دراین مطلب آمده است: مدام خبرهایی از صنعتی شدن سیستان و بلوچستان در هر مجلس و محفلی شنیده می شود و در این خصوص وعده ها و تعهدهایی به گوش می رسد تا بتوان با بیان آن سرمایه گذاران را به استان کشاند و با راه اندازی کارخانه های تولیدی و صنعتی این منطقه را نیز در مسیر توسعه قرار داد.
تاکنون سرمایه گذاران بومی و غیربومی متعددی وارد استان شده و برخی نیز توانسته اند برای افراد متعددی اشتغال ایجاد کنند اما برخی در این راه با موانعی رو به رو شدند که نتوانستند از سد آن عبور کنند به گونه ای که حتی در پس موانع پیش روی پس از مدتی واحد صنعتی یا تولیدی آنان با برجا گذاشتن بدهی های فراوان به تعطیلی رسیده است.
تعطیلی تولیدی دستمال پس از 4 ماه
یکی از تولیدکنندگان استان می گوید: مدتی پیش تصمیم گرفتم برای توسعه استان یک واحد تولیدی و بسته بندی دستمال کاغذی راه اندازی کنم که پس از انجام بررسی ها و گرفتن مجوزهای لازم سرانجام این واحد را با حضور برخی از مدیران استان در شهرک کارگاهی زاهدان راه اندازی کردم که در مراسم افتتاح آن به دلیل نوع فعالیت قول هایی از سوی مدیران برای توسعه این واحد داده شد.
«هادی جباری» می افزاید: برای احداث این واحد تولیدی 600 تا 700 میلیون تومان هزینه و سرانجام با راه اندازی آن برای 6 نفر به طور مستقیم و 21 نفر غیرمستقیم اشتغال زایی شد اما پس از گذشت دو ماه با خرید دستگاه های مجهزتر و افزایش تولید کارخانه در بخش اعتبار سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه مشکلات مالی بسیاری ایجاد شد که رفع آن مستلزم حمایت مسئولان استانی بود اما این حمایت با وجود قول هایی که در مراسم افتتاح داده شده بود انجام نشد!
به گفته وی در این تولیدی افرادی مشغول به کار شده بودند و امروز با تعطیل شدن کارخانه مشکلات بسیاری گریبان آن ها را گرفته است و حتی امکان پرداخت حقوق آنان را نیز ندارم در حالی که اگر حمایت ها انجام می شد این مشکلات به وجود نمی آمد.
وی ادامه می دهد: پرداخت هزینه مکان، مواد اولیه، خرید دستگاه های جدید و مجهز برای افزایش تولید و اشتغال از مهم ترین دلایلی است که به ایجاد این شرایط منجر شد در حالی که اگر بانک ها از این واحد حمایت می کردند چنین نمی شد. امروز برای احیای مجدد این تولیدی بیش از 400 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است که اگر محقق نشود به طور قطع مانند بسیاری از واحدهای دیگر استان به ورشکستگی خواهد رسید.
تعطیلی واحد تولیدی به دلیل حذف یارانه
یکی از سرمایه گذاران بومی استان نیز می گوید: مدتی پیش با آورده شخصی اقدام به راه اندازی یک واحد پروفیل کردم که با آغاز به کار آن برای حدود 30 نفر به طور مستقیم و 50 نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد اما با وجود این که در این واحد نیروهای بومی مشغول به کار بودند دستگاه های دولتی استان سفارش های کاری خود را به تولید کنندگان خارج از استان می سپردند و حتی حمایت کاری از سوی آنان دیده نمی شد.
«نرگس جمالی» می افزاید: حذف یارانه تولید کنندگان، یکی دیگر از مشکلاتی است که واحد های تولیدی استان با آن رو به رو شدند و این واحد نیز از آن مستثنی نبود در حالی که اگر این مشکل پیش نمی آمد تولید کنندگان از حمایت مالی برخوردار می شدند و برخی از مخارج واحد خود را می توانستند پرداخت کنند اما امروز یکی از مهم ترین دغدغه های تولید کنندگان استان پرداخت هزینه های آب و برق واحد تولیدی شان است.
وی بیان می کند: وجود این تولیدی در شهرک کارگاهی زاهدان سبب شد تا بسیاری از ابزارالات موجود در کارگاه به سرقت برود و این نیز سبب ایجاد هزینه های بسیاری شده بود از سوی دیگر هزینه های بالای بیمه موجب می شود بسیاری از تولید کنندگان نتوانند برای آن اقدام کنند از این رو در کنار هم قرار گرفتن این مشکلات تنها کارگاه رسمی و تولیدی پروفیل استان را با ورشکستگی رو به رو کرد.
