مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تعداد چاه های متعدد و برداشت آب از سفره های زیرزمینی در مناطق مختلف نزدیک به تالاب جازموریان، آخرین امیدها برای احیای تالاب را کمرنگ کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تالاب جازموریان یکی از تالاب های بزرگ کشور و در محدوده مشترک بین استان های کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد که بی توجهی به این تالاب مهم و ساخت سدهای متعدد در مسیر حوزه آبریز موجب خشکسالی آن شده است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، وحید پورمردان گفت: در پایین دست به دلیل اینکه تاکنون حق آبه زیست محیطی در حوضه آبریز و بالادست برای تالاب وارد نشده، سبب نابودی کشاورزی در بخشی از این استان شده و مردم مجبور شدند چاه‌های متعددی در منطقه حفر کنند.

وی افزود: تعداد چاه های متعدد و برداشت آب از سفره های زیرزمینی در مناطق مختلف نزدیک به تالاب جازموریان، آخرین امیدها برای احیای تالاب را کمرنگ کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اعلام وضعیت قرمز برای تالاب هامون جازموریان بیان کرد: برنامه سنگین احیای تالاب ها در استان از طریق کارگروه های متعدد و مبادی مختلف با توجه به وضعیت بحرانی و احتمال فرونشست بستر این تالاب، در حال پیگیری است.

وی گفت: تفاوت تالاب جازموریان با تالاب هامون و سایر تالاب‌ها در این است که جازموریان محدوده وسیع به صورت صاف بوده یعنی اگر نیم متر آب در آن رهاسازی شود وسعت بیشتری می‌گیرد اما تالاب بین‌المللی هامون فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی دارد و به همین دلیل اگر برای تالاب جازموریان حق‌آبه زیست محیطی تعریف شود خیلی موثرتر و پوشش گیاهی و کنترل کانون‌های گرد و غبار در آن بهتر خواهد بود.

پورمردان خاطرنشان کرد: احیای مجدد تالاب جازموریان برابر با احیای زندگی ساکنان این منطقه بوده که اگر اقدامات لازم انجام نشود عواقب جبران ناپذیری برای اهالی خواهد داشت که این امر نیازمند همکاری همه مردم و مسئولان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.