به گزارش ایرنا انتخابات به عنوان فصل مهم نمایش مشارکت مردمی همواره مورد توجه ملت ایران به ویژه مردم سیستان و بلوچستان بوده است به گونه ای که حضور افزون بر71 درصدی آنان در دوره یازدهم ریاست جمهوری گویای بینش بالای سیاسی مردم این دیار همچون دوره های قبل است.
مردم انقلابی و ولایتمدار ایران اسلامی اعم از شیعه و سنی و پیروان سایر ادیان که با نثار جان و مال خود و تقدیم هزاران شهید والامقام این انقلاب را حفظ کرده اند اینک نیز در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در روز 29 اردیبهشت حماسه به یادماندنی دیگری را خلق خواهند کرد.
در هنگامه ای که بدخواهان نظام ادعای دروغین عدم شرکت اهل سنت و بلوچ در انتخابات را در شبکه های مجازی و ماهواره ای خود منتشر کرده بسیاری از علما، معتمدان، بزرگان و نخبگان بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان پاسخ قاطع و دندان شکنی به آنان داده اند و از راههای مختلف از جمله تریبون نماز جمعه و نمازهای یومیه، مجالس ، مراسم و رسانه ها و فضای مجازی آمادگی خود را برای حضور گسترده در این انتخابات اعلام کرده و عامه مردم را نیز تشویق به این حضور می کنند.

*** اهل سنت و بلوچ مشتاقانه در انتخابات شرکت می کنند
امام جمعه مسجد مکی و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان با بیان اینکه اهل سنت تاکنون در انتخابات حضور فعال داشته اند گفت: اهل سنت و اقوام و طوایف مختلف بلوچ مشتاقانه در انتخابات شرکت می کنند زیرا معتقدیم باید از نظام جمهوری اسلامی حمایت کنیم.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با رد هر گونه شایعه و جوسازی دشمنان نظام اسلامی مبنی بر شرکت نکردن بلوچها و اهل سنت در انتخابات تصریح کرد: اهل سنت به ویژه مردم بلوچ که در سیستان و بلوچستان سکونت دارند همه یک صدا و منسجم برای شرکت در انتخابات اتفاق نظر دارند.
وی ادامه داد: رهبران و نخبگان اهل سنت همواره عموم مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده اند.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان افزود: همه باید در صحنه باشند و خواسته های خود را به صورت منطقی و قانونی مطالبه کنیم هم اینک یک شورای راهبردی از اهل سنت تمام مناطق در تهران تشکیل شده ضمن اعلام آمادگی اهل سنت برای مشارکت گسترده در انتخابات، با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و یا نزدیکان و نمایندگان آنان صحبت کردند و از برنامه های نامزدها مطلع شده و مسائل و مشکلات را نیز مطرح کردند.
وی گفت: ان شاءلله اهل سنت به صورت گسترده در انتخابات حضور خواهند داشت و خواسته های خود را نیز درخواست می کنند.
مولوی اسماعیل زهی ادامه داد: انتظار است هرکس که رئیس جمهوری ایران می شود اهل سنت را ببیند و حرف آنان را بشنود و همه اقوام و مذاهب ایرانی با نگاه یکسان بنگرد زیرا همه ایرانی و صاحب وطن خود ایران هستند.
وی اضافه کرد: ایرانی نباید به بیرون نگاه کند و اگر به حق و حقوقش بی توجهی شده آن را از طریق قانونی و درست و صحیح پیگیری کند زیرا ما اعتقاد داریم حق باید خواسته شود.
وی افزود: نظر شخصی من این است که مردم را به انتخاب فرد اصلح ترغیب و تشویق کنیم.

