بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از ۲۰ تا ۲۲ دی ادامه داشت، استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شد بطوریکه بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب سیستان و بلوچستان به ۲۰۰ میلی‌متر رسید. 

شرایط در استان سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شد به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشت و روستاهای زیادی را در ۱۴ شهرستان درگیر کرد که علاوه بر وارد کردن خسارت  به ۲۰ هزار واحد مسکونی سبب بسته شدن برخی از مسیرهای ارتباطی، آسیب جدی به زیرساخت های راه، کشاورزی، آب، برق، بهداشت و آموزش و غیره در جنوب این استان شد.

همزمان با سیلاب دستگاههای اجرایی و خدمات رسان و نیروهای مردمی به کمک مردم سیل زده سیستان و بلوچستان شتافتند که از آن جمله بنیاد برکت در عرصه خدمات رسانی به هموطنان و کاهش آلام مردم سیلزده عزم خود را جزم کرد.

این بنیاد مأموریت خود را مشارکت در توانمندسازی اقتصادی، توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی، کمک به آبادانی و توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی- مذهبی، کمک به ارتقا سطح سلامت و توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی و ارائه خدمات حمایتی، بیمه‌ای و مالی به محرومان عنوان کرده است.

این در حالیست که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سیستان و بلوچستان در سالهای اخیر برای رفع محرومیت این استان مرزی با امضای تفاهم نامه مشترک با استانداری تلاش برای زدودن محرومیت از چهره این استان و کمک به توسعه منطقه را آغاز کرد.

توزیع بیش از ۱۰۰ تن موادغذایی و اقلام امدادی بنیاد برکت بین سیل زدگان سیستان و  بلوچستان

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۱۰۰ تن مواد غذایی و اقلام امدادی این ستاد در سیل اخیر استان بین مردم آسیب زده توزیع شد.
علیرضا راشکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان باوجود خوشحالی مردم این استان که سالهای متمادی درگیر خشکسالی بودند به علت شدت زیاد سیلاب مشکلاتی را نیز به همراه داشت.
وی با بیان اینکه بنیاد برکت نخستین قرارگاه امدادی خود را آبان امسال در سیستان و بلوچستان راه اندازی کرده بود، گفت: با جاری شدن سیلاب قرارگاه امدادی این ستاد اقدام به ارسال موادغذایی، اقلام دارویی، چادر و پتو به ۱۳ نقطه درگیر سیلاب نظیر  زرآباد، دشتیاری، پلان، بنت، فنوج، قصرقند، سرباز، دلگان، کتیج، چانف و مهرستان کرد.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سیستان و بلوچستان بیان کرد: نیروهای ستاد علاوه بر این، اقدام به طبخ و توزیع غذای گرم کردند به طوری که بیش از ۴۶ هزار و ۷۰۰ پرس غذا در این مدت توزیع شد.
وی توزیع ۱۲ هزار و ۸۰۰ بسته جیره خشک برای ۴۶ هزار سیل زده سیستان و بلوچستان را از دیگر اقدامات این ستاد در مناطق سیل زده استان عنوان و بیان کرد: این ستاد  برای کمک به سیل زدگان اقدام به توزیع ۷۲ عدد چادر و چهار هزار و ۶۰۵ تخته پتو کرد.
راشکی با بیان اینکه رفع مشکلات درمانی سیل زدگان سیستان و بلوچستان در اولویت این ستاد بود، اظهار داشت: این ستاد همزمان با بروز سیلاب اقدام به اعزام ۲ کاروان سلامت به مناطق سیل زده استان کرد.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سیستان و بلوچستان بیان کرد: ویزیت رایگان حدود ۱۰ هزار و ۷۱۰ سیل زده استان از جمله خدمات کاروان سلامت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در این خطه از ایران اسلامی بوده است.
وی اضافه کرد: ۲۰ پزشک جهادی با همکاری با این ستاد در سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان با کوله پشتی اقدام به انتقال امکانات درمانی به نقاط صعب العبور استان کردند.
راشکی خارج کردن آبهای سطحی از منازل مسکونی و معابر در شهرستان کنارک و روستای پزم با استفاده از ۳۲ دستگاه کف کش و لجن کش را از دیگر اقدامات این ستاد در نقاط سیل زده سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سیستان و بلوچستان افزود: این ستاد با توجه به شدت آسیب های وارده سیلاب در این استان همچنان در حال خدمات رسانی به مردم آسیب دیده است بطوری که هم اینک نیروهای این ستاد با استقرار در دو منطقه زرآباد و کلانی درحال بازگشایی مسیرهای دسترسی کشاورزان به مزارع و باغات هستند.
وی تلاش برای احیای بندسارهای خسارت دیده دشتیاری و کلانی، بازسازی ۲ مدرسه تخریب شده و سه دهنه پل را از دیگر اقدامات این ستاد در نقاط سیل زده سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با حضور در نقاط درگیر سیلاب استان قول دادند در مرحله نخست حدود سه هزار فرصت شغلی را در این مناطق ایجاد کنند.

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.