به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت الله مصطفی محامی روز پنجشنبه در دیدار مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با وی اظهار داشت: خدمات متعدد بنیاد مسکن باید با سایر دستگاه‌های مرتبط هماهنگ باشد تا طرح‌ها و پروژه‌ها اجرایی در مقیاس بزرگ‌تر و با نمود بیشتری اجرا و باعث تحول شود.

وی بیان کرد: ارائه خدمات به روستاها باید به گونه‌ای باشد که مانع مهاجرت ساکنان آنها به حاشیه شهرها شده و برای هر چند پاره روستای کوچک، خدمات به صورت متمرکز در یک منطقه محوری انجام شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سیستان و بلوچستان با تاکید بر اطلاع‌رسانی اقدامات و خدمات، گفت: همیشه چراغ خاموش عمل کردن خوب نیست در بسیاری از موارد خدمات نظام باید از تریبون‌های مختلف برای مردم اعلام شود.

وی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به سیستان‌وبلوچستان و دستور ایشان مبنی بر تخصیص افزون‌بر ۲ هزار میلیارد در یک پروژه استان، افزود: طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد مسکن نیز باعث اشتغال‌زایی و مسکن دار شدن محرومان شده که بسیار مهم است.

امام جمعه زاهدان اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تلاش برای رفع حاشیه‌نشینی است که سال‌ها ساکنان چند شهر در سیستان‌وبلوچستان با آن درگیر بوده‌اند.

پروژه ساماندهی حاشیه نشینی سیستان و بلوچستان طی ۲ سال آینده به اتمام می‌رسد

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌وبلوچستان نیز در نشست اظهار داشت: در صورت همکاری مردم، پروژه ساماندهی حاشیه نشینی استان طی ۲ سال تمام می‌شود.

سیدخلیل منبتی با بیان این مطلب که در صورت نبود همکاری، پروژه حاشیه‌نشینی سیستان و بلوچستان چند سال به تعویق خواهد افتاد گفت: ۶ هزار واحد مسکونی محرومان را که از شهریور سال گذشته آغاز کرده بودیم توانستیم به پایان برسانیم و هم‌اینک این واحدها به بهره‌برداران تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در سفری به سیستان و بلوچستان از این منازل بازدید کردند و وعده پرداخت اعتبار لازم برای احداث پنج هزار واحد مسکونی ویژه محرومان را نیز به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌استان دادند که این موضوع از سوی استانداری در حال پیگیری است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: در قالب این طرح ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۲۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان سیل بلوچستان نیز گفت: اگر می‌خواستیم کار معمول بنیاد مسکن را در حوزه سیل بلوچستان انجام دهیم در نهایت بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار واحد در زمینه احداث و تعمیر باید در نظر گرفته می‌شد اما با هماهنگی انجام شده با مسئولان مربوطه توانستیم برای ۱۶ هزار و ۲۵۰و احد در زمینه احداث و هشت هزار واحد نیز در حوزه تعمیرات، مجوز و اعتبار دریافت کنیم.

منبتی ادامه داد: در زمینه کارهای زیر بنایی نیز تنها ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش طرح هادی اعتبار تخصیصی گرفته‌ایم که این اعتبارات ضمن ایجاد تحول و جهش در روند کاری به اشتغال پایدار قابل توجهی نیز خواهد انجامید.

وی بیان کرد: هم‌اینک در بخش مسکن کم‌دوام، شاخص سیستان وبلوچستان ۲۰ است اما با اجرای پروژه‌های در نظر گرفته شده، شاخص این استان به ۳۵ خواهد رسید در حالی که شاخص کشوری این بخش ۴۰ است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب سیستان و بلوچستان گفت: شاخص طرح هادی در استان هم‌اینک ۱۳ است که با اجرای این طرح در ۵۰۰ روستا، شاخص استان به ۲۴ خواهد رسید و به نوعی می‌توان گفت توانسته‌ایم بودجه مورد نیاز برای اجرای ۱۰ ساله طرح هادی را دریافت کنیم.

وی بیان کرد: پروژه‌های مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان عملاً در سال‌های اخیر تعطیل بود و در برخی از موارد به مشکلاتی نیز برخورد کرده بود که با تلاش صورت گرفته توانستیم مشکلات این بخش را حل کرده و همچنین بزودی احداث ۱۴۰ واحد مسکن شهری را آغاز خواهیم کرد.

منبتی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رونق روستاهای مرزی است و هم‌اینک برای اشتغالزایی در این مناطق، شناسایی نقاط بالقوه هر روستا را آغاز کرده‌ایم و طرح هادی این روستاها نیز در حال تکمیل بوده و در این زمینه با نهادهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی نیز هماهنگی شده تا در صورت تائید آنها اقدام به اجرای پروژه و طرح هادی در این مناطق انجام شود.

وی با اشاره به پیگیری جدی زمین‌خواری در سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: در مناطق تصرف شده اعلام کرده‌ایم اگر کسی سند دارد بیاورد، اگر ما یک متر از ساخت و سازها را به صورت اشتباهی تخریب کرده باشیم تا چهار متر دوباره خواهیم ساخت که تا کنون کسی مراجعه نکرده است، برخی نیز به صورت قول نامه‌ای زمین خریده‌اند و در این راستا حوزه حقوقی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت رایگان موضوع آنها را از طریق دادگاه پیگیری می‌کند و آنان نیز باید کسی که زمین را به آنان فروخته معرفی کنند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به روند بهسازی، عقب‌نشینی، آسفالت و معابر سازی در حاشیه شهر زاهدان از جمله خیابان‌های کشاورز، سیستان و ابوذر، خاطرنشان کرد: اعتبار برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر به این نهاد تخصیص داده شده و افزون‌بر ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار از این این طرح بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه در سرجمع پروژه‌ها ۵۰ هزار واحد با ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است افزود: در حوزه مسکن، ۳۰۰ شغل اصلی و سه هزار شغل فرعی توسط این نهاد ایجاد شده است.

منبتی تصریح کرد: طرح ساماندهی روستای تیس چابهار نیز توسط مدیر عامل منطقه آزاد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تحویل داده شده است.

وی با اشاره به اینکه تا عید فطر به کمک یک خیر سه هزار بسته کمک معیشتی به ارزش هر کدام ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در بین محرومان سیستان و بلوچستان توزیع خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس توافقات انجام شده، مقرر شده این فرد نیکوکار هشت واحد مرکز بهداشت و هشت باب مدرسه را در سطح این استان بسازد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.