در ادامه این گزارش می خوانیم: با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به استان سیستان و بلوچستان نه تنها ظرف دو سال یک هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در این استان سرمایه‌گذاری شده بلکه میزان سرمایه‌گذاری خارجی نیزدر این استان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و در حال حاضر ده‌ها گروه سرمایه گذارخارجی برای سرمایه‌گذاری در این استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

در همین حال میزان سرمایه‌گذاری که دولت یازدهم برای طرح‌های زیرساختی استان سیستان و بلوچستان از ابتدای انقلاب تا ابتدای دولت تدبیر و امید انجام داده حدود 9 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که طی فعالیت این دولت بیش از 12هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های استان مصوب و سرمایه‌گذاری شده است.

**جذب بیش از 1300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم
در دوره فعالیت دولت یازدهم بیش از یک هزار و 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان سیستان و بلوچستان انجام شده، به طوری که این استان برای نخستین بار مقام سوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی را کسب کرد در حالی که میزان سرمایه‌گذاری خارجی پیش از دولت یازدهم در استان صفر بوده است.

با این میزان سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان مردم این استان امیدوار شدند که با رونق تولید و رشد اقتصادی، فقر و توسعه نیافتگی از این خطه پر بکشد.

«ماندانا زنگنه»، مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امروز نگاه‌ها به استان از امنیتی به اقتصادی تبدیل شده، تصریح می‌کند: حتی نگاه‌های بین‌المللی نسبت به استان تغییر کرده به طوری که هر هفته یک تا دو هیأت سرمایه‌گذاری خارجی برای انجام مذاکرات در این زمینه به استان مراجعه می‌کنند.

**6 هزار میلیارد ریال برای تحقق عدالت آموزشی سیستان و بلوچستان
بر اساس مصوبه دولت یک ردیف مشخص (600 میلیارد تومان) 6 هزار میلیارد ریال برای سه سال به منظور تحقق عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان تصویب شده است.

«علی اصغر جمشیدنژاد»، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار یکی از اتفاقات خوب در دولت تدبیر و امید را افزایش اعتبارات آموزش و پرورش عنوان کرده و می‌گوید: تنها راه توسعه جامعه از کانال آموزش و پرورش و پرداختن به موضوع مهم آموزش و تربیت دانش‌آموزان می‌گذرد. آموزش و پرورش زیربنای توسعه و ساختار جامعه است و امروز کشورهای دنیا برای رسیدن به توسعه در تمام حوزه‌ها از جمله اقتصادی و رفاه اجتماعی در بخش آموزش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در این دولت برای نخستین بار در تاریخ استان سیستان و بلوچستان به حوزه انرژی‌های تجدید‌ناپذیر توجه شده است به گونه‌ای که این استان شرقی کشور امروز بزرگ‌ترین زون (منطقه) انرژی تجدیدپذیر را دارد و بیش از 18 هزار هکتار از اراضی استان برای انرژی بادی و خورشیدی اختصاص یافته است.


زنگنه با اعلام اینکه تاکنون برای 36 طرح نیروگاهی در حوزه انرژی‌های نو شامل 21 طرح بادی و 15 طرح خورشیدی موافقت اصولی صادر شده، می‌افزاید: از مجموع این طرح‌ها، 5 طرح موفق به عقد قرارداد خرید تضمینی با توانیر و 4 طرح نیز در مراحل واگذاری زمین و بقیه در مرحله اخذ استعلام‌های واگذاری زمین و مجوزهای لازم هستند. به گفته وی، تاکنون چندین کشور خارجی نظیر کره جنوبی، ایتالیا، امارات، آلمان و چین در حوزه انرژی‌های نو سیستان و بلوچستان ورود پیدا کرده‌اند. به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری در طرح پتروشیمی مکران 18 میلیارد دلار است که این میزان اعتبار 10 برابر کل اعتبارات عمرانی قبل و بعد ازانقلاب در استان است.

**بهار بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان
توسعه استان سیستان و بلوچستان علاوه بر بخش‌های اقتصادی در بخش بهداشت و درمان نیزقابل توجه بوده و دولت یازدهم با رویکرد عدالت ورزی، مناطق خالی از مراکز تخصصی درمانی و نیروهای متخصص را پر کرده است.

«علی اوسط هاشمی»، استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: امروز بر پایه طرح تحول سلامت در تمام مراکز سلامت شهری و روستایی استان پزشک مستقر شده است.از مجموع 6 هزار و 500 طرح بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، 650 طرح متعلق به استان سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه در این دولت وضعیت بودجه بهاری نبود ولی می‌توان گفت که بهار بهداشت و درمان بود، می‌افزاید: هنر این دولت است که 220 طرح بهداشتی و درمانی از مجموع 650 طرح تحول سلامت را که در این استان در دست ساخت است به بهره‌برداری رسانده است.

