بهروز آقایی روزپنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کشتی  حامل ۲۰۳ دستگاه کانتینر ۲۰ فوتی با ۵ هزار تن گندم است که از مبدا بندر کاندلای هند به مقصد افغانستان بارگیری شده است.

وی افزود: نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان شامل ۶۴۰ دستگاه کانتینر به میزان ۱۵ هزار تن در نیمه اول آبان سال (۱۳۹۶) از بندر کاندلای هند وارد بندر چابهار شد و از آن به بعد نیز ۹ فروند کشتی دیگر وارد بندر چابهار شده است.

وی ادامه داد: چابهار با توجه به تخفیف های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کشتی نگار از شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی امسال نخستین محموله کمک های بشردوستانه و دهمین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان  را حمل کرد.

آقایی افزود: این محموله حدود ۵ هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان است که پس از تخلیه از طریق مرز میلک به افغانستان ترانزیت می شود.

وی از حضور عبدالغفور لیوال؛ سفیر کشور افغانستان در ایران در چابهار و بازدید از روند تخلیه کشتی حامل گندم تشکر و قدردانی کرد و افزود: فعال شدن تجار افغان برای ترانزیت کالاهایشان از طریق استان سیستان و بلوچستان سبب رونق مسیر ترانزیتی چابهار- میلک و ایجاد فرصت مغتنمی برای بهره گیری از توانمندیها و ظرفیت های ترانزیتی استان سیستان و بلوچستان می شود.

سفیر کشور افغانستان در ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از ورود اولین محموله گندم اظهار داشت: این نخستین محموله از مجموعه ۷۵ هزار تنی گندم است که از طریق بندر چابهار به افغانستان ترانزیت می شود.

 عبدالغفور لیوال افزود: از دو کشور دوست هندوستان و جمهوری اسلامی ایران در انتقال و ترانزیت گندم در شرایط بسیار سخت، مهم و حساس کنونی که منطقه و جهان از بحران شیوع بیماری کرونا در رنج است، تشکر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری مستقیم همکاران در جمهوری اسلامی ایران این گندم هر چه سریعتر به افغانستان برسد.

سفیر افغانستان در ایران هدف از سفرش به چابهار را ورود کشتی حامل گندم عنوان کردو از مسوولان جمهوری اسلامی ایران بویژه در بندر چابهار به سبب تسریع و تکمیل فرایند تخلیه و بارگیری که موجب رفع نیاز مردم افغانستان در اینچنین شرایط به این محموله خواهد شد تشکر کرد.

لیوال همچنین به نمایندگی از مردم و حکومت افغانستان از جمهوری اسلامی ایران و کشور هندوستان در این راستا تشکر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.