با تصمیم ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا تمامی مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم به جز کودکان استثنایی از ۲۷ اردیبهشت به مدت یک ماه برای رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش آموزانی که به هر دلیلی تاکنون نتوانسته‌اند از خدمات آموزشی غیرحضوری بهره‌مند شوند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر خواهند شد.

مدارس خاش و دیگر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان نیز از این امر مستثنی نیستند و از روز شنبه دانش آموزان در کلاس های درس حاضر باشند.
یکی از شهروندان خاش که دارای سه فرزند دبستانی و دبیرستانی است گفت: تشکیل کلاس‌های درس با جمعیت بالای ۴۰ نفر و کمتر و بیشتر و وجود مدارس ۲ شیفته در خاش مقوله آموزش و دانش آموزان و خانواده ها را با چالش جدی روبرو می‌کند.
احمد هاشمزهی افزود: از یک طرف مدارس و کلاس‌های پر جمعیت و از سوی دیگر فقر و نداری خانواده‌ها و ناتوانی آنان و برخی معلمان برای خرید گوشی هوشمند، تبلت و کامپیوتر شرایط نامناسبی برای آموزش دانش آموزان ایجاد کرده است.
محمد ریگی پدر یکی از دانش آموزان خاشی نیز گفت: با شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع بیماری ویروسی کرونا نه تنها در این ماه بلکه در طول سال نمی توانیم به فرزندان خود اجازه حضور در کلاس های درس را بدهیم.
وی افزود: جان فرزندان برای ما با اهمیت تر از درس و تحصیل آنان است زیرا معتقدیم در خاش هیچ گونه ظرفیتی برای آموزش کیفی فرزندان مان فراهم نیست و از طرفی حضور انبوه دانش آموزان در کلاس های درس نگرانی والدین را چندین برابر می کند.
رضا قلندرزهی نیز بیان کرد: با وضعیت فقر و نداری و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هیچ گونه امکانی برای آموزش مجازی دانش آموزان در خاش فراهم نیست و برای شرکت فیزیکی فرزندان در کلاس های پر جمعیت نیز نمی توانیم اجازه بدهیم که جان و سلامت فرزندان مان به خطر بیفتد.
محمدرضا قلندرزهی یکی دیگر از والدین دانش آموزان خاشی گفت: با توجه به اینکه کلاسهای درس در مدرسه ۲ شیفته و قدیمی وحدت و عرفان خاش با حجم کوچک گنجایش حدود ۲۰ دانش آموز را دارند، اما با امکانات بسیار محدود آموزشی و نبود میز و صندلی فرزندان مردم مجبور هستند بر روی نیمکت ها چهار و پنج نفره بنشینند و با این اوضاع امکان نشستن و خواندن و نوشتن به شیوه مناسب را ندارند و قطعا با ادامه این روند و نیز در این شرایط دشوار کرونایی فرزندان مردم آسیب می بینند.
یکی از اعضای شوراهای اسلامی روستایی خاش نیز اظهار داشت: دایر کردن کلاس‌های درس در محیط های باز و با رعایت فاصله و پروتکل های بهداشتی شاید عاقلانه ترین کار برای بازگشایی مدارس باشد که متاسفانه این امکان در شهر مهیا نیست ولی در محیط های روستائی شرایط مناسب تری وجود دارد.
محمدامین میربلوچزهی افزود: در بخش آموزش مجازی و از راه دور نیز به دلیل فقر و محرومیت خانوارها فراگیری علم وضعیت مشقت باری دارد.
وی بیان کرد: برای آموزش مجازی و از راه دور باید خدمات و امکانات رایگان برای خانوارها از سوی دولت پیش بینی شود و خیران نیز به این امر کمک کنند.
میربلوچزهی با اشاره به اینکه در روستاهای خان بی‌بی و شوگه خاش باید کار ساخت مدارس مورد توجه باشد گفت: ۹۹ درصد خانوارها و دانش آموزان نقاط روستایی خاش از جمله روستاهای شوگه و خان بی بی به دلیل فقر مادی و اقتصادی با آموزش به شیوه مجازی از درس و تحصیل محروم می مانند.
معاون پشتیبانی و اداری مالی آموزش و پرورش خاش بیان کرد: سرانه آموزشی در خاش کمتر از سه متر بوده و حدود ۲۵ مدرسه ۲ شیفته و فاقد فضای مناسب هستند.
محمدنبی کرد افزود: ظرفیت بسیاری از کلاس های درس در این شهرستان بین ۳۰ تا ۴۰ و بعضا ۵۰ دانش آموز است که برای یک کلاس درس جمعیت زیادی محسوب می شود.
وی اظهار داشت: افزون بر ۹۰ درصد خانواده‌ها و معلمان خاشی از لحاظ اقتصادی با مشکلات جدی روبرو هستند و برای ارائه آموزش به شیوه مجازی و از راه دور شرایط لازم را ندارند زیرا با فقر مالی مردم امکان تهیه گوشی هوشمند و تبلت و رایانه فراهم نیست.
کرد ادامه داد: تشکیل کلاس های مجازی با ظرفیت ۲ تا ۱۰ و ۱۲ نفره در شبکه شاد و نیز شبکه های اجتماعی و فضای مجازی عملا آموزش در خاش تعطیل است و باید منتظر افت تحصیلی دانش آموزان باشیم.
مدیر آموزش و پرورش خاش گفت: بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشت فقط برای رفع اشکال بوده و اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نیست.
محمدنور هاشمزهی بیان کرد: رعایت فاصله گذاری از بدو ورود به مدرسه، حضور در کلاس درس، محوطه، راهروها و  غیره الزامی است و باید مراقبت‌های لازم انجام و از تجمع اولیا در مقابل مدرسه یا محوطه پرهیز شود.
وی با تاکید بر الزامی بودن حضور مدیر و عوامل اجرائی در مدارس افزود: در هفته اول بازگشایی مدارس از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت باید همه مدارس مطابق برنامه هفتگی با حضور مدیران، عوامل اجرائی و آموزشی صرف نظر از میزان استقبال دانش آموزان دایر و آماده ارائه خدمات آموزشی باشند.
هاشمزهی ادامه داد: تشکیل جلسه با انجمن اولیا و مربیان، شورای مدرسه و شورای معلمان در زمینه بازگشایی مدارس، ضدعفونی کردن مدارس و وضعیت آموزش باید در دستور کار مدیران باشد و مدیران تمهیدات لازم را برای ضد عفونی کردن مدارس و رعایت پروتکل های بهداشتی (استفاده از ماسک و دستکش و...) قبل از ورود همکاران و دانش آموزان فراهم کنند.
به گزارش ایرنا خاش از توابع سیستان و بلوچستان در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.