به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان سرزمین گنج های نهفته با برخورداری از افزون بر هزار و 400 کیلومتر مرز آبی و خاکی با کشورهای افغانستان، پاکستان، حوزه خلیج فارس، دریای عمان و شبه قاره هند، اقلیم مناسب برای کشت محصولات سودآور صادراتی، قرار گرفتن در کمربند فلزایی و معدنی جهان، زمینه های مناسب برای توسعه فعالیت های گردشگری در سواحل دریای عمان و دامنه های تفتان و سایر نقاط استان، وجود نهادهای مهم اقتصادی و توسعه ای در سطح استان بویژه منطقه آزاد چابهار با امتیازات ویژه برای سرمایه گذاری تولیدی و خدماتی، وجود هفت بازارچه مرزی فعال در طول نوار مرزی استان با کشورهای همسایه (افغانستان و پاکستان) همچنین چندین شرکت تعاونی فعال مرزنشینان، صنایع کشتی سازی در چابهار و وجود کشتی های مدرن صید و صیادی پرساینر، وجود تاسیسات زیربنایی مهم ازجمله شبکه های وسیع حمل و نقل جاده ای، دریایی، ریلی و هوایی و هفت گمرک در سطح استان در زمینه صادرات و واردات زمینه مناسبی را برای سرمایه گذاران بخش صنعت فراهم کرده است.
در کنار داشتن قابلیت ها و ظرفیت های مهم سرمایه گذاری آنچه موجب فراهم کردن شرایط ممتاز سیستان و بلوچستان برای تولید محصولات صادرات محور شده است نیاز فراوان کشورهای همسایه به انواع کالاهاست به گونه ای که می تواند به گفته کارشناسان با توجه به اشباع شدن بازار داخلی برای تولید کنندگان زمینه ساز رونق صادرات در کشور شود زیرا دسترسی به آبهای آزاد در خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا، شبه قاره هند و کشورهای عربی و بازارهای آفریقایی امکان ویژه ای برای توسعه صنعتی فراهم ساخته است.
به گفته کارشناسان با وجود همه ظرفیت ها محدودیت هایی نیز در راه توسعه صنعتی سیستان و بلوچستان نظیر دوری استان از مراکز اصلی جمعیتی و راه های موجود توسعه کشور، تراکم اندک جمعیت، پراکندگی نقاط زیست، شرایط اقلیمی نامناسب، فقر منابع آبی بویژه در کانونهای جمعیتی و کمبود نیروی انسانی ماهر و زیربناهای توسعه وجود دارد.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت موجود صنایع استان گفت: هم اینک حدود هزار و 300 واحد صنعتی با اشتغال افزون بر 25 هزار نفر در استان وجود دارد که تنها 14واحد از آنها دارای اشتغال بیش از 100 نفر است.
جواد میر چالشهای مهم بخش صنعت و توسعه نیافتگی بخش تولید استان را بالا بودن قیمت تمام شده محصولات تولیدی درمقایسه با محصولات تولیدی درسطح کشور، دوری ازمراکز بزرگ ومهم تجاری کشور، عدم دسترسی به انرژی ارزان و پاک (گازطبیعی) و مشکلات حمل ونقل ذکر کرد و گفت: ضروری است برای رونق بازار واحدهای تولیدی استان مناقصات داخلی برگزار و خرید سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی از محصولات تولیدی داخل استان انجام شود.
وی گفت: امسال با هدف رونق تولید 912 میلیارد ریال تسهیلات تاکنون به 113 واحد صنعتی تعطیل، نیمه تعطیل و غیره پرداخت شده است که اشتغالزایی افزون بر 2 هزار نفر را به همراه داشته است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 74 درصد این تسهیلات به واحدهای صنعتی و 26 درصد به واحدهای بخش کشاورزی پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: تعداد 332 واحد در سامانه بهین یاب تا کنون نام نویسی کرده اند که به113 واحد تسهیلات پرداخت شده و بقیه در دست اقدام است.
میر گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 71 واحد تولیدی با حجم سرمایه گذاری هزار و 484 میلیارد ریال در استان پروانه بهره برداری گرفته اند.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: با همت و تلاش دولت افزون بر 110 واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل این استان به چرخه فعالیت دوباره بازگشته و این کار موجب اشتغال 2 هزار و 500 نفر شده است.
علی اوسط هاشمی افزود: دولت تدبیروامید به منظور ایجاد اشتغال از هیچ کوششی در زمینه راه اندازی طرح های تولیدی دریغ نمی کند.
وی اظهار داشت: سرمایه گذاران در هر جای استان واحد تولیدی راه اندازی کنند و موجب ایجاد اشتغال شوند از آنان حمایت می کنیم و دست شان را می بوسیم.
وی بیان کرد: ایران اسلامی به ویژه استان سیستان و بلوچستان با طرح های در دست اجرا و اجرا شده آینده ای متفاوت خواهد داشت و طرح های زیربنایی و توسعه ای در این استان می تواند تحولات عظیمی را ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در 27 شهرک و ناحیه صنعتی سیستان و بلوچستان تاکنون 2 هزار و 77 فقره قرار داد با کارآفرینان و سرمایه گذاران امضا شده است.
حسینعلی سارانی افزود: تاکنون هزار و 201 واحد تولیدی، صنعتی و صنفی در شهرکها و نواحی صنعتی استان بهره برداری شده که این واحد ها با سرمایه گذاری چهار هزار و 463 میلیارد ریال توانسته اند 12 هزار و 38 فرصت شغلی ایجاد کنند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.