علی لاریجانی روز سه‌شنبه در جمع مردم روستای صدیق زهی چابهار اظهار داشت: بازگشایی مسیر روستاهای سیلزده سیستان و بلوچستان در اولویت دستگاه‌های امدادرسان قرار دارد.

وی بیان کرد: دستگاه‌های امدادرسان از همان روز نخست برای خدمات‌رسانی و امدادرسانی به مردم سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان با دستور رهبر معظم انقلاب بسیج شدند تا نیازهای اولیه سیل زدگان را فراهم کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش‌های گسترده‌ای از جانب نیروهای امدادرسان از جمله سپاه، بسیج، هلال احمر و غیره در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

وی با اشاره به قطعی برق برخی از مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: براساس قول وزیر نیرو ‌مشکل قطع برق روستاها تا ۲۴ ساعت آینده حل خواهد شد.

لاریجانی تاکید کرد: با توجه به اینکه شغل بیشتر روستاییان و اهالی منطقه کشاورزی و دامداری است، با کمک وزارت جهاد کشاورزی خسارات وارده به کشاورزان شناسایی و برای آن چاره‌اندیشی خواهد شد.

وی تصریح کرد: همه‌ی مسوولان برای رفع نیازهای ارتباطی، بهداشتی و سایر نیازهای فوری طی روزهای آینده در مناطق سیل‌زده حضور خواهند یافت و پس از برطرف شدن نیازهای اولیه برآورد خسارات انجام خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد تا بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی تسهیلات مناسب را برای بازسازی و تعمیر منازل در اختیار مردم سیل زده سیستان و بلوچستان قرار دهد.

اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو برای پروژه راه آهن زاهدان- چابهار

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و عنایت رهبر معظم انقلاب ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان اختصاص داده شد.

لاریجانی اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق آزاد مهم کشور است که همواره مورد توجه نمایندگان مجلس نیز بوده به همین منظور بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد الحاق شدند.

وی ادامه داد: همچنین یک شهرک پتروشیمی برای شهرستان چابهار در نظر گرفته شده که توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب خواهد داد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به افتتاح و کلنگ‌زنی دو طرح آبرسانی در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این دو طرح از اهمیت بالایی برخوردار است و شاخص بهره مندی مردم این منطقه را از آب پایدار بالا می برد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و رضا اردکانیان شامگاه دوشنبه به منظور بررسی روند سیلاب سیستان و بلوچستان وارد چابهار شدند.

بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان و شرکت در شورای اداری شهرستان‌های کنارک و چابهار از جمله مهمترین برنامه‌های سفر رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو به جنوب این استان است.

سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به منظور بازدید از مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان وارد چابهار شده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران به منظور بازدید و تسریع در روند امدادرسانی توسط نیروهای نظامی به سیل زدگان به این استان سفر کرده است.

وی اکنون در حال بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان است.

همچنین سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان شامگاه دوشنبه وارد چابهار شده است.

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز سه‌شنبه به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان وارد فرودگاه کنارک و سپس عازم نیکشهر شد.

رییس سازمان اورژانس کشور نیز دیشب به منظور بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان و نظارت بر روند ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی به این استان سفر کرده است.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شده بود، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است.

شرایط در  سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.

در سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی دیده است.

امدادرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است و با وجود تلاش امدادگران، چادر، مواد غذایی بسته بندی، پتو و ملزومات پزشکی و بهداشتی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.