به گزارش ایرنا، زنان همواره در عرصه های مختلف به ویژه کارهای دستی که از ذوق و سلیقه و ظرافت سرچشمه می گیرد، پیش تاز بوده اند و این موضوع سبب خودباوری آنان در ایجاد اشتغال و کسب درآمد می شود.
صنایع دستی یکی از صنایع وابسته به طبیعت هر منطقه ای است زیرا مواد اولیه مورد نیاز برای این هنر باستانی در اطراف محل زندگی افراد هر منطقه یافت می شده و از این رو با توجه به اقلیم متنوع سیستان و بلوچستان صنایع دستی مختلف و گوناگونی در آن وجود دارد.

**صنایع دستی سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان یکی از محدود استانهایی است که می توان تنوع بی نظیر اقلیمی را در آن یافت، شمال این استان هوای گرم و خشک، مناطق مرکزی کوهستانی و در جنوب آن نیز دریا وجود دارد.
هر یک از این اقلیم ها صنایع دستی خاص خود را دارند که به الطبع، مواد اولیه آن را نیز از طبیعت اطراف خود بدست می آورند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این استان به دلیل وسعت و پیشینه خود ظرفیت های بسیاری در زمینه صنایع دستی دارد که باید از آنها استفاده کرد.
کامبیز مشتاق گوهری ادامه داد: با توجه به اقلیم مناطق مختلف استان، هر یک از این مناطق صنایع دستی مخصوص به خود را دارند.
وی افزود: به دلیل ظرفیت های مطلوب استان در حوزه صنایع دستی، سوزن دوزی این استان یکی از آثار ثبت شده کشور توسط یونسکو در سال قبل بوده است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک 22 رشته صنایع دستی بومی و مزیت دار در این استان وجود دارد که از جمله آنها می توان به سوزن دوزی، سکه دوزی، حصیر بافی و سفال کلپورگان در بلوچستان، خولک بافی، انواع سفال و سیاه دوزی در سیستان و نیز دوخت لباس های محلی و ساخت زیورآلات سنتی اشاره کرد.
محمد بهروز عیسی زهی ادامه داد: سال قبل 41 اثر صنایع دستی این استان نشان مرغوبیت دریافت کردند.
از جمله صنایع دستی منطقه شمال استان می توان به خولک بافی، حصیر بافی، سیاه بافی و توتن سازی اشاره کرد همچنین سکه دوزی، سوزن دوزی، سفال کلپورگان، پارچه دوزی بلوچی و صنایع دستی دریایی نیز مربوط به مرکز و جنوب استان می شود.

**نقش زنان و نوع صنایع دستی
در بسیاری از نقاط کشور ساختن صنایع دستی نیاز به کارهای یدی و قدرتی دارد که بی شک مردان در این زمینه فعالیت بیشتری دارند اما در سیستان و بلوچستان به دلیل نوع صنایع دستی آن، زنان نقش پررنگتری را ایفا می کنند.
حتی در برخی صنایع دستی مانند توتن سازی که ساخت نوعی قایق با نی است نیز زنان نقش دارند.
سها رحمانی از صنعتگران صنایع دستی جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده صنعتگران بخصوص در شهرستان سراوان نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات است.
وی ادامه داد: نبود حمایت لازم برای صنعتگران صنایع دستی و بی نام و نشان ماندن آنان نیز سبب شده تا برخی دلالان کالاهای تولید شده را به قیمت بسیار ارزان خریداری کنند که این امر سبب درآمد نسبتا کم صنعتگران صنایع دستی شده است.
وی تصریح کرد: هم اینک حدود 20 سال به ساخت سفال مشغول هستم اما هیچ بیمه و حقوق ثابتی دریافت نمی کنم.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نوع صنایع دستی در این استان به گونه ایست که زنان نقش عمده ای در تولید آن دارند.
عیسی زهی ادامه داد: سوزن دوزی به عنوان یکی از صنایع دستی شاخص این استان از هنرهایی است که بطور کامل توسط زنان انجام می شود.
وی افزود: همچنین سفال کلپورگان در شهرستان سراوان با دستان هنرمند زنان ساخته می شود و مردان تنها در تهیه خاک و فروش آنها دخالت دارند.
وی تصریح کرد: با توجه به نوع صنایع دستی سیستان و بلوچستان، زنان در ساخت 90 درصد صنایع دستی این استان دخیل هستند.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بیشتر فعالان صنایع دستی در این استان در روستاها مشغول به کار هستند و ساخت صنایع دستی در این استان جنبه معیشتی دارد.
کاربرد معیشتی، انجام فعالیت های صنایع دستی بصورت خانگی و سهولت در تهیه مواد اولیه آن از عواملی است که سبب فعالیت زنان در این حوزه شده است.

