سیستان‌وبلوچستان با صادرات محصولات غیرنفتی به بازارهای گسترده افغانستان و پاکستان و کشورهای حاشیه اقیانوس هند فرصتی بزرگ را برای کشور فراهم کرده و به قطب نوین صادرات غیرنفتی مبدل شده است.

امروزه نقش مهم و تاثیرگذار صادرات در رشد و توسعه کشورها بر کسی پوشیده نیست کشورهایی به توسعه می‌رسند و بازارهایشان در نهایت انسجام پولی و مالی قرار خواهد گرفتذ که حرف اول در صادرات را بزنند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، سیستان‌وبلوچستان یکی از مناطق و استان‌هایی است که بیشترین مرزهای خاکی و آبی را دارد سابقه تاریخی این استان در مبادلات تجاری و قرار داشتن در مهم‌ترین مسیر تجاری دنیای قدیم(جاده ابریشم) و نیز مراودات قومی و فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان با کشورهای همسایه این استان پهناور کشورمان را همواره در یک موقعیت صادراتی خاص قرار داده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: این استان به دلیل هم مرزی با ۲ کشور و وجود تخفیفات ویژه در شهرک‌های صنعتی بهترین ظرفیت تولید و صادرات کشور را دارد و بهشتی برای تولیدکنندگان است.

 ماندانا زنگنه اظهارداشت: هم مرزی با کشورهای صادرات‌پذیر سبب شده تا این استان بهترین گزینه برای ایجاد واحدهای تولیدی، فرآوری موادمعدنی، شیلاتی و کشاورزی و صادرات فرآورده‌های آنها به کشورهای مختلف بویژه استان‌های هم مرز افغانستان و پاکستان باشد و تحقق این موضوع توسعه صادرات غیرنفتی کشور را هم رقم می‌زند.

وی بیان کرد: با هدف تحقق این مهم و نقش آفرینی سیستان‌وبلوچستان در توسعه صادرات غیرنفتی کشور امتیازهای خوبی برای تولیدکنندگان در مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شد و تولید کنندگانی که به دنبال بهترین راه و تسهیل در صادرات تولیدات خود هستند می‌توانند با کمترین هزینه در مقایسه با سایر مناطق کشور و تخفیف‌های بیشتر در شهرک‌های صنعتی استان زمین در اختیار گیرند و واحد خود را فعال کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان ‌و بلوچستان افزود: تولید کنندگان با ایجاد واحد تولیدی در استان نسبت به سایر مناطق کشور بعد مسافت کمتری برای حمل کالا و صادرات آن به کشورهای همسایه شرقی دارند و حجم قابل توجهی از هزینه‌های آنان کاهش می‌یابد علاوه‌بر آن تولید کنندگان برای صادرات به کشور پاکستان از این استان از ظرفیت خط ریلی زاهدان به کویته استفاده خواهند کرد که خود در کاهش هزینه‌های صادرات کمک بسیاری به آنان می‌کند.

افغانستان و پاکستان میزبان کالاهای ایرانی

اصولا شناخت بازارهای هدف و اولویت‌بندی بازارهای بالقوه در کشور همسایه می‌تواند در نهایت، در تدوین استراتژی بازاریابی کارآمد مفید بوده و از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری کند.

افغانستان و پاکستان ۲ کشور هم مرز ایران در زمینه تامین کالاهای اساسی و مختلف دچار کمبودهایی هستند در این بین کشوری موفق است که از این ظرفیت استفاده و برای پوشش گسترده بازارهای این کشورها  برنامه‌ریزی مشخص داشته باشد.

سیستان‌وبلوچستان و کالاهای این استان به دلیل امکان سرعت انتقال بالا به کشورهای افغانستان و پاکستان می‌تواند نقطه آغاز برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات غیرنفتی ایران به آن کشورها باشد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان مجموع صادرات انجام شده از طریق گمرگات و بازارچه های مرزی این استان به کشور پاکستان در ۶ ماهه سالجاری را ۴۱۳ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۱۹۶ دلار ذکر کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد افزایش داشته است.

محمدرفیع سلطان‌زاده ادامه داد : میزان صادرات از طریق گمرکات سیستان‌و بلوچستان به کشور پاکستان در مدت یادشده ۷۳ میلیون و ۱۰۱هزار و ۷۶۵ دلار و صادرات از طریق بازارچه های مرزی استان به کشور پاکستان نیز برابر با ۳۴۰ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۴۳۱ دلار بوده است.

 وی کشور افغانستان را از دیگر مقاصد کالاهای صادراتی سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: مجموع صادرات از گمرگات و بازارچه‌های مرزی این استان به کشور افغانستان در ۶ ماهه سالجاری ۵۰۷ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۸۹ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ درصد افزایش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: میزان صادرات از طریق گمرکات سیستان و بلوچستان به کشور افغانستان در مدت یادشده ۲۹۱ میلیون و ۳۰۴هزار و ۱۵۳ دلار و صادرات از طریق بازارچه‌ها به آن کشور ۲۱۵ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۴۳۶ دلار بوده است.

توان صادراتی چه کالاهایی در سیستان‌وبلوچستان بالاست؟

 رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مصالح ساختمانی(سیمان)، میوه، نخودخام، گاز، گوگرد، خرما و صیفی جات، پودرلباسشویی، قیر، محصولات سرامیکی و کیسه پلاستیکی از عمده کالاهای صادراتی از این استان است.

 داود شهرکی افزود: افزون‌بر ۸۱۱ میلیون دلار کالا در ۶ ماهه نخست امسال از گمرگات، بازارچه‌های مرزی و منطقه آزاد چابهار به وزن ۵۹۴ هزار تن صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش ۷۴ درصد افزایش داشته است.

سیستان‌وبلوچستان نقطه عطف اقتصاد ایران

سیستان و بلوچستان ۲ کشور همسایه دارد که می‌تواند بازار هدف محصولات صادراتی کشور باشد کشورهایی چون افغانستان و پاکستان که هنوز سرریز نشده اند و از سویی امکان انتقال و مبادله کالا در آن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد.

سیستان‌وبلوچستان به عنوان استانی پیشرو با وجود همه محرومیت‌ها و شرایط سخت اقتصادی و همه‌گیری کرونا با رشد ۸۵ درصدی صادرات به پاکستان  و ۱۳۲ درصدی به افغانستان روبروست که نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی ایران خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.