هوشنگ ناظری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان در سال 96 از سوی استاندار به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شده از عموم مردم استان انتظار است نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته و فرهنگ غنی میهمان نوازی شان را به معرض نمایش گذارند.
وی تصریح کرد: ادارات دست اندرکار تسهیلات سفرهای نوروزی در شهرستان زابل در 10 کمیته سازماندهی شده اند و از اوایل اسفند با نشست های مختلف نحوه خدمات رسانی بهتر به مسافران نوروزی را چاره اندیشی کردند.
فرماندار زابل اظهارداشت: آموزش و پرورش با مدارس، خانه معلم و معلم سراها، هتل ها، مسافرخانه ها، رستوران ها، محوطه های تاریخی و باستانی آمادگی نسبی برای پذیرش مهمانان نوروزی را دارند.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی، پلیس راهور، راهداری، اورژانس ها، بیمارستان ها و داروخانه ها از چند روز قبل به صورت آماده باش کامل در آمده اند تا به مهمانان نوروزی خدمات ارائه کنند.
ناظری از افزایش ذخیره سازی گوشت قرمز و مرغ در این شهرستان خبرداد و گفت: گوشت قرمز، مرغ، پرتقال و سیب درختی به میزان لازم وارد منطقه شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و بازار بطور مداوم نظارت و کنترل می شود.
وی تاکید کرد: مردم می توانند گرانفروشی و کم فروشی را به ادارات صنعت، معدن و تجارت با شماره تلفن 124، تعزیرات حکومتی، بازرسان مجموعه اصناف و فرمانداری زابل که در حالت آماده باش قرار دارند اعلام کنند.
فرماندار شهرستان ویژه زابل با اشاره به ترافیک به وجود آمده در خیابان ها و جاده های سطح شهرستان اظهارداشت: بدلیل حجم زیاد مسافر نوروزی در منطقه و عرض کم خیابان ها در چند روز اخیر شاهد ترافیک در شهر زابل هستیم که با تلاش بی وقفه پلیس راهور روان سازی معابر انجام می شود.
وی بیان کرد: منطقه سیستان به سبب داشتن آب و هوای مناسب، وجود مناظر زیبا، مزارع و باغات سرسبز و آثار باستانی و تاریخی متعدد که به بهشت باستان شناسان مشهور است، در ایام نوروز پذیرای شمار زیادی مهمان داخلی و خارجی است.
ناظری افزود: بافت روستایی، آداب و رسوم، خون گرمی و مهمان نوازی مردم از جمله مزیت ها و ویژگیهای خاص این منطقه است که هر مسافر و گردشگری با یکبار سفر به این دشت زیبا خاطره ای خوش و به یادماندنی با خود به ارمغان می برد.
وی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان از امنیت مطلوبی برخوردار است و سفر شمار زیادی از مسافران در ایام سال و نوروز 95 نشان از برقراری امنیت در این منطقه است و به یقین نوروز امسال شاهد حضور شمار زیادی از هموطنان خواهیم بود.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و جنوب شرق ایران اسلامی و در همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
میهمان نوازی از افتخارات مردم سیستان از دوران باستان تاکنون بوده است و میزبانی از میهمان به عنوان حبیب خدا را نیکو می دارند که با ورودش به هر خانه ای برکت را به همراه می آورد.
در ضرب المثل ها آمده است خانه را جارو کن سپس مهمان را طلب کن و بر همین اساس هر روز صبح زنان و دختران اتاقها، حیاط و درب منزل را آب و جاروب می زنند و حتی در مواقع پخت غذا با احتمال ورود میهمان بیش از تعداد اعضای خانواده غذا طبخ می کنند و معتقدند که شاید مهمان ناخوانده وارد شود و اگر میهمان نیامد غذای باقی مانده را در وعده ای دیگر مصرف می کنند.
7317 **6081 خبرنگار: حامد غلامی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.