پس از گذشت سه هفته از شروع وضعیت بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان و پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، ستاد مدیریت کرونا شب گذشته تصمیم به تعطیلی ۲ روزه ادارات و نهادهای این استان گرفت تا بلکه از رکوردشکنی مجدد آمار مبتلایان جلوگیری شود.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: در هفدهمین ماه جولان کرونا در حالیکه شرایط در اکثر مناطق جهان و ایران رو به بهبود می‌رود، استان سیستان و بلوچستان وضعیتی بحرانی و به گفته مسوولان اسف‌بار را تجربه می‌کند که نتیجه آن ابتلای روزانه بیش از یک‌هزار نفر و پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی است. شرایطی مشابه آنچه در یک ماه گذشته در کشور پرجمعیت هند اتفاق افتاد و حالا با شیوع ویروس کرونا از نوع دلتا یا همان هندی که قدرت سرایت آن ۲.۵ تا سه برابر ویروس معمولی کروناست، این استان در حال گذار از شرایطی بسیار سخت است.

براساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، طی ۲۴ ساعت گذشته یک‌هزار و ۱۷۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در این استان به ثبت رسید و ۱۸ نفر دیگر جان خود را از دست دادند.

بالاخره پس از گذشت سه هفته از شروع وضعیت بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان، روز گذشته نشست فوق العاده ستاد مدیریت کرونای استان تشکیل و چند ساعت پس از این نشست خبر تعطیلی ۲ روزه ادارات و نهادهای این استان اعلام شد. اقدامی دیرهنگام اما ضروری برای کنترل شرایط تا شاید کمی مردم را مجبور به ماندن در خانه‌ها کند.

از طرفی محدودیت‌های اعمال شده در اصناف نیز که از ابتدای هفته جاری در شهرهای قرمز سیستان و بلوچستان آغاز شده دیگر جوابگوی وضعیت موجود نیست چراکه با عادی انگاری معضل کرونا در جامعه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی روز به روز کاهش می‌یابد تا جایی که حتی مردم در این روزها و شب‌ها برای تفریح به پارک‌ها و اماکن تفریحی مراجعه می‌کنند و متاسفانه به ادامه این شرایط بحرانی دامن می‌زنند.

بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ۶۰ درصد مبتلایان فعلی کرونا در سیستان و بلوچستان در گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال یعنی گروه سنی مولد و شاغل جامعه هستند که ابتلای این افراد و یا در مواردی فوت آنها آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی جدی به خانواده‌ها و جامعه وارد خواهد کرد.

این شرایط در حالیست که به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، این استان کمترین سرانه تخت بیمارستانی در کشور را دارد و همین یک مورد برای توصیف وضعیت تجهیزات و امکانات درمانی در این استان مرزی کافی است.

چند روز گذشته نیز فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان نسبت به کمبود تجیهزات و امکانات درمانی در سیستان و بلوچستان واکنش نشان داد. و خطاب به وزیر بهداشت 

این میزان ابتلا و فوتی در سیستان و بلوچستان حکایت از وضعیتی حاد و اسف‌بار دارد

مقایسه وضعیت روزانه کرونا در سیستان و بلوچستان با کشور پاکستان که دارای شرایط نه چندان مطلوب بهداشتی و درمانی است روش مناسبی برای به تصویر کشیدن شرایط فعلی است.

استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این میزان مبتلا و فوتی روزانه در سیستان و بلوچستان با جمعیت سه میلیونی حکایت از وضعیتی حاد و اسف بار دارد؛ این درحالیست که در کشور پاکستان با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفر در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱۵ مبتلا و ۲۰ فوتی به ثبت رسیده است.

وی وضعیت فعلی سیستان و بلوچستان را ناشی از عدم توجه به تذکرات ستاد کرونا و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در ماه رمضان، تعطیلات نیمه خرداد و همچنین برگزاری محافل قبل و بعد از انتخابات دانست و گفت: هیچ راهی غیر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک وجود ندارد.