وی خاطرنشان می کند: این واحد تولیدی می توانست با 100 میلیون تومان حمایت از سوی مدیران استان احیا و حتی برای بیش از 100 نفر اشتغال ایجاد کند اما این امر محقق نشد و تولیدی پروفیل نیز به جمع تولیدی های صنعتی تعطیل شده استان پیوست.
ورشکستگی کارخانه شیر
کارخانه شیر سیوستان نیز یکی از واحد های تولیدی استان است که با ورشکستگی رو به رو شد و نیروهای آن بیکار شدند. رئیس این کارخانه می گوید: پس از انجام بررسی ها و دریافت مجوزهای لازم با اعتباری بیش از 10میلیارد تومان کارخانه تولید شیر به بهره برداری رسید و به طور میانگین در ماه بیش از 350میلیون ریال برای تولید شیر هزینه می شد که پس از دو سال تولیدهای کارخانه کاهش پیدا کرد و با وجود روزانه یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه، فقط 600 هزار تومان درآمد داشت.
«نعمت ا... پودینه» می افزاید: در گذشته ماهیانه هزینه سوخت معادل 200 تا 300 هزار تومان بود اما با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها این هزینه به رقمی معادل شش میلیون تومان رسید که بسیار سنگین بود، از سوی دیگر این تولیدی بر اساس شیر یارانه ای بنا شد و 70 درصد خط تولید از طریق شیر یارانه ای صورت می گرفت اما با حذف یارانه مشکلات این تولیدی آغاز شد.
وی اذعان می کند: به دلیل مسائل پیش آمده امروز این کارخانه به بانک ها بیش از دو میلیارد تومان بدهی دارد که این بدهی توسط بانک قسط بندی شد اما اگر از این تولیدی حمایت نشود با توجه به مشکلات موجود می توان گفت که سود آور نخواهد شد پس باید برای احیا و پیشگیری از بیکاری چهار هزار خانواده دامدار از آن حمایت شود.
بررسی مشکلات تولیدی ها در ستاد تسهیل
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در این باره می گوید: امروز مشکلاتی در مسیر واحدهای تولیدی وجود دارد که با تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار این مشکلات به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و برای رفع آن مصوباتی داشته است.
«نادر میرشکار» می افزاید: اغلب تولیدی های استان با مشکل سرمایه در گردش و عرضه و تقاضا رو به رو هستند و کارخانه شیر سیوستان نیز یکی از این تولیدی هاست که به دلیل نداشتن عرضه و تقاضا با مشکلات فراوانی رو به رو شده است چرا که میزان تولید در این تولیدی ها اغلب به صورت فصلی متفاوت است اما مشکل سرمایه در گردش این تولیدی ها نیز موضوع مهمی است که باید با تعامل بانکی رفع شود چرا که بانک ها نیز در مرحله اول میزان بازگشت سرمایه خود را در نظر می گیرند و دغدغه آن را دارند.
وی ادامه می دهد: موضوع خرید اداره های استان از واحدهای تولیدی خارج استان نیز خود مشکلی مهم محسوب می شود که این موضوع در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع پیش روی تولید مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد اداره ها فقط از تولیدی های استان نیاز های خود را تهیه کنند که این مصوبه با امضای استاندار ابلاغ شد اما این در حالی است که واحد های تولیدی نیز باید محصولاتی با کیفیت مناسب تولید کنند که قابلیت رقابت با تولیدهای خارج استان را داشته باشد.
پیگیری یارانه واحد های تولیدی استان
میرشکار بیان می کند: یکی از موارد مهمی که واحد های تولیدی با آن دست به گریبان هستند حامل های انرژی و یارانه واحدهای تولیدی است که این دو موضوع امسال به طور خاص مورد بررسی قرار می گیرد و پیگیری ها برای اختصاص یارانه واحدهای تولیدی با جدیت انجام می شود که در صورت تایید با توجه به اعتبار اختصاص یافته میزان یارانه پرداختی به هر واحد تولیدی بررسی و اعلام می شود اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور منوط به تامین اعتبار است و اگر تامین نشود یارانه پرداخت نمی شود.
به گفته وی سال گذشته بسیاری از واحد های تولیدی مشکل دار در کارگروه بررسی و بازدیدهایی از آن انجام شد که سرانجام آن احیای مجدد این واحدها بود و امسال نیز واحدهای تولیدی دیگری در این کارگروه مورد بررسی قرار می گیرد و برای رفع موانع پیش روی تولید آن اقدام لازم انجام می شود. در این میان واحدهای تولیدی مشکل دار دیگر نیز می توانند برای بررسی در این کارگروه ثبت نام کنند.
8006**6081دریافت کننده:نرگس تیموری**انتشار دهنده:حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.