نان از دوران دور تاکنون نقش و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم سیستان و بلوچستان داشته و دارد، موادی مغذی که جزء جدا نشدنی سفره مردم این سرزمین است.

کالایی ارزشمند که در قطر و اندازه های مختلف و با طعم هایی خاص در کنار اغلب غذاهای مردم سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این، این ماده ارزشمند از جایگاه و قداست خاصی در بین مردم این استان برخوردار است به گونه ای که کمترین اندازه این مواد اگر روی زمین و در مسیر رفت و آمد مشاهده شود تا آخرین ذره آن برداشته و آن را بوسیده و در گوشه‌ای بدور از رفت و آمد و زیرپا قرار گرفتن می گذارند و معتقدند نان برکت خداست و نباید لگدمال شود.   

تازگی نان نیز برای این مردم بسیار اهمیت دارد و سعی می شود خرید نان به صورت روزانه انجام و مصرف شود تا مبادا ذره‌ای از آن به اصطلاح بیات شده و دور ریز داشته باشد.

متاسفانه شیوع ویروس کرونا و به تبع آن حضور کمتر در مناطق پر ازدحام و عمومی بیشتر افراد را به خرید نان به صورت هفتگی و یا پخت در منزل وادار کرده است.

معصومه سندگل یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر رعایت بهداشت در نانوایی ها گفت: شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن عدم مراجعه به مراکز پر ازدحام سبب شد تا با خرید آرد به تهیه نان در منزل بپردازم.

وی ادامه داد: تهیه نان در منزل علاوه بر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و کاهش استرس، باعث پخت نانی مناسب و باب میل خانواده می‌شود.

سندگل با بیان اینکه تهیه نان را در دوران جوانی و به واسطه آموزش از طریق مادر آموخته ام گفت: یکی از هنرهای با ارزش و مهم زنان در دوران قدیم پخت نان بود که متاسفانه نسل جدید از آموزش این موهبت کم برخوردار هستند.

صادق سرگلزایی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در ادامه این گفت و گو بیان کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا عادت بنده تهیه نان به صورت روزانه و تازه بود.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا با هر بار خرید نان سعی می کنم به اندازه نیاز یک هفته نان تهیه کنم تا از مراجعه مستمر به واحدهای نانوایی دور باشم.

سرگلزایی گفت: رعایت فاصله طولی با افراد حاضر در صف، استفاده از پارچه تمیز و مناسب، استفاده از کارت به جای وجه نقد از جمله کارهایی است که در تهیه نان مدنظر قرار می‌دهم. 

خرید نان این روزها از ۲ جنبه «نحوه پخت» و «نحوه خرید» بسیار قابل اهمیت است.

صادق محمدی یکی از مراجعه‌کنندگان به نانوایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود توصیه ها و تاکیدهای مکرر مبنی بر حضور یک نفر برای دریافت وجه و یک نفر تحویل دهنده نان متاسفانه همچنان در بسیاری از نانوایی ها افراد به همان شیوه غیربهداشتی گذشته عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: فردی که مسوولیت دریافت وجه در نانوایی را بر عهده دارد نباید در مراحل پخت و تحویل نان دخالت داشته باشد.

محمدی گفت: متاسفانه بسیاری از نانوایی های شهر زاهدان به این امر توجه نکرده و با وجود تذکرهای مکرری داده شده، همچنان کار خود را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: مراجع نظارت‌ی با اعمال مجازات سنگین بر این گونه واحدها که سلامت جامعه برایشان اهمیت ندارد به سلامت غذایی مردم کمک کنند.

مجتبی صفایی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی نیز اظهار داشت: نان سهم پر رنگی در سفره مردم سیستان و بلوچستان دارد و نانوایی ها همواره پر ازدحام ترین صف های خرید بوده اند.

وی ادامه داد: وجود صف با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار نگران کننده و خطر ناک است و با وجود الزام حتما باید رعایت فاصله طولی با فرد مقابل مدنظر باشد.

صفایی گفت: مردم سعی کنند حداقل امکان از مراکز کم ازدحام نان تهیه کنند و خرید نان به صورت نیاز حداقل یک هفته انجام تا از مراجعه مکرر به مراکز نانوایی خودداری شود.

وی اظهار داشت: ایجاد صندوق و دستگاه یا باجه نوبت‌دهی در کنار ساخت صندلی یا نیمکت‌هایی برای نشستن با فاصله مشخص نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا افراد به این بیماری دارد.

احسان پورخمری یکی دیگر از افراد حاضر در محل نانوایی بیان کرد: نان و فرد آلوده به ویروس کرونا باعث فاجعه ای بزرگ در خانواده خواهد شد.

پورخمری ادامه داد: ویروس کرونا به هیچ عنوان شوخی‌بردار نیست و با سرعت بالایی در میان افراد به ویژه اعضای یک خانه انتشار می یابد.

وی گفت: مردم و نانوایان با کمک هم باید اصول بهداشتی را کاملا رعایت کرده تا مبادا باعث بروز اتفاقی تلخ بر خود و یا دیگران شوند.

این شهروند زاهدانی خاطر نشان کرد: جانمایی ماده ضدعفونی‌ کننده دست و ضدعفونی کردن مکرر محل عرضه نان در نانوایی‌ها یک امر ضروری است.

وی نظارت مستمر کارشناسان بهداشت و بازرسان از نانوایی ها و افرادی مشغول فعالیت را مهم و لازم دانست.

تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و برخورد با خبازی‌های متخلف در سیستان و بلوچستان

سرپرست اداره صنعت،معدن و تجارت ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع کرونا جلسات متعددی تشکیل و تصمیمات مناسبی در زمینه رعایت فاصله اجتماعی و همچنین رعایت اصول و موازین بهداشتی از سوی خبازی ها مورد تاکید قرار گرفت.

