اشرفعلی حسینی روز چهارشنبه در این‌باره اظهار داشت: این پروژه با هدف تقویت و ساماندهی نظام عرفی استفاده از هوتگ، تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت حفاظت و بهره برداری پایدار از هوتگ ها به عنوان منبع آبی، تامین منابع آب پایدار جهت حیات وحش منطقه از طریق حفظ هوتگ، تقویت نظام عرفی کشاورزی وابسته، جلوگیری از مهاجرت روستاییان مناطق مرزی و تقویت پدافند غیرعامل و جلوگیری از ایجاد منابع محلی گرد و غبار در روستای کلانی در حاشیه تالاب بین المللی خلیج گواتر و خور باهو اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: در آغاز پروژه بازدید میدانی و نشست هم اندیشی با جوامع محلی برای هماهنگی و اخذ نظرات و پیشنهادات آنان برای شروع عملیات اجرایی برگزار و مقرر شد که هوتگ و مسیرهای آبرسانی به آن و انهار کشاورزی بر اساس نظام های عرفی موجود رسوب برداری، بهسازی، تقویت و مرمت شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: هوتِگ سامانه ای سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه‌های متداول تامین آب در منطقه بلوچستان است.

وی ادامه داد: قدمت هوتگ به بیش از چند هزار سال قبل از اسلام یا قبل از حمله مغول می رسد که تا به امروز همچنان آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه و نیز آب مورد نیاز دام های اهلی و نیز حیات وحش منطقه شامل انواع پرندگان، جوندگان و پستانداران و خزندگان را تامین می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.