علیرضا جلال‌زایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به ثبت ایرانشهر به‌ عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی، برنامه‌های مختلفی در راستای معرفی، افزایش زیرساخت‌ها، توسعه و ترویج هنر این شهر و غیره در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: خرید تجهیزات برای کارگاه‌ها و دبیرخانه شهر ملی سوزن‌دوزی، معرفی اساتید و پیشکسوتان هنر سوزن‌دوزی و نصب المان‌های سوزن‌دوزی در شهر از جمله برنامه‌هایی است که در همین راستا در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی ایران در مرداد ۹۷ انتخاب شد.

با وجودی که هنر سوزن‌دوزی در بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان رواج دارد اما ایرانشهر به دلیل تعداد کارگاه‌های بیشتر، کیفیت سوزن دوزی و تکنیک‌های متداول در آن به عنوان شهر ملی سوزن دوزی انتخاب شده است.

وجود چهره‌های سرشناس سوزن دوزی در ایرانشهر بویژه مرحوم مهتاب نوروزی که از شهرت جهانی برخوردار است تاثیر بسزایی در ملی شدن این شهرستان داشت.

ایرانشهر علاوه بر سوزن دوزی در دیگر رشته‌ های صنایع دستی از جمله حصیربافی، سکه دوزی، زیورآلات تزئینی، گلیم بافی، طراحی و دوخت لباس نیز در کشور مطرح است.

ایرانشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۳۳۷ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد و از نظر ترکیب جمعیتی دارای بیشترین جمعیت جوان است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.