خلیل نوذری بیان کرد: انجام نظارت و بازرسی های مستمر در دستور کار بازرسان این سازمان قرار دارد و با جدیت بیش از پیش در حال انجام است.

وی برخورد با نانوایان متخلف را امری ضروری دانست و افزود: نانوایان متخلف با کم توجهی به اصول بهداشتی سلامت جامعه را به خطر می اندازند.

فرماندار شهرستان بمپور نیز در خصوص تهیه نان بهداشتی در این شهرستان گفت: یکی از نگرانی‌های این روزها تهیه نان مناسب و بهداشتی برای مردم است.

ابراهیم افرازه به ضرورت آموزش صحیح به نانوایان در خصوص اقدامات بهداشتی اشاره کرد و افزود: با توجه به انتشار ویروس کرونا در سطح کشور و استان لزوم رعایت بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و آموزش به نانوایان سطح شهر الزامی است.

وی بیان کرد: برخورد قاطع و قانونی دستگاههای نظارتی از جمله اتاق اصناف، تعزیرات و صنعت و معدن با نانوایان متخلف ضروری است.

فرماندار شهرستان بمپور تصریح کرد: سهمیه آرد نانوایان متخلف به خبازی هایی که اصول بهداشتی را رعایت می کنند انتقال داده شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان هامون نیز در خصوص نظارت بر نانوایی های این شهرستان گفت: در راستای رعایت موازین بهداشتی گشت مشترک نظارتی از نانوایی های شهرستان هامون در حال فعالیت است.

هادی گنجعلی اظهار داشت: توصیه های لازم در خصوص وضعیت کیفیت نان، رعایت دستور العمل های بهداشتی جهت پیشگیری از ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی باهدف سلامت جامعه به تمام مراکز نانوایی این منطقه ابلاغ شده است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در اینباره اظهار داشت: طی بازرسی و گشت مشترکی که با حضور نمایندگان فرمانداری و اداره کل غله و خدمات بازرگانی و بازرسین این سازمان در شهر زاهدان انجام شد پنج واحد نانوایی متخلف به دلیل رعایت نکردن موارد ابلاغ شده، پرونده تخلف تشکیل و جهت صدور حکم به مراجع قضایی معرفی  شدند.

محمد قاسمی اظهار داشت: بازرسی ها با هدف چگونگی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و انجام پروتکل های اعلام شده در خصوص پیشگیری ازبیماری کرونا و رعایت قیمت های مصوب و کیفیت نان از نانوایی های شهرستان زاهدان انجام شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در این راستا ضمن بررسی وزن و کیفیت خمیر و نان پخته شده و قیمت آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اجرای فاصله گذاری هوشمند در جامعه در جهت سلامت افراد به متصدیان واحدهای نانوایی ابلاغ شد.

وی از شهروندان خواست تا هرگونه شکایت در زمینه نانوایی ها و یا سایر تخلفات اقتصادی صنفی نظیر گرانفروشی، کم فروشی، احتکار و غیره را می توانند از طریق تلفن ۱۲۴(ستادخبری) با این سازمان در میان بگذارند تا ضمن ثبت شکایت موضوع بررسی و نتیجه به اطلاع آنان رسانده شود.

اقدام‌ تحسین برانگیز مالک یک نانوایی در شهرستان فنوج

اما در کنار اخبار نانوایی های متخلف نانوایی هایی هم هستند که نان مهربانی و عشق پخش می کنند.

افرادی که به درستی سختی این روزهای جامعه را درک کرده و به اندازه توان خود پای کار کمک آمده و به هم نوعانشان کمک می کنند. 

مالک یک نانوایی در روستای رامک از توابع شهرستان فنوج در سیستان و بلوچستان از جمله این افراد است که با پخش نان رایگان بین اهالی این روستا به زیبایی راه مبارزه با کرونا را  نشان می دهد.

دهیار روستای رامک فنوج‌ در اینباره اظهار داشت: حسین اربابی مالک نانوایی روستای رامک بیان کرده تا پایان بیماری کرونا به مردم این روستا نان رایگان تحویل خواهد داد.

کریم بخش نارویی تصریح کرد: اهالی روستاهای اطراف رامک از جمله دن گیشراتان، کسکان، کهورکان و سردن نیز از این اقدام خیرپسندانه بهره مند می شوند.

وی افزود: اقدام مالک این نانوایی در راستای مبارزه با بیماری کرونا و تاکید بر ماندن در خانه بوده است.

با توجه به آمار فزاینده ابتلای بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان توجه و رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت باید بیش از پیش انجام شود.

شروع به فعالیت برخی مراکز و تردد در شهر به منزله نابود شدن این ویروس نیست و نیاز است همگان همچنان موارد بهداشتی و مراقبتی را رعایت کنند.

نکاتی ساده اما مهم که عدم رعایت آن باعث اتفاقی ناگوار در جامعه و خانه خواهد شد.

مراکز تهیه نان از جمله مکان هایی است که با توجه به حجم تردد افراد بیش از پیش نیازمند رعایت موازین بهداشتی به صورت دو سویه از جانب نانوایی‌ها و مردم است.

با شیوع بیماری کرونا در کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان از اوایل اسفند گذشته تاکنون شماری زیادی از شهروندان این استان به این ویروس مبتلا شده اند که لازم است شهروندان با رعایت موازین و اصول بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی از ابتلا شدن به این بیماری پیشگیری کنند.

براساس اعلام مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان تاکنون افزون بر ۴۲۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند که در صورت ادامه این روند شمار مبتلایان روزبروز افزایش فزاینده ای خواهد داشت، در حالیکه تنها با رعایت موازین بهداشتی و در خانه ماندن می توان به راحتی از گسترش این بیماری جلوگیری کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.