**حمایت از فعالان صنایع دستی در دستورکار قرار دارد
حمایت از هر حوزه ای سبب تقویت و بی تفاوتی سبب از بین رفتن آن می شود از این رو صنایع دستی جزء یکی از اولویت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان قرار گرفته و برخی اقدامات حمایتی نیز در اینباره لحاظ شده است.
عیسی زهی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد فعال در این حوزه به دلیل دوری از مرکز و زندگی در روستاها هیچ اقدامی در زمینه معرفی خود به نهادهای مربوط انجام نداده اند.
وی ادامه داد: آمار افرادی که برای اخذ مجوز اقدام کرده اند نیز حدود یک بیستم فعالان واقعی این عرصه است.
وی با اشاره به اقدامات حمایتی از فعالان عرصه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان افزود: به منظور حمایت از فعالان این عرصه هم اینک افراد ساکن در روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر که مجوزهای لازم را اخذ کرده اند می توانند از مزایای بیمه ای در نظر گرفته شده بهره برند.
وی بیان کرد: به منظور بهره مندی صنعتگران از مزایای بیمه ای مذاکراتی نیز با سازمان فنی و حرفه ای انجام شده است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین تسهیلات ویژه ای برای این افراد در نظر گرفته شده و به تعدادی نیز پرداخت شده است.
عیسی زهی خاطرنشان کرد: به منظور حمایت از فروش صنایع دستی استان نیز هم اینک چهار فروشگاه صنایع دستی در شهرهای زاهدان، زابل، سراوان و ایرانشهر وجود دارد که فروشگاه زاهدان با همیاری بخش خصوصی در سال قبل فعالیت مطلوب خود را آغاز کرده است.
وی بیان کرد: به منظور شناسایی فعالان در این حوزه در سال قبل طرح شناسایی فعالان صنایع دستی در چهار شهرستان زابل، زهک، نیکشهر و ایرانشهر اجرا شد که حدود 6 هزار نفر نیز از این طریق شناسایی شدند.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه توانمندی بانوان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

**جایگاه صنایع دستی در تحقق هدف گردشگری سال 96 سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در سال 96 به عنوان استان هدف گردشگری معرفی شده است.
علی اوسط هاشمی بیان کرد: با این اقدام شاهراه گردشگری برای استان گشوده می شود و نه تنها مسافران داخلی بلکه گردشگران خارجی بسیاری می توانند از مزایایی گردشگری استان بهره مند شوند.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به سبب داشتن ظرفیت های مناسب در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند نیازهای گردشگران را در این بخش برآورده کند.
وی افزود: این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای معرفی سایر توانمندی های استان به ویژه در زمینه اقتصادی است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: صنایع دستی و گردشگری همواره در موازات یکدیگر حرکت می کنند و پیشرفت هر یک سبب توسعه دیگری نیز می شود.
عیسی زهی تصریح کرد: صنایع دستی این استان ظرفیت های بسیاری برای معرفی به گردشگران در سال 96 دارد.
وی بیان کرد: برای جلب نظر گردشگران می توان نمایشگاه های صنایع دستی بسیاری راه اندازی کرد.
صنایع دستی سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع و زیبایی خاصی که هنر دست زنان زحمتکش این سامان به آن داده است ظرفیت مطرح شدن در سطح جهانی را دارد و نیز به دلیل راه اندازی کارگاه های کوچک در این زمینه در صورت حمایت می تواند سبب پویایی اقتصاد خانواده های این منطقه شود.
7311**6081 خبرنگار: اسماعیل مرادقلی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.