موهبتی بر عدم حضور  مردم در تجمعات تأکید کرد و گفت: متاسفانه هنوز برخی مراسم مذهبی و نمازهای جماعت، مراسم عروسی، تشییع جنازه‌ها و عزاداری برغم ممنوعیت در گوشه و کنار برگزار می شود و عدم رعایت دستورالعمل های ابلاغی این شرایط را در پی داشته است.

وی تصریح کرد: با وجود اقدامات فراوانی که در سیستان و بلوچستان انجام شده از نظر سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر یک‌هزار نفر سیستان و بلوچستان پایین‌ترین تعداد تخت را دارد و به همین دلیل هم‌اینک تمام تخت‌های بیمارستانی ویژه و معمولی که برای بستری موارد کرونا در نظر گرفته شده پر است و در حال ایجاد مراکز جدید بستری در استان هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان به محدودیت‌های اعمال شده در استان اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته ۲۲۰ واحد متخلف پلمب شده‌اند اما با اقدامات قهری نمی‌توان آن گونه که باید به شرایط مطلوب رسید بلکه باور و اراده مردم در این زمینه تاثیرگذار و کارساز است.

پایین ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کشور در سیستان و بلوچستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها با ۴۹ درصد در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود: با افزوده شدن یک‌هزار و ۱۷۴ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته،شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۵ هزار و ۹۲۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: با فوت ۱۸ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۹۵‌ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: وضعیت بحرانی در سیستان و بلوچستان به دلیل شیوع ویروس جهش یافته هندی موسوم به دلتا ایجاد شده که قدرت سرایت آن ۲.۵ تا سه برابر ویروس معمولی کروناست.

وی افزود: این نوع ویروس در ۶۰ درصد موارد افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال یعنی جمعیت مولد و شاغل جامعه را مبتلا می‌کند به همین دلیل باید برای کنترل اوضاع اقدامات احتیاطی را تشدید کنیم.

هاشمی ادامه داد: در شرایط فعلی فقط مشاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند و بقیه مشاغل باید تعطیل باشند. همچنین مردم نیز باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به قطع زنجیره انتشار ویروس کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد علایم سرماخوردگی و بدن درد دارند حتما باید به مراکز ۱۶ گانه بیماریابی در سیستان و بلوچستان مراجعه کنند و اگر فردی کوچکترین علایم را دارد نباید در تجمعات حضور پیدا کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از تشدید و تقویت بیماریابی در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: راه دوم برای کنترل انتشار ویروس در جامعه واکسیناسیون است که هم‌اینک برای افراد ۶۰ سال به بالا در حال اجراست.

وی با بیان اینکه با هماهنگی سپاه و بسیج قرار است تعداد پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان اضافه شود افزود: همچنین در صدد هستیم تعداد واکسن بیشتری وارد استان شود.

هاشمی تصریح کرد: در صورتی که این اقدامات انجام شود آن موقع می‌توانیم با ثبت نام مردم در سایت «سلامت» واکسیناسیون سایر افراد جامعه را نیز انجام دهیم.

وی از مردم خواست از تجمع در پایگاه‌های واکسیناسیون خودداری کنند و بعد از تماسی که با آنان از سوی مراکز بهداشت حاصل می‌شود برای دریافت واکسن اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بهترین راه جلوگیری از انتشار گسترده ویروس جلوگیری از هر گونه تجمع، تردد و جابه‌جایی جمعیت است که تقاضا داریم هم استانی‌های عزیز این مهم را رعایت کنند.

استفاده از ماسک در منطقه سیستان به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با وجود اینکه پارسال بیش‌از ۹۰ درصد مردم سیستان از ماسک استفاده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند هم‌اینک این دستورالعمل‌ها جدی گرفته نمی‌شود و میزان استفاده از ماسک در این منطقه به کمتر از ۵۰ درصد درسیده است.

دکتر جواد اکبری زاده افزود: سفرهای نوروزی به منطقه سیستان و برگزاری مراسم‌ عزاداری و عروسی از مهمترین عوامل افزایش میزان موارد ابتلا به کرونا در منطقه سیستان است.

