مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با ارسال یاداشتی به ایرنا نوشته است: در طول ۲ دهه گذشته با تداوم خشکسالی‌ها، کاهش بارندگی در حوزه آبریز، برداشت بی رویه از منابع آبی و در نتیجه تخریب بستر و پوشش گیاهی مردم استان با مشکلات فراوانی روبرو شدند بطوریکه با تداوم و گسترش کانون‌های گرد و غباری بر معضلات ساکنان همجوار با این اکوسیستم غنی افزوده شده است.

وحید پورمردان در این یادداشتی که به مناسبت۱۳ بهمن روز جهانی تالاب‌ها نگاشته، افزوده است: امروز تاثیر مثبت وجود تالاب‌ها بر کسی پوشیده نیست.

در استان سیستان و بلوچستان نیز تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه های خزر و ارومیه، هفتمین تالاب بین المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره در ایران است.

تالاب هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان فراوانی آب به هم می پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می دهند.

رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه های خاش رود، فراه رود، هاروت رود، شوررود، حسین آباد و نهبندان به هامون می ریزند.

وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی (۵۶۶۰) کیلومتر مربع است که از این مقدار (۳۸۲۰) کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است با این اوصاف، دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره گاه های زیست کره توسط یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره ثبت شد.

تالاب دیگر در سیستان و بلوچستان تالاب جازموریان است که به عنوان یکی از تالاب های فصلی مشترک، بین استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع بر اثر فرو نشست زمین با ساختی جوان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب ایرانشهر و در محدوده شهرستان دلگان واقع شده است.

تالاب دیگر استان تالاب بین المللی خلیج گواتر و خور باهو است، مجموعه ای از سیستم های آب شامل رودخانه، خور و خلیج  با مساحتی معادل ۷۵ هزار هکتار  که در سال ۷۸ در فهرست تالاب های بین المللی رامسر قرار گرفت.

 این تالاب  در ۸۵ کیلومتری چابهار، در جنوب شرقی بلوچستان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان قرار دارد و جزو تالاب های دریایی ساحلی طبقه بندی شده است.

این تالاب از نظر وجود جنگل های حرا و پرندگان آبزی اهمیت ویژه ای دارد و یکی از شاخص های زیستی این تالاب غربی ترین نقطه زیست تمساح پوزه کوتاه در آسیا می باشد که اهمیت آن را دو چندان کرده است.

در امتداد رودخانه باهوکلات پوشش گیاهی متنوعی دیده می شود که نقش اکولوژیکی مهمی در کاهش سرعت سیلاب ها و جلوگیری از اثرات تخریبی سیل های رودخانه سرباز و طوفان های دریایی دارد.

امید است با تداوم همسویی دستگاههای ذیربط و همراهی مردم فهیم استان، همچنین بکارگیری شیوه های نوین الگوهای کشت با رویکرد مدیریت صحیح منابع آبی و طبق برنامه های فنی و کارشناسی شده و به روز دنیا بتوانیم در راستای حفاظت و احیای تالابها بیش از پیش کوشا باشیم.

حفط و احیا این منابع مهم طبیعی تاثیرات مثبت زیادی برای محیط زیست استان دارد به همین سبب ایجاب می کند علاوه بر دستگاههای دست اندرکار، عموم هم استانی ها و هموطنان عزیز دست در دست هم از این میراث های طبیعی بخوبی حفاظت کنیم و از منافع آنها بهره شایسته ببریم. 

برداشت بی رویه از منابع آبی و تخریب محیط زیست و پوشش گیاهی خسارات فراوان و بعضا جبران ناپذیری ایجاد می کند که مضرات آن در مرحله نخست دامنگیر ساکنان همجوار با این اکوسیستم ها می شود و این خود نشان می دهد که باید ساکنان اطراف اکو سیستم ها بیشتر از دیگران برای حفظ محیط زیست شان کوشا باشند و به هیچکس اجازه تعرض به محیط زیست و منابع طبیعی شان را ندهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.