***قوم بلوچ و جامعه اهل سنت آماده حضوری باشکوه در انتخابات هستند
امام جمعه اهل سنت شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان و از روحانیون سرشناس اهل سنت کشور گفت: قوم همیشه وفادار بلوچ و جامعه اهل سنت ایران همانند دوره های گذشته آماده حضوری پررنگ، باشکوه وگسترده در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند.
مولوی عبدالرحمن ملازهی اظهار داشت: انتخابات برای ایران اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام امور مبتنی بر تصمیم گیری در کشور براساس خواست و رای مردم انجام می شود.
وی با رد ادعای معاندان و دشمنان نظام در زمینه شرکت نکردن قوم بلوچ و جامعه اهل سنت در انتخابات اضافه کرد: اینگونه شایعات و جوسازی های دشمنان نه تنها باعث کمرنگ شدن حضور مردم ما در صحنه نمی شود بلکه ملت ایران به ویژه اقوام بلوچ و جامعه اهل سنت را به شرکت گسترده در انتخابات مصمم تر و محکم تر می کند.
امام جمعه اهل سنت چابهار بیان کرد: دشمن خود را دایه دلسوزتر از مادر معرفی و از طرف قوم وفادار بلوچ و اهل سنت صحبت می کند در حالی که قوم بلوچ و جامعه بزرگ اهل سنت بی توجه به این حرکات، در انجام تکلیف دینی و شرعی و ملی به ویژه حضور در صحنه انتخابات حساس تر و قاطع تر از پیش هستند.
وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان به ویژه اقوام و طوایف بلوچ و اهل سنت همواره وفاداری خود را به نظام اسلامی ثابت کرده اند و دفاع از میهن و نظام را وظیفه و تکلیف خود می دانند و تاکنون در مقابل تمام دسیسه های دشمنان ایستادگی کرده اند و این بار نیز با شرکت گسترده و پرشور در انتخابات دشمنان را مایوس خواهند کرد.
مولوی ملازهی با بیان اینکه شرکت در انتخابات از لحاظ ملی و بین المللی اهمیت فراوانی برای ایران اسلامی دارد، گفت: شرکت گسترده مردم در انتخابات در صحنه های بین المللی توطئه وتهدید دشمنان را خنثی می کند و در صحنه ملی سبب شادمانی رهبر معظم انقلاب می شود.
وی بیان کرد: وجود مشکلات هیچ تاثیری برای حضور مردم در انتخابات نخواهد داشت زیرا مردم ایران با آگاهی و شعور بالای سیاسی وظیفه ملی و دینی خود را به خوبی تشخیص می دهند و هیچ مساله و مشکلی باعث سست شدن اراده آنان برای انجام این وظیفه نخواهد شد.
مدیر حوزه علمیه الحرمین الشریفین شهرستان چابهار با بیان اینکه مردم بلوچ به ایرانی بودن خود همچون مسلمان بودن افتخار می کنند، اضافه کرد: تاریخ شاهد و گواه رشادت های مردم بلوچ است که هیچگاه اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور به تصرف دشمن در آید و هر تجاوزی به خاک میهن را قاطعانه پاسخ داده اند.
مولوی ملازهی افزود: رای هر فرد ایرانی در انتخابات یک امانت بزرگ است و عموم مردم ایران باید بدور از تعصب و نگاه قومی و هرگونه مسائل دیگر فرد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب کنند.
وی گفت: مردم نباید به تبلیغات وحرف های بی پشتوانه اجرایی برخی نامزدهای ریاست جمهوری و شوراها توجه کنند و باید با دید وسیع و شناخت کافی به افراد اصلح، متدین، کاردان و کاربلد رای دهند تا مشکلات کشور و منطقه را پیگیری و رفع کنند.
مولوی ملازهی با تقدیر از عملکرد چهار ساله دولت یازدهم در زمینه توسعه و پیشرفت چابهار اظهار داشت: دولت برای زیرساخت های چابهار تلاش و اعتبارات زیادی را هزینه کرده است.

***اهل سنت شرکت در انتخابات را یک تکلیف شرعی و ملی می دانند
مولوی عبدالغنی دهانی سورانی از روحانیون برجسته اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: اهل سنت ایران اسلامی پیرو ولایت فقیه، رهبری و تابع نظام و قانون هستند و شرکت در انتخابات را یک تکلیف شرعی و ملی برای خود می دانند.
مدیر دبیرخانه ائمه جمعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: اهل سنت وابسته به هیچ گروه و جناحی نیستند که متکی به تصمیم آنها برای شرکت در انتخابات باشند.
وی تاکید کرد: بر اساس فتوای علمای اهل سنت شرکت در انتخابات مانند نماز، واجب است و همه افرادی که مردم را دعوت به شرکت نکردن در انتخابات می کنند از نظر ما محکوم هستند.
وی افزود: مردم اهل سنت و اقوام بلوچ به عنوان شهروند ایرانی حتما در انتخابات 29 اردیبهشت به عنوان یک مساله سرنوشت ساز برای کشور به صورت گسترده شرکت می کنند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان 29 اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.