیت های شیوع بیماری تب کریمه کنگو رعایت موازین بهداشتی از سوی شهروندان ضروری است.
وی افزود: حمل دام بدون مجوز دامپزشکی ممنوع بوده و قطعا نیروی انتظامی با متخلفان برخورد می کند.
وی ادامه داد: حمل، نگهداری، کشتار و بسته بندی گوشت دام های سبک و سنگین باید با حفظ شرایط ایمنی و تامین سلامت افراد جامعه صورت گیرد.
وی بیان کرد: کشتارگاه صنعتی شهر خاش وابسته به شهرداری در روز عید قربان فعال است لذا از شهروندان تقاضا می شود دام قربانی خود را در این کشتارگاه ذبح کنند.
رئیس اداره دامپزشکی خاش گفت: همکاران ما در این نهاد همه روزه آماده پاسخگویی به سئوالات مردم در خصوص سنجش سلامت دام و گوشت مصرفی هستند.
رخشانی بیان کرد: تب کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌ شود.
رئیس شبکه بهداشت خاش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری بسیار خطرناکیست که تا 30 درصد ممکن است فرد مبتلا جان خودش را از دست دهد.
دکتر منصور خاشی اظهار داشت: خرید گوشت از محل های غیربهداشتی مانند کنار خیابان، جاده و غیره مردم را در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار می‌ دهد.
وی ادامه داد: قصاب‌ها و حتی زنان خانه‌ دار نیز ممکن است به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده، مبتلا به این عفونت‌ شوند.
وی افزود: تب کریمه کنگو به طور معمول در فصل بهار و تابستان شایع است، اما احتمال دارد در تمام فصول سال مشاهده شود.
وی بیان کرد: تب کریمه کنگو واکسنی برای پیشگیری ندارد و مهمترین نکته برای پیشگیری، رعایت نکات بهداشتی توسط کسانی است که دام نگهداری می ‌کنند.
رئیس شبکه بهداشت خاش گفت: توصیه می شود گوشت دام پس از ذبح به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس با استفاده از دستکش، قطعه قطعه و مورد مصرف قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.
به گفته کارشناسان، تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که به وسیله کنه به انسان منتقل و مرگ ومیر بالایی دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.
کارشناسان تصریح کردند: بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده دام و تنفس در تماس با دامهای آلوده قابل انتقال است.
مهمترین علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزاست نظیر تب ناگهانی، بدن درد ، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شدید شبانه، استفراغ، گلو درد، دل درد و غیره، علائم خونریزی دهنده (هموراژیک) از روز چهارم ابتلا در انسان شامل خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، ادرار، استفراغ خونی، رحم و خونریزی زیر پوست وغیره است.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310**3213خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی **انتشار دهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.