وی با اشاره به جمعیت 51.5 درصدی روستایی در این استان، اجرای طرح تحول سلامت را در جهت تمرکززدایی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ضریب تخت بیمارستانی نزدیک به آن چیزی است که در طول عمر بهداشت و درمان در این استان ساخته شده است. سابقه نداشته که در مرکز استان ظرف دو سال یک هزار میلیارد تومان بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند، همین نگاه را نیز در شمال و جنوب استان شاهد هستیم.

استاندار می‌گوید: تغییر نگاه به این استان هم در درون نسبت به هم و همچنین در خارج از کشور به گونه‌ای بوده که امروز به خود اجازه داده‌ایم از ارزش‌ها و شایستگی‌های این مردمان تحت عنوان معرفی سیستان و بلوچستان به‌عنوان مقصد گردشگری ناشناخته برای ایرانیان رونمایی کنیم.

**بیشتر وعده‌های دولت یازدهم در سیستان و بلوچستان عملیاتی شده است
بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد بیشتر وعده‌های دولت یازدهم در استان سیستان و بلوچستان عملیاتی شده و در توسعه اقتصادی این استان تأثیرگذار بوده است.

«علیرضا نورا»، مدیر کل دفتر اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرده که برنامه راهبردی حوزه اقتصادی استان در سال 96 در 15 محور تهیه و تنظیم شده است.

وی با اشاره به نابسامانی‌های ناشی از عقب ماندگی تاریخی در استان در بخش زیرساخت‌های اقتصادی و همچنین بی‌توجهی دولت‌های قبل به سیستان و بلوچستان می‌افزاید: تغییر نگاه دولتمردان به استان اولویت اول کاری استانداری قرار گرفت که در همین راستا نگاه امنیتی از استان حذف شد و اکنون تمام نگاه‌ها به استان اقتصادی است، به طوری که سیستان و بلوچستان قطب اقتصادی تلقی می‌شود.

نورا، اولویت دوم کاری استاندار را توسعه زیرساخت‌ها عنوان و تصریح می‌کند: ما به‌عنوان تنها استانی هستیم که گاز نداشتیم در حالی که سایر استان‌ها از گاز برخوردار بودند و از آنجا که توسعه صنعت وابسته به تأمین زیرساخت‌هایی چون گاز است با تلاش‌هایی که صورت گرفته با حدود 760 میلیارد تومان اعتبار، مشعل گاز در زاهدان در دولت یازدهم روشن شد. در حال حاضر 37 تا 38 گروه سرمایه‌گذار خارجی با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی استان برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند.

**بودجه سال 96 سیستان و بلوچستان 190 درصد رشد دارد
در همین حال با نگاه جدید دولت به استان سیستان و بلوچستان بودجه سال 96 استان از 613 میلیارد تومان سال 95 با رشد 190 درصدی به یک هزار و 782 میلیارد تومان در سال‌جاری افزایش یافته است. «سکینه اشرفی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان می‌گوید: اعتبارات سال 95 نیز در بخش جاری و هزینه‌ای 100 درصد و عمرانی 55 درصد اختصاص یافته بود.

**تدوین چشم‌انداز برنامه ششم توسعه
وی همچنین به تدوین چشم‌انداز برنامه ششم توسعه استان در سال 96 اشاره کرد که اسناد و طرح‌های مختلفی در سطح استان و در سطح ملی برای توسعه سیستان و بلوچستان در حال تکمیل و مطالعه است.
اشرفی می‌افزاید: از جمله طرح‌های استان می‌توان به آمایش سرزمین، توسعه سواحل مکران و همین‌طور بازنگری در طرح توسعه شرق که دوبار در طی سال‌های مختلف برای استان برنامه‌نویسی و مصوب شده اشاره کرد که توسط دانشگاه‌های استان و دانشگاه‌های کشور در حال تدوین است.

این سند چشم‌انداز براساس دو الزام اصلی در استان مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد؛ یکی اینکه هر استانی چشم‌انداز خودش را باید بنویسد و دوم اینکه تمامی ذی‌نفعان در تدوین چشم‌انداز مشارکت داشته باشند تا حس تعلق برای آنها ایجاد شود.

*منبع: روزنامه ایران، 1396.2.23
**گروه اطلاع رسانی**9370**9131**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.