عبدالغفور ایران نژاد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خشکسالی در دهه اخیر خسارت جبران ناپذیری به بخش کشاورزی حوزه جنوبی سیستان وبلوچستان وارد کرده است بطوریکه کشاورزان باهوکلات علاوه بر وام های بانک کشاورزی، در بارندگی های امسال بیش از 650 میلیارد ریال خسارت دیده اند.
وی افزود: چنانچه دولت و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به داد کشاورزان نرسد ضرر و زیان های آنان و بدهی به بانک مشکلات زیادی را برای این قشر زحمتکش وارد می کند.
نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش های استاندار سیستان وبلوچستان برای پیگیری مشکلات کشاورزان و خسارت دیدگان سیل اخیر اظهار داشت: این در حالی است که بی آبی در مناطق دشتیاری چابهار، نیکشهر و قصرقند بیداد می کند.
وی خواستار احداث شبکه انتقال آب از سد پیشین به اراضی و باغات موز باهوکلات شد و افزود: کشاورزان این منطقه از 20 سال پیش تاکنون در انتظار انتقال آب سد پیشین با لوله بطول 42 کیلومتر هستند.
وی گفت: مردم منطقه انتظار دارند مسئولان برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و جلوگیری از هدررفت آب در شهرستان های چابهار، نیکشهر، قصرقند وکنارک اقدام کنند و همکاری بیشتری با کشاورزان داشته باشند.
وی حمایت دولت برای احداث گلخانه در مناطق شهری و روستایی حوزه انتخابیه چابهار را خواستار شد و افزود: کشت های جایگزین و سودآور می تواند درآمد خانوارهای هر کشاورز را به چندین برابر افزایش دهد.
وی از کندی اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند انتقاد کرد و افزود: نباید مسئولان فرصت طلایی بدست آمده برای اجرای رایگان این طرح را از دست بدهند.
رئیس خانه کشاورز چابهار نیز اظهار داشت: در خشکسالی های ادامه دار 18 سال گذشته بیش از هزار هکتار از باغات موز منطقه باهوکلات نابود و خشک شده است.
خلیل درخشان افزود: براساس برآورد اولیه بیش از 500 میلیارد ریال خسارت به باغات موز باهوکلات وارد شده است.
وی ادامه داد: بر اثر خشکسالی بیش از 2 هزار نفر از کشاورزان در زمینه کشت موز و 6 هزار نفر در زمینه زراعت بیکار شده اند و با یارانه روزگار می گذرانند.
وی تصریح کرد: علاوه بر خشکسالی ها در سیل، تگرگ و بارندگی اخیر خسارت زیادی به زیرساخت های کشاورزی و محصولات باغی و زراعی باقیمانده وارد شده است.
وی گفت: هم اینک بانک کشاورزی برای بازپرداخت وامهای چندین سال گذشته درخصوص ایجاد زیرساخت ها پافشاری می کند.
رئیس خانه کشاورز چابهار با بیان اینکه هزار و 300 کشاورز باغات موز باهوکلات بیش از 50 میلیارد ریال بدهکار بانک کشاورزی هستند، خاطرنشان کرد: هم اینک این مبلغ با دیرکرد و جرائم به بیش از 400 میلیارد ریال رسیده است.
درخشان گفت: کشاورزان به دلیل خسارت سنگین توان بازپرداخت وام های کشاورزی را ندارند و باید دولت و مجلس به فکر کشاورزان زحمتکش باشند.
وی خواستار بخشودگی سود و اصل وام کشاورزان باهوکلات چابهار شد و افزود: دولت با حمایت از تولید ملی و کارگر ایرانی اشتغال و رونق کشاورزی را برای منطقه ایجاد کند.
چابهار در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
3043 **6081 خبرنگار : رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.