علی شریعتمداری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سپستان گیاهی با برگ های بدون کرک است و میوه ای به اندازه آلو دارد.
وی بیان کرد: این درخت در طول سال سبز است و شاخه های گسترده با چند تنه با ارتفاع چهار تا پنج متر دارد.
وی افزود: برداشت محصول سپستان همه ساله از اوایل تا پایان تیر ماه در ایرانشهر انجام می شود.
کارشناس زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی ایرانشهر گفت: این درخت خودرو در بیشتر خیابان ها، بوستان ها و منازل مردم وجود دارد.
شریعتمداری ادامه داد: انتشار جغرافیایی درخت سپستان غیر بومی و از تیره گل گاو زبانیان است که در بعضی از نواحی ایران از جمله سواحل خلیج فارس و مناطقی از سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان ایرانشهر رشد می کند.
وی خاطر نشان کرد: میوه درخت سپستان در هنگام رسیدن زرد رنگ و در آخر متمایل به سیاه می شود و از نارس آن موقعی که سبز است می توان برای تهیه ترشی استفاده کرد.
وی گفت: فصل گل دهی این گیاه اواخر اسفند و اول فروردین است و با آغاز فصل بهار و گل دهی این درخت بر زیبایی و سرسبزی شهرستان ایرانشهر افزوده می شود.
وی افزود: ایرانشهر با داشتن آب و هوایی مساعد از جمله مناطق رشد گیاهان دارویی در سیستان و بلوچستان است به طوری که 70 گونه گیاهی با خاصیت دارویی در این شهرستان شناسایی شده و مردم برای درمان بعضی از بیماری ها از این گیاهان استفاده می کنند.
مریم صادقی کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر نیز در این باره گفت: میوه سپستان برای درمان بیماری های از قبیل گوارشی، استخوان درد و آسم مفید شناخته شده است.
ایرانشهر در فاصله 340 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر ترانزیتی چابهار، زاهدان- میلک و چابهار - بم واقع شده است.
7314**3042 خبرنگار: محد هادی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.