محمدرضا عظیمیان روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: براساس تصمیمات سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن کار ساماندهی مناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیر رسمی چابهار توسط این سازمان آغاز شده است.
وی افزود: براساس برنامه تدوین شده قرار است مشکلات ساکنان حاشیه نشین مرتفع و از امکانات رفاهی و زیربنایی نظیر برق، طرح هادی، آب و سند مالکیت بهره مند شوند.
وی ادامه داد: وقتی کار ساماندهی انجام و مالکیت اراضی سکونتی حاشیه نشینان مشخص شود سایر دستگاههای اجرایی خدمات لازم را ارایه خواهند داد.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در اکثر کلان شهرهای کشور مشکلات حاشیه نشینی وجود دارد، خاطرنشان کرد: عزم دولت برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین و ارایه امکانات برای مردم ساکن در این مناطق جدی است.
عظیمیان از همراهی دستگاههای اجرایی شهرستان چابهار و استان سیستان وبلوچستان برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین قدردانی کرد و افزود: نباید برخی از ساکنان شهر زیبای چابهار به عنوان دروازه اقتصاد و تجارت کشور از کمبود امکانات رنج ببرند.
وی گفت: توسعه زیرساخت های شهرستان راهبردی چابهار می تواند ضامن امنیت پایدار برای ایران اسلامی باشد.
وی بر حل مشکلات برق، آب، بهداشت، فضای آموزشی مناطق حاشیه نشینی در چابهار تاکید کرد و افزود: ایجاد امکانات رفاهی موجب رضایت مردم محروم می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: به ازای هر 2 مدرسه ای که از سوی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان وبلوچستان ساخته شده است، یک مدرسه توسط وزارت راه و شهرسازی برای دانش آموزان مناطق حاشیه شهر چابهار ایجاد خواهد شد.

معاون هماهنگی و امورعمرانی استانداری سیستان وبلوچستان نیز خواستار رفع مشکلات حاشیه نشینی در چابهار شد و گفت: نباید شهرستان های چابهار و کنارک در سواحل زیبای مکران پدیده حاشیه نشینی را داشته باشند.
باقر کرد اظهار داشت: استانداری سیستان وبلوچستان در راستای حل مشکلات حاشیه نشینی برنامه های خوبی را در نقاط مختلف استان برای بهره مندی مردم از امکانات رفاهی در حال اجرا دارد.
وی از حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در چابهار و پیگیری مشکلات حاشیه نشینی قدردانی کرد.

دادستان چابهار نیز با بیان اینکه کار ساماندهی مناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیررسمی در این شهرستان اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: ارایه مجدد خدمات نظیر برقرسانی در این مناطق منوط به مصوبه و اجازه شورای تامین چابهار است.
روح الله احمدی افزود: جای خوشحالی است که بصورت قانونی مشکلات ساکنان حاشیه شهر چابهار مرتفع می شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: چابهار یکی از مناطق مهم تجاری و اقتصادی در کشور است که جمعیت زیادی از روستاها و شهرهای همجوار به امید اشتغال و رونق کسب وکار به این منطقه عزیمت و در مناطق حاشیه شهر ساکن شده اند.
معین الدین سعیدی افزود: قرار است بزودی 55 هکتار زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به شهرداری چابهار برای ساماندهی برخی ساکنان حاشیه نشین واگذار شود.
وی ادامه داد: حدود 50 هزار نفر در مناطق حاشیه نشین جنگلوک، کمب، مراد آباد، رمین، عثمان آباد، میرآباد، نوک آباد وغیره ساکن هستند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار بیان کرد: ساکنان حاشیه نشنین چابهار فاقد امکانات رفاهی نظیر برق، آب، فضای آموزشی، بهداشت، راه وغیره هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان وبلوچستان (ایرانشهر) نیز به خبرنگار ایرنااظهار داشت: براساس پیگیری های استانداری سیستان وبلوچستان 30 درصد از اعتبارات تملک دارایی های استان برای توسعه امکانات مناطق حاشیه نشین هزینه خواهد شد.
ایوب کرد افزود: چابهار به دلیل موقعیت صید و صیادی و وجود بندر و منطقه آزاد تجاری صنعتی گرفتار معضل بزرگ حاشیه نشینی است بطوریکه نسبت به جمعیت، بیشترین آمار حاشیه نشینی در کشور را دارد.
وی بیان کرد: در شهرستان چابهار بیش از 40 تا 50 هزار نفر جمعیت حاشیه نشین وجود دارد که فاقد امکانات هستند و در بدترین شرایط زندگی می کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان وبلوچستان (ایرانشهر) ادامه داد: با جدیت کار ساماندهی مناطق حاشیه نشینی در چابهار آغاز شده است و بزودی شاهد تغییر در زندگی ساکنان این مناطق خواهیم بود.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهرکنارک متصل است.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به همراه جمعی از مسئولان محلی و استانی از مناطق حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیر رسمی، پروژه تفریحی و گردشگری دریا بزرگ و نوار سواحلی چابهار دیدن کرد.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.