وی ادامه داد: هم‌اینک ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در سیستان و بلوچستان بویژه در منطقه سیستان تکمیل شده و جوابگوی این تعداد بیمار را نخواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: امیدواریم با محدودیت‌ها و تعطیلات اعلام شده میزان انتشار ویروس کاهش یابد و مردم بیشتر از گذشته دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه شرایط ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان بسیار خطرناک بوده و ما از ۱۵ فروردین امسال وارد پیک جدید این ویروس شدیم و روزانه تعداد موارد بیماری، بستری و فوت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و چندین برابر مدت زمان مشابه سال گذشته شده است.

اکبری زاده اظهارداشت: علت اصلی افزایش موارد ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان بویژه سیستان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان، اصناف و برگزاری مراسم‌های عروسی و عزاداری در منطقه است این در حالیست که در سال گذشته مردم منطقه پروتکل‌های بهداشتی را بسیار رعایت می‌کردند.

وی تصریح کرد: لازم است مردم پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به دقت رعایت کنند و استفاده از ماسک باید در اولویت آنان باشد و از برگزاری مراسم‌ عروسی و عزاداری به طور جد خودداری کنند تا بتوانیم از این پیک کرونا عبور کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: بازاریان و اصناف محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد کرونا را رعایت کنند و اگر تنها به مدت ۲ هفته این تعطیلی‌ها به خوبی اجر شود آمار مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان و منطقه سیستان بسیار پایین خواهد آمد.

وی اظهارداشت: همان گونه که سال گذشته توانستیم با تعطیلی مراکز و اعمال محدودیت‌ها پیک‌های کرونا را کنترل کنیم اینبار نیز به همکاری مردم و اصناف برای عبور از این وضعیت خطرناک نیازمندیم.

اکبری زاده تصریح کرد: تالارها برای برگزاری مراسم‌ عروسی بسته شده و خواهشمندیم شهروندان عزیز در منازل مراسم عروسی را برگزار نکنند زیر این بسیار خطرناک است و ما پارسال شاهد مبتلا شدن تعداد بسیار زیادی از شهروندان در مراسم‌ عروسی در منطقه سیستان بودیم.

وی ادامه داد: بر اساس غربالگری‌هایی که انجام می‌شود منشا کرونا از مراسم‌ عروسی، عزا و تجمعات خانوادگی است و باید همه مردم همکاری کنند تا از این شرایط بسیار سخت عبور کنیم و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود در ماه‌های آینده خدای ناکرده همه مردم و هر خانواده یکی عزیزی را بر اثر این ویروس منحوس از دست خواهد داد.

آماده سازی ۲۷ مرکز واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آماده سازی ۲۷ مرکز واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این سالن‌ها کاملا استاندار و از امکانات خوبی برخوردار بوده همچنین کارکنان لازم برای اجرای این واکسیناسیون در حال آموزش است.

سردار احمد شفاهی ادامه داد: افتخار مجموعه سپاه و بسیج این است که از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا به سیستان و بلوچستان این مجموعه با همه ظرفیت در کنار مدافعان سلامت بوده و خوشبختانه این موضوع تا کنون استمرار پیدا کرده است.

وی افزود: سپاه اقدامات بسیار گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف به منظور رفع معضلات ویروس کرونا دنبال و به جهت اینکه این اتفاقات و اقدامات هدفمندتر پیش رود  از آذر پارسال در قالب طرح شهید"سلیمانی" و  در حوزه‌های مراقبتی،  نظارتی و حمایتی  پیوسته کمک حال دوستانمان در حوزه  عرصه سلامت بوده‌ است.

وی تصریح کرد:روزهایی که متولیان دانشگاه‌های زاهدان، زابل و ایرانشهر برای اجرای واکسیناسیون مردم در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کردند این مراکز آماده خواهند شد و برای واکسینه کردن مردم متناسب با هدف ‌گذاری که این متولیان سلامت دارند اقدام خواهد شد.

سردار شفاهی اظهارداشت: در حوزه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان همچون گذشته بسیجیان در قالب فیلم‌های نظارتی، مراقبتی، حمایتی و کنترل‌کننده در  سراسر استان در خدمت مردم بوده تا  از پیک سوم این ویروس هم به لطف خداوند با کمترین تلفات خارج شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.