مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرد:ا حیای تالاب هامون اولویت درجه یک محیط زیست سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه احیای تالاب هامون اولویت درجه یک محیط زیست سیستان و بلوچستان، گفت: از سال ۹۷ برنامه احیای تالاب هامون پس از بررسی مطالعات دانشگاهی گذشته، اقدامات کشورهای در حال توسعه و بررسی تصاویر هوایی و هواشناسی و با در نظر گرفتن درخواست‌های ذینفعان پیاده و اجرایی شده است که خوشبختانه نتایج چشمگیر آن امروز بر کسی پوشیده نیست.

وحید پورمردان در گفت وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برنامه احیای تالاب هامون اولویت درجه یک محیط زیست استان سیستان و بلوچستان و از اولویت‌های شاخص سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

وی افزود: از سال ۹۷ برنامه احیای تالاب هامون پس از بررسی مطالعات دانشگاهی گذشته، اقدامات کشورهای در حال توسعه و بررسی تصاویر هوایی و هواشناسی و با در نظر گرفتن درخواست‌های ذینفعان پیاده و اجرایی شده است که خوشبختانه نتایج چشمگیر آن امروز بر کسی پوشیده نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در نشست مشترک محیط زیست استان در راستای همفکری و اخذ آرای علمی و پژوهشی جامعه علمی و تحقیقی کشور، دانشگاه زابل و پژوهشکده تالاب هامون اعلام آمادگی کردند تا در برنامه احیای تالاب هامون نقش مؤثرتر و پررنگ‌تری را عهده دار شوند.

وی ادامه داد: با برنامه «معیشت جایگزین» میزان برداشت و استفاده جوامع محلی از منابع و پوشش گیاهی، صیادی، کشاورزی و دامداری تالاب هامون کاهش پیدا می‌کند و فشار محیط زیستی کمتری بر این تالاب وارد می‌شود.

پور مردان گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان پس از مطالعات فراوان و بررسی‌های میدانی بسیار طولانی و کسب اطلاعات از جوامع محلی و متخصصین بومی، اقدامات مؤثری از قبیل، کشف نقاط بحرانی گرد و غبار در بستر تالاب و محل‌های نگهداشت آب در دراز مدت را انجام داده است.

وی تصریح کرد: همچنین ده‌ها پروژه شامل حفر کانال، لایروبی، نهال کاری، تسطیح سطح بستر تالاب، حذف مداخلات فیزیکی، پیشگیری از دستکاری تالاب و جالیزکاری، حذف دایک های مرزی مانع آب، جلوگیری از چرای دام، کاشت نی در بستر تالاب و … را نیز به منظور کنترل پدیده گرد و غبار و ایجاد پوشش گیاهی، تثبیت بستر آسیب دیده تالاب و بازگشت پرندگان مهاجر و زمستان گذران به این ذخیره گاه زیست کره انجام داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.