توزیع رایگان لباس محلی بلوچی برای نزدیک تر شدن اقوام ایرانی با مردم بلوچ و شناساندن فرهنگ و آداب مردم منطقه انجام شده است تا مسافران و گردشگران به عنوان سفیران معرفی استان سیستان و بلوچستان باشند.

نواب کیشکوری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توزیع لباس رایگان بین سنین یک تا 15 سال از ابتدای نوروز آغاز شده است و تا 15 نوروز ادامه دارد.
وی افزود: توزیع رایگان لباس محلی بلوچی برای نزدیک تر شدن اقوام ایرانی با مردم بلوچ و شناساندن فرهنگ و آداب مردم منطقه انجام شده است تا مسافران و گردشگران به عنوان سفیران معرفی استان سیستان و بلوچستان باشند.
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی کارگردانان سینما با پوشاندن لباس بلوچی برتن افراد قاچاقچی، مردم این منطقه را خشن معرفی می کنند، خاطرنشان کرد: توزیع لباس بلوچی می تواند به معرفی بهتر لباس و مردم این منطقه کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: در اذهان برخی افراد این لباس به عنوان افغانستانی، پاکستانی و یا عربی ترسیم شده در حالی که لباس بلوچی دارای قدمت و شخصیت متعلق به یک قوم بنام ، معروف و اصیل ایران اسلامی به نام «بلوچ » است.
مدیر موسسه مردم نهاد پارت چابهار با بیان اینکه این موسسه برای ترویج فرهنگ و آداب ورسوم مردم منطقه بلوچستان در بهمن سال 1395 راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: نخستین اقدام این موسسه برای شناساندن لباس بلوچی توزیع رایگان این لباس در ایام نوروزی است که مورد استقبال مسافران قرار گرفته است.
کیشکوری از همکاری و راهنمایی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار قدردانی کرد و افزود: امید است همه سازمان ها و نهادها برای ترویج فرهنگ و آداب رسوم منطقه تلاش کنند.
مهدی محمدی یکی از مهمانان نوروزی که از تهران به چابهار سفر کرده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: واقعا جای خوشحالی است که یک موسسه مردم نهاد متقبل هزینه می شود و برای ترویج لباس و فرهنگ مردم بلوچ تلاش می کند.
محمدی بیان کرد: لباس بلوچی خیلی راحت و شیک است و شادی و نشاط کودکان و نوجوانان با پوشیدن لباس اهدایی نشان از رضایت آنان از این لباس است.
لیلا اکبری مسافر اصفهانی نیز گفت: برای اولین بار است که پسرم را در لباس بلوچی مردم این منطقه می بینم و از این لباس ها به عنوان سوغات مردم چابهار در منطقه خودم نیز استفاده می کنم.
علی رضازاده مهمان تبریزی نیز افزود: باید برای ترویج لباس، فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف ایران زمین تلاش شود تا عموم مردم آشنایی بهتری از اقوام کشورمان داشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی به پسرم این لباس بلوچی را پوشاندم خیلی خوشحال شد و می گوید بابا من هم بلوچ شده ام.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.