وزیر جهاد کشاورزی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی زاهدان مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسوولان دستگاه‌های اجرایی این استان قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این سفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در سفر۲ روزه به این استان از نزدیک از طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان در پنج شهرستان شمالی این استان بازید و مورد بررسی قرار خواهد داد.

غلام حیدر زورقی با اشاره به اهمیت اجرای طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با محدودیت منابع آبی مواجه است که در این طرح بزرگ افزایش بهره‌روری مصرف آب و راندمان آبیاری از ۳۰ درصد کنونی به بیش از ۹۰ درصد مورد توجه قرار گرفته است.

وی بازدید از اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی در تولیدات محصولات زراعی و باغی و افتتاح چندین طرح بخش کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان را از مهمترین برنامه‌های سفر دو روزه وزیر جهاد کشاورزی به این استان عنوان کرد.

به  گزارش ایرنا در سفر ۲ روزه وزیر جهاد کشاورزی به سیتسان و بلوچستان قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور پروژه‌های زیربنایی آب و خاک، معاون آب و خاک، مدیر کل دفتر هماهنگی امور استانها، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت، رییس سازمان حفظ نباتات و رییس سازمان امور اراضی کشور همراهی می‌کنند.

طرح آب رسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به منظور جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب، تبخیر افزون بر چهار هزار میلی‌متر در سال، وجود اقلیم خشک و رطوبت کم و دمای بالای ۴۸ درجه سانتی‌گراد، وابستگی کامل اقتصادی معیشت و اشتغال مردم به بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

از منظر کارشناسان با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ سال سیستان و بلوچستان این طرح میتواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

 سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.