مرحوم پرویز فاضلی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ساکن ایرانشهر بود و در دورانی که رژیم ستم شاهی پهلوی رهبرمعظم انقلاب را به اقامت اجباری در ایرانشهر محکوم کرده بود، توفیق میزبانی ایشان را داشت.

حاج اکبر نوروزی یکی از دوستان و همسایه‌ مرحوم فاضلی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحوم فاضلی در سال ۵۶  وقتی منزل شخصی‌اش را در اختیار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب قرار داده بود، بارها از سوی ساواک مورد تهدید و فشار قرار گرفت اما همواره قاطع و استوار بر عهد خود در حمایت از مقام معظم رهبری ثابت قدم مانده و اعلام کرده بود که اگر من را اعدام هم بکنند منزلم را در اختیار ایشان قرار می‌دهم چون اولاد پیامبر است. 

مردم سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی همواره در طول تاریخ اسلام برای علما و روحانیون بویژه علمایی که به خاندان عصمت و طهارت (ع) منتسب هستند(سید) ارزش و احترام خاصی قائلند.

ارتباط مرحوم فاضلی با رهبر معظم انقلاب از سال 56 تا پیش از فوت ادامه داشت و یکی از علاقه مندان خاص معظم‌له بود.

پیکر مرحوم فاضلی امروز در زاهدان تشییع  و هم اینک در حال خاکسپاری است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر نیز گفت: رهبر معظم انقلاب که در سال ۱۳۵۶ از سوی  رژیم پهلوی به ایرانشهر تبعید شده بودند به مدت یک سال در منزل مرحوم فاضلی سکونت داشتند.

عبدالمجید خدایاری افزود: این ساختمان در زمینی به گستره ۴۳۱ متر مربع با مصالح بومی، خشت، گل و معماری سنتی در خیابان «ولایت» ایرانشهر قرار دارد.

وی بیان کرد: چهار اتاق این ساختمان با درهای چوبی رو به حیاط باز می‌شود و باغچه پرگل حیاط آن، بر زیبایی این بنای ساده افزوده است.

خدایاری گفت: اتاق‌های این بنا هر یک کاربری جداگانه‌ای داشته است و به ترتیب از اول تا چهارم به عنوان کتابخانه، محل اقامت حجت‌الاسلام "راشد یزدی"، محل اسکان و استراحت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

رییس میراث فرهنگی ایرانشهر تصریح کرد:، این ساختمان پس از اتمام مرمت و با تغییر کاربری به نخستین موزه قرآن و عترت در جنوب استان تبدیل شده است.

وی افزود: این مکان در سال ۱۳۷۰ از سوی مرحوم فاضلی به عنوان یادبودی از اقامت رهبر معظم انقلاب به سازمان میراث فرهنگی اهدا شده و در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ثبت و مرمت آن توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.