به گزارش ایرنا مدیر پایگاه میراث جهانی شهرسوخته در نشست امضای این تفاهم نامه از حمایت های دانشگاه زابل در حوزه میراث فرهنگی تقدیر کرد و گفت: پس از امضا این تفاهم نامه همکاری پایگاه میراث جهانی شهرسوخته و دانشگاه زابل متمرکز و مبنای کار دو طرف قرار می گیرد.
روح اله شیرازی افزود: پایگاه میراث جهانی شهرسوخته در سطح منطقه ای نه تنها در حوزه باستان شناسی بلکه در بخش های مردم شناسی، میراث معنوی و فولکلور دارای نقش است.
وی افزود: پایگاه شهرسوخته در رتبه بندی میراث فرهنگی و جهانی در میان 21 محوطه جهانی ایران از جایگاه خوبی برخوردار است.
مدیر پایگاه میراث جهانی شهرسوخته اظهارداشت: یکی از ماموریت های سازمان یونسکو افزایش روحیه صلح و همکاری بین المللی است که استان سیستان وبلوچستان با توجه به قرارگرفتن در کنار کشورهای افغانستان و پاکستان می تواند در زمینه ایجاد و گسترش همکاری و همگرایی این کشورها در سطح بین الملل نقش آفرینی کند.
وی ادامه داد: برای همکاری بیشتر میان محوطه های جهانی در کشورهای افغانستان و پاکستان ایجاد خواهر خواندگی باعث تقویت ارتباطات می شود.
شیرازی با بیان اینکه دانشگاه زابل یکی از بازوهای قوی علمی منطقه است تاکید کرد: به منظور بهره گیری بیشتر از رشته های باستان شناسی همکاری میان دانشگاه زابل و پایگاه میراث جهانی شهرسوخته از اهمیت خاصی برخوردار است.
رئیس دانشگاه زابل نیز در این نشست گفت: کشاورزی، دامداری و گردشگری سه ظرفیت مهم منطقه سیستان محسوب می شود که با تقویت آنها زندگی مردم تحت تاثیر قرار می گیرد.
دکتر موسی بهلولی افزود: دانشگاه زابل در قالب قانون و ضوابط اداری علاقه مند به همکاری با پایگاه میراث جهانی شهرسوخته است.
وی اظهارداشت: دانشگاه زابل در حوزه جهانی از تجارب و ظرفیت های خوبی برخوردار است و این موضوع برای میراث فرهنگی منطقه سیستان نقطه قوت بشمار می رود.
رئیس دانشگاه زابل گفت: برای معرفی میراث فرهنگی ملموس منطقه نیازمند اقدام جهادی هستیم تا با ابزارهای در دسترس این منطقه بیشتر معرفی شود.
وی برگزاری تورهای گردشگری به شهرسوخته و معرفی ظرفیت های منطقه را اثرگذار دانست و تاکید کرد: جذابیت های میراث فرهنگی در منطقه سیستان اشتغال ایجاد می کند.
در این تفاهم نامه پایگاه میراث جهانی شهرسوخته متعهد شد: همکاری با دانشجویان دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی که تمایل دارند موضوعات پژوهشی آنها در ارتباط با حوزه سیستان و منظر فرهنگی شهرسوخته و مواد فرهنگی بدست آمده از کاوش های شهرسوخته باشد، همکاری با دانشجویان و اعضای هیات علمی جهت استفاده از مرکز اسناد پایگاه میراث جهانی شهرسوخته، ارائه فضای تبلیغاتی و نمایشگاهی در ایام پربازدید و مناسبت های خاص همچون هفته میراث فرهنگی، هفته دولت و ایام دهه فجر، ارائه خدمات لجستیکی به تیم های باستان شناسی، مرمت و معماری که قصد انجام فعالیت های میدانی در منظر فرهنگی شهروسوخته دارند.
همچنین بر اساس مفاد این تفاهم نامه دانشگاه زابل متعهد شد: همکاری برای انجام مطالعات آزمایشگاهی بر روی مواد فرهنگی بدست آمده از کاوش های شهرسوخته و سایر محوطه های که در منظر فرهنگی شهرسوخته قرار گرفته اند در آزمایشگاه های دانشگاه، همکاری لازم در خصوص موارد انتشاراتی که مورد نیاز پایگاه میراث جهانی شهرسوخته است، تشکیل کارگروه ویژه برگزاری نشست های مشترک برای شناخت محوطه های ارزشمند تاریخی که قابلیت فعالیت های میدانی و کاوش های باستان شناسی را دارد، استفاده از کارشناسان و متخصصین میراث فرهنگی پایگاه های میراث جهانی، ارائه خدمات به پایگاه میراث جهانی شهرسوخته برای استفاده از کتابخانه های زیرمجموعه دانشگاه زابل و دیگر مرکز اسناد، همکاری با پایگاه میراث جهانی شهرسوخته در زمینه اسکان و لجستیک مهمانان ویژه.
7317**6081 خبرنگار: حامد غلامی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.