وحید پورمردان روز چهارشنبه در این‌باره اظهار داشت: متخلفان که قصد قاچاق و فروش باله‌های کوسه ماهیان در کشورهای همسایه را داشتند توسط محیط بانان با همکاری ماموران نیروی انتظامی و پلیس آگاهی چابهار دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

وی گفت: در بازدید و بررسی‌های بعمل آمده توسط کارشناس محیط زیست دریایی چابهار از محموله کشف شده مشخص شد بیش از هزار و ۷۰۰ قطعه از انواع کوسه ماهیان کوچک و بزرگ جهت تهیه این محموله صید شده و از بین رفته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: صید غیرقانونی کوسه‌ها بدون توجه به اهمیت آنها در دریا و قوانین حاکم مبنی بر ممنوعیت صید، بدلیل تقاضای زیاد خرید باله و دم آنها با قیمت‌های بالا در کشورهای جنوب شرق آسیا توسط صیادان سودجو با همدستی قاچاقچیان باله‌های کوسه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قاچاقچیان اجزای بدن کوسه‌ها، تعدادی از صیادان سودجو را با تامین هزینه‌های اولیه صیادی و خرید تضمینی باله‌ها با قیمت مناسب، به هدف صید کوسه‌ها روانه دریا می‌کنند و صیادان نیز پس از صید کوسه‌ها بلافاصله دم و باله آنها که ارزش پولی بیشتری از گوشت داشته را از بدن ماهی جدا کرده و پس از نگهداری‌های اولیه تحویل قاچاقچیان می‌دهند.

پورمردان بیان کرد: به استناد ماده ۱۰ قانون شکار و صید، شکار، صید، حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی و اجزای بدن آنها بدون کسب مجوز ممنوع است و متخلفان علاوه بر اعمال جرایم کیفری، مشمول پرداخت جرایم ضرر و زیان زیست محیطی نیز می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کوسه ماهیان طبق مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست صید کوسه ماهیان ممنوع بوده و جریمه ضرر و زیان هر قطعه کوسه برحسب نوع گونه از ۱۰۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کوسه ماهیان موجوداتی در خطر انقراض هستند و در فهرست سرخ( IUCN اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست) قرار دارند.

وی افزود: این گونه از آبزیان نقش بسیار مهمی در دریا داشته و بعنوان شکارچیان راس هرم غذایی محسوب می‌شوند و حفاظت از آنها در تنظیم جمعیت سایر گونه‌های آبزیان در اکوسیستم‌های آبی نقش بسزایی دارد.

پورمردان اظهار داشت: کوسه ماهیان باعث سلامت اکوسیستم دریا و حفظ تنوع زیستی و باروی ذخایر آبزیان می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.