مسعود فیروزکوهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشک زرد یکی از غذاهای محلی سیستان است که در فصول سرد مصرف بالایی دارد و برای صبحانه بسیار لذت بخش است.
وی با اشاره به اینکه کشک زرد از تخم شوید و گشنیز و زیره ، سیر،آرد، دوغ یا ماست تشکیل شده است ،گفت: با توجه به اینکه این غذا سریع آماده می شود و به علت مغذی بودن، در منطقه سیستان معمولا در وعده صبحانه صرف می شود و برای تهیه ی این غذا می توان به آن کمی رب گوجه یا گوجه رنده شده اضافه کرد.
 کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مصرف کشک زرد می تواند در افزایش حرکات دودی روده، درمان یبوست، ممانعت از نفخ روده‌ای، جلوگیری از بیماری پوکی استخوانی و درمان اسهال موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه هر ۱۰ گرم کشک زرد نپخته تقریبا ۱۵ کالری انرژی دارد افزود: سبوس گندم موجود در این غذا جزء فیبرهای غذایی نامحلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های روده بزرگ تاثیر زیادی دارد و هچنین تخم شوید ضد درد، نفخ شکم، تقویت کننده معده و افزایش دهنده اشتهاست.

 فیروزکوهی بیان کرد: در مناطق روستایی و شهری سیستان و بلوچستان صبحانه های محلی متفاوتی برای فصول مختلف سال وجود دارد مانند کلوچه زابلی با مغزی خرمایی یا بدون خرما، کشک زابلی(کشک زرد)، مسکه(کره محلی)، گورماست(شیر و ماست)، شیرک روگنی(اندکی روغن حیوانی و شیره خرما) که از جمله صبحانه های مغذی و سالمی است که در این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به فرهنگ خاص و تاریخی غنی که دارد در تنوع غذاهای بومی نیز سرآمد است که برخی از غذاهای این منطقه نظیر اوجیزک، آبگوشت زابلی یا قاتق، شوربا، بریانی، تباهگ،بورک، قورمه، تنورچه و کشک زرد از انواع غذاهای محلی محسوب می شوند که بسیار مغذی ، مقوی و کم هزینه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.