به گزارش ایرنا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در آیین ختم کتاب صحیح بخاری و جشن دانش آموختگی طلاب حوزه مدینه العلوم اهل سنت خاش در مسجد جامع الخلیل این شهرستان بیان کرد: مسیر اهل سنت حکمت و تدبیر بوده لذا مباحث و مشکلات خود باید از راه اعتدال و حکمیت و مسیر قانون پیگیری شوند تا به نتیجه مطلوب برسند.
وی اهمیت دادن به ازدواج و تحصیل و اشتغال فرزندان را مهم توصیف و تاکید کرد: باید از برنامه های نابود کننده دشمنان دور بمانیم و زمینه را برای ازدواج دختران و پسران طبق موازین شرعی و با آسانی فراهم کنیم تا از عواقب آن محفوظ بمانیم.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم مکی زاهدان با قدردانی از فعالیتهای مدیریت و کارکنان و طلاب مدرسه مدینه العلوم در جهت خدمت به دین گفت: حمایت از علم و علما و تکمیل مدارس و مساجد و مشارکت در ساخت مدارس و دانشگاه ها باید مورد توجه همگان باشد.
وی از حضور چهره های شاخص علمی، مسئولان و نماینده مردم خاش در مجلس در همایش دانش آموختگی و همچنین از تلاشهای مسئولان به ویژه نماینده عالی دولت برای خدمت به مردم قدردانی کرد.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم مکی زاهدان بیان کرد: این همه آیات و نشانه های الهی باید بخوبی دیده شوند و مردم این نعمت ها و برکات خداوند را ببینند و شکر و اطاعت آن را به جای آورند.
امام جمعه مسجد مکی تصریح کرد: ما مشتی خاک هستیم اما خداوند به ما بالاترین نعمت و سرمایه را داده و آن نعمت دین و ایمان و ارتباط قوی و صحیح با خداوند و ایمان به وحدانیت و عظمت پروردگار است و جهانیان از این نعمت محروم هستند و بدون دین به جهنم داخل می شوند.
مولوی اسماعیل زهی تاکید کرد: همه ادیان و روشهای گذشته منسوخ شده و تمام دین ها باطل شده اند و رسیدن به کامیابی در دنیا و آخرت از طریق ترویج دین پاک محمد صلی الله و علیه وسلم میسر است.
وی ادامه داد: کتاب بی همتای الهی «قرآن کریم» بهترین سرمایه است که متاسفانه در این دنیا قدر آن را نمی دانیم، اگر انسان ها گناهان را ترک و دین را اختیار و به نماز و عبادت و اجرای احکام خداوندی توجه می کردند و روش صحابه را بر می گزیدند قطعا با این دشواری ها و سرگردانیهای امروزی گرفتار نمی شدند.
امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان تاکید کرد: قتل و کشتار عملی بسیار زشت بوده و انسانهای پلید به آن عمل نادرست گرفتار می شوند، باید تلاش کنیم از گناهانی چون غیبت، ظلم، فساد، عهدشکنی، تضییع حقوق انسانها و حیوانات، اسراف و تجمل گرایی، چشم چرانی و انواع معاصی دور بمانیم.
وی با تاکید بر اینکه استفاده درست از امکانات مهم است بیان کرد: مصرف کردن درست و بهینه و دور شدن از اسراف آب و غذا و سایر امکانات باید در دستور همگان باشد زیرا ناسپاسی و ناشکری و اسراف ظلم به دیگران است.
مولوی اسماعیل زهی افزود: با وجود دسیسه های دشمنان در زندگی مردم تغییر و تحول آمده و دین مورد توجه قرار گرفته و مردم پایبند به اصول و ارزش ها شده اند لذا به مردم توصیه می کنیم به نماز اول وقت و نیازهای علمی و تحصیلی و دینی و دانشگاهی اهمیت بدهند و انسجام و دین دوستی خود را قوت بخشند.
مدیر حوزه علمیه انزاء شهرستان سرباز نیز در این همایش در خصوص اهمیت فراگیری و آموزش علم و فضیلت علم قرآن عظیم الشان مطالبی عنوان کرد و گفت: امروز برای مردم خاش روز بزرگی بوده که برای تجلیل از مقام علم و علما و تجلیل از دانش آموختگان و فاضله های زن این همایش باشکوه را برگزار کرده اند.
مولوی عبدالاحد ملازهی افزود: بهره گرفتن از فرصتهای در اختیار و شرکت در محافل دینی بعنوان یک نیاز مهم به شمار می آید و همگان باید تلاش کنند از ظرفیتهای دین برای اصلاح خود استفاده ببرند.
مولوی عبدالحکیم اربابی مدیر حوزه علمیه مهرستان سیستان و بلوچستان نیز بر اهمیت حفظ حجاب و رعایت حدود و حقوق شرعی زن و مرد تاکید کرد.
مولوی عبدالواحد رحمت زهی از استادان جامعه اسلامی مدینه العلوم اهل سنت خاش هم در سخنانی بیان کرد: جای شکرگذاری است در همایش های باشکوه و معنوی قرآنی با حضور علما و دلسوزان از مقام علم و علما تجلیل می شود و این نعمت ارزشمند در سراسر استان وجود دارد لذا بر خود می بالیم که نعمت ایمان منطقه را فرا گرفته و جشن های قرآن و حدیث برپا و در حوزه های علمیه و مساجد ندای کلام پروردگار سرداده می شود و این لطف الحمدلله شامل حال مردم ما شده و به برکت قرآن عذاب های خداوندی از منطقه دور می شوند.
وی ادامه داد: این نعمت بزرگی است که ما به برکت اسلام و خدمت به قرآن به خدا رجوع می کنیم و برای حل شدن مشکلات و مصیبتها از پروردگار طلب کمک داریم
عبدالرحمن ایرندگانی از فرهنگیان خاش و معتمدان این منطقه نیز با تبریک جشن دانش آموختگی طلاب اهمیت ارتباط اقشار جامعه با علم و علما را یادآور شد و گفت: ارتباط میان حوزه و دانشگاه در پرتو عنایات و حمایتهای نظام و غیرت فرهنگی و دینمداری مردم بلوچ به دست آمده و نظام هم به این مهم اهمیت داده و خداوند را شاکریم فعالیتهای علمی در سایه دین در منطقه رو به رشد بوده و خروجی جلسات و همایش های دینی زندگی متفاوت افراد در جامعه می باشد زیرا علما و طلاب از فرهنگ و ارزشهای دین و تحصیل علم پاسداری می‌کنند.
آیین ختم کتاب صحیح بخاری و جشن دانش آموختگی 45 طلبه و 73 فاضله و نیز ختم دوره 11 روزه ترجمه و تفسیر خلاصه القرآن فروردین 96 از عصر روز جمعه در مسجد جامع الخلیل شروع و تا ظهر روز شنبه با حضور گسترده علما و اقشار مختلف مردم خاش، استان و شهرهای کشور در مسجد جامع الخلیل برگزار شد.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 **